De organisatiestructuur
De manier waarop functies zijn verdeeld is vastgelegd in een organigram. Dit is de door de leiding vastgestelde taakverdeling aangevuld met taak- en functiebeschrijvingen, beleidsrichtlijnen, plannen en procedures.
Organisaties zijn in vijf delen te onderscheiden (Mintzberg):
- De strategische top: De topmanagers van de organisatie (directie of Raad van Bestuur)
- Het middenmanagement: Managers die in een direct hiërarchische lijn zitten tussen de strategische top en de teams op de werkvloer.
- De operationele kern: Dit zijn de medewerkers die producten of diensten van de organisatie produceren of leveren. Ook degenen die de productie en dienstverlening rechtstreeks en direct ondersteunen behoren hiertoe (o.a. uitvoerend personeel, inkopers, etc.)
-> Deze vormen de ‘lijn’.
Naast de genoemde lijngroepen zijn er nog twee stafonderdelen:
- De voorbereidende staf: Dit zijn experts die met behulp van plannings- en analysetechnieken aanbevelingen doen en regels voorschrijven aan de strategische top en het middenmanagement. Tot deze groep behoren onder andere financieel specialisten, het bedrijfsbureau, werkvoorbereiders, etc.
- De ondersteunende staf: Dit is een verzameling aan personen en groepen die indirect steun leveren aan anderen in de organisatie. De ondersteunende staf heeft als primaire taak om diensten te verlenen aan de organisatie.
Hiertoe behoren juridische adviseurs, personeelsadviseurs, communicatieadviseurs, maar ook kantinepersoneel en mensen van de postkamer.