Hoe marketingcommunicatie werkt
Hiërarchie van effecten
Cognitief -> affectief -> gedragsmatig
- Oudste marketingcommunicatiemodel
- Cognitief
Consumenten gaan nadenken -> bekendheid en kennis merk
- Affectief
Emotionele respons -> bepaalde attitude tov het merk gevormd
- Gedragsmatig
Ondernemen van bepaalde actie in relatie tot geadverteerde merk, zoals aanschaf FCB raster ( foot-cone-belding) Betrokkenheid: belang dat mensen aan product of koopbeslissing hechten / mate waarin men de beslissing moet overdenken en risico dat de verkeerde keuze toekent Denken-voelen: mate waarin beslissing op cognitieve of affectieve gronden wordt genomen. (suiker, water zeep -> cognitief) (taart, ijs, parfum -> affectief)
1. Hoge mate betrokkenheid en rationele overwegingen. Consument wilt eerst info over product verzamelen. -> klassieke hiërarchie van effecten.
2. Hoge mate betrokkenheid en minder info vereist. Consument zal eerst emotioneel tot product aangetrokken zijn en daarna info verzamelen en actie ondernemen.
3. Minimale hoeveelheid cognitieve inspanning. Routineaankopen. Eerst product aanschaffen, dan voor en nadelen van product overwegen en dan attitude ontwikkelen.
4. Verwencategorie. Aanschaf product, vorming affectieve respons en informatievergaring. (pizza kopen en eten -> lekker vinden -> dik van worden)