Menu

De effecten van massacommunicatie

Deel dit artikel:

Veel onderzoek gedaan naar effecten van MC: directe, bedoelde & onbedoelde
Vb: medium televisie, mogelijk schadelijke invloed van tv op kinderen

2 cruciale factoren:

  • De kijktijd (hoe lang voor de TV?)

Amerika: ongeveer 5 uur naar de media (tv, radio, cd,…) per dag!
Bij volwassenen: TV vooral ten koste van het lezen van kranten en het onderhouden van sociale contacten.
Nederlandse kinderen +/- 2 uur per dag

Inkomen en opleiding bepalen kijkgedrag… (doelgroeponderzoek!)
In sommige gevallen is de doelgroep massaal en heterogeen, dan gaat het werkelijk om de ‘massa’.
Ook bij lezen van kranten/tijdschriften. Mannen, hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen lezen meer tijdschriften.

  • Socialiserende rol van televisie

Kinderen leren:
- wat ze van de wereld kunnen verwachten
- wat de wereld van hen verwacht
- kennis van de maatschappij
- basisvoorwaarden van hun subcultuur

Kinderen die veel tv kijken (meer kijken ® sterker beïnvloed):
- belang aan uiterlijke kenmerken van status
- denken meer in zwart-wittermen (genuanceerd/specifiek)
- (ook adolescenten)

Politieke vorming: Massamedia hier ook een rol
Vb. kennis scholieren over oorlog Vietnam + gevolgen:
- massamedia 2x zo vaak genoemd als iedere andere bron
- gevolgd door school, dan gezin, vrienden, kerk.

2 groepen van sociale beïnvloeden

  • Primaire (ouders, gezinsleden, leerkrachten, vrienden, buren,…)
    [= mediating factors]

- geven sociale informatie door (feiten, ideeën, waarden & verwachtingen)
- belonen of bestraffen gedrag

  • Secundaire (massamedia: tv, boeken, radio, tijdschriften, strips, liedjes,…)

- voornamelijk passief
- verschaffen sociale informatie
- kunnen gedrag niet rechtstreeks belonen of straffen

® informatie: - kan gelijk zijn aan informatie van primaire bronnen
(® versterkt)
- kan tegengesteld zijn
(® doorgaans verworpen)

Indien informatie i.v.m. gebied waar geen primaire beïnvloeders opereren:
® mogelijk direct effect

TV als secundaire sociale beïnvloeder ( 3 functies)

  • Unieke sociale informatie verschaffen
  • Informatie die vergeleken kan worden met info van andere beïnvloeders
  • Tv-programma’s kunnen sancties afdwingen die kritiekloos zijn (groepsdruk)


TV kan houding en gedrag van kijkers negatief beïnvloeden. Vooral indien er
geen aanvullende informatie voor handen is…

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen