Verstandelijke handicap en autisme
- Gepubliceerd in Gezondheid
- Lees 1323 keer
Autisme: Is een pervasieve (diep doordringend) ontwikkelingsstoornis, dit is een stoornis die de
ontwikkeling op alle vlakken beïnvloedt. Een stoornis die de ontplooiing remt. Autisme is anders daneen mentale handicap = cognitieve die het meest verstoord is. Het gaat wel vaak gepaard met eenbijkomende ernstige ontwikkelingsachterstand.
- Is een handicap met vele gezichten: autisme zit aan de binnenkant.
- Het is een handicap die niet meteen zichtbaar is
- Is een sociaal gegeven.
- Een stoornis in combinatie met de omgeving. De andere manier van denken en reageren
van mensen met autisme is een handicap in onze samenleving
- Komt voor bij 1 op 400 mensen. Meestal mannen
- Genetische oorzaak
- Is een hersenstoornis; men spreekt over het “autistisch brein”.
- Bij mensen met autisme werken de hersenen anders waardoor zij anders denken en
anders reageren
- Een specifieke wijze van informatieverwerking, waardoor aan ervaringen een andere
betekenis wordt gegeven.
- Ze kunnen emoties van anderen niet waarnemen
De helft van alle mensen met autisme heeft ook een verstandelijke beperking. Hoe ernstiger de mentale handicap is, hoe hoger de kans dat een persoon ook autisme heeft. De andere helft is normaal begaafd. Een kleine minderheid is hoog begaafd.
Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
Klassiek autisme of syndroom van Kanner
Syndroom van Asperger
Desintegratiestoornis in de kindertijd
Andere autisme-achtige aandoeningen
Autistische trekken
Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal
AUTISME = anders betekenis verlenen
Gevolgen op het cognitief niveau:
• Detailkijken, geen overzicht op gehelen
• Vastzitten op irrelevante details
• Letterlijk waarnemen: Mensen met autisme nemen taal letterlijk op.
• Problemen met plangedrag: impulscontrole, kan niet drinken zonder schouderklopje
• Tijdsrovend serieel denken = scannen
• Geen of beperkte “theory of mind”
- Er wordt een andere betekenis gegeven aan waarnemingen en indrukken
KENMERKEN VAN AUTISME
1. Stoornissen in de omgang met anderen (meest typerend kenmerk)
4 types:
- Het afzijdige of inalerte type
- Komt als onverschillig over vooral tegen leeftijdsgenoten. Aanvaarden toenadering van vertrouwde personen
- Weinig belangstelling voor mensen
- Instrumenteel contact: meetrekken van andere personen om een voorwerp te nemen
- Gaat op in eigen stereotiepe bezigheden
- Legt zelden contacten: zeggen weinig
- - Het passieve type: doen alles wat je wil maar als een robotje
- Gaat zelden spontaan interactie aan
- Staat “aan de zijlijn”
- Neemt zelf geen initiatief
- Doet vooral wat gevraagd wordt: maar je kan niet uitmaken als ze plezierbeleven
- Het actieve-maar-bizarre type
- Neemt actief initiatief tot sociaal contact
- Naïeve, vreemde, onaangepaste en eenzijdige manier van contact:
o Vb.: nijpen om contact te leggen
- Egocentrisch
- Kan moeilijk inspelen op anderen
- Vaak verwarring met gedragsgestoord of asociaal
- Vaak normaal begaafde leerlingen
- - Het sijf-formalistische of hoogdravende type
Vb.: weet niet welk kledij hij moet aandoen voor het gras
- Sociale problemen zijn heel subtiel
- Meestal bij iets oudere en vooral meer begaafde leerlingen (ev. diagnose Asperger)
- Overmatig beleefd en vormelijk
- Houden sterk vast aan sociale conventies
- Camoufleren soms hun moeilijkheden
- Overleven op aangeleerde “scripts”: weten hoe ze een gesprek starten (aangeleerd)