Logo
Print deze pagina

Google AdWords: 4 in plaats van 10

Deel dit artikel:

Google heeft zijn AdWords programma een flinke update gegeven. De 7 advertenties aan de rechterzijde zijn verdwenen, en het aantal advertenties boven de organische zoekresultaten zijn van 3 naar 4 gegaan. Hiermee stopt het bedrijf met de kolom aan de rechterzijde.

Waarom deze ommezwaai van Google Adwords?

Google vindt het belangrijk om iedere gebruiker dezelfde gebruikerservaring te geven, zodat het weinig uitmaakt of je nu op je desktop of op een mobiel apparaat surft. Potentiële adverteerders kunnen we in deze zin geruststellen dat de Adwords advertenties zeker niet zullen verdwijnen.

Je vindt ze nu standaard boven en onderaan van de zoekresultaten. Bovendien is het aantal advertenties dat je voordien boven de resultaten kon vinden, gestegen. Je kunt nu tot 4 advertenties terugvinden bovenaan, maar dat wil geenszins zeggen dat het totaal aantal reclameboodschappen gestegen is.

Daling van het aantal Google Adwords advertenties

Met het verdwijnen van de Google Adwords advertenties uit de rechterkolom, daalt het totale aantal reclameboodschappen per webpagina. Dit heeft wel degelijk gevolgen. De kans dat je advertentie getoond wordt, wordt hierdoor kleiner.

Enerzijds krijgen zoekresultaten dus voorrang, anderzijds vinden we in totaal dus minder advertenties. Deze reclameboodschappen worden echter wel belangrijker, maar omdat ze minder talrijk zijn, wordt de kostprijs ervan verhoudingsgewijs wel duurder.

Ze zullen minder bekeken worden, wat voor gevolg heeft dat publiciteitscampagnes duurder zullen worden wanneer je hetzelfde aantal kliks of impressies wilt behouden. Dit zullen we voelen aan de CPC (kostprijs per klik) en het prijskaartje voor geoptimaliseerde ontwikkeling van de advertentie.

De rechterkant blijft niet helemaal leeg

Wie zich al verheugde op een lege rechterzijde van de webpagina’s moeten we teleurstellen. Deze zal nog wel gebruikt worden voor publicitaire doeleinden. Gebruikers zullen er de Google Shopping resultaten en Knowledge Graph terugvinden.

De reclame is dus niet helemaal uit de rechterkant van het gezichtsveld verdwenen. De vorm is daarentegen wel veranderd. Advertenties onder de vorm van tekst komen niet meer voor.

Contacteer ons!

Wilt u meer weten over hoe wij als Google Adwords parter uw bedrijf verder kunnen helpen? Wilt u meer weten hoe wij uw internet marketing campagne zouden kunnen aanpakken? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.

Copyright © 2018. All rights reserved.