Menu

Beschrijf de relatie tussen onderwijs en natie.

Doordat boeken gelezen worden in een standaardtaal is er nood aan vorming van een natie. Boeken en naties ondersteunen elkaar. Boekdrukkunst zorgde voor nationale begrippen zoals de standaardtaal en de literaire canon. Vroeg enkelvoudige geletterdheid, nu meervoudig.

Maar hoe gaan we nu om met die nationale constructies in het literatuuronderwijs? Conservatieve cultuurfilosofen zeggen dat het essentiële constructies zijn voor de samenleving, terwijl de progressieven ze zien als onnodig en gevaarlijk. Nu worden we geconfronteerd met het inzicht dat Europa slechts een cultuur onder de culturen is en dat naties slechts constructies zijn. Vroeger werd men vooral in de goede dingen van cultuur onderwezen en de slechte van anderen. Robert Musil zei bijvoorbeeld dat Duitse kinderen leerden neerkijken op de Oostenrijkse en Franse kinderen als decadente losbollen.

De enkelvoudige geletterdheid en identiteit wordt gaandeweg vervangen door meervoudig geletterdheden en identiteiten. Doordat mensen hun perspectieven verruimen worden nationale identiteiten steeds meer ervaren als ‘imaginaire gemeenschappen’ (Iedereen zegt erover wat hij wil).

Hoe onderwijs je dan over naties als imaginaire constructies? Begrippen als globalisering, mediatisering en multiculturele evoluties komen dan ter sprake. Nog belangrijker is The virtual community: digitalisering, netwerken die ontstaan buiten de grenzen van een natie.

TOCH: is nationale of culturele identiteit nog niet verdwenen van politieke en culturele agenda. Hoewel de vanzelfsprekendheid van de traditionele cultuuroverdracht in vraag gesteld wordt, blijft ze voorwerp van zorg. Dit blijkt ook uit het debat binnen het moedertaalonderwijs tussen traditie en vernieuwing ….

Lees meer...

Beschrijf het traditioneel onderwijs in cultuur (focus op literatuur, boek)

Vandaag in de klas leer je lezen via de standaardtaal, je leert nationale geschiedenis en maakt zo kennis met de nationale literatuur, de grote schrijvers van de eigen cultuur. Boeken liggen dus nog altijd aan de basis (crisis?) om culturele geletterdheid te creëren. Aan de basis van het klassieke onderwijs lag de humanistische visie, waarin de literaire cultuur (het schoolboek, de literaire bloemlezing) centraal stond. Studies van het traditionele onderwijs (1945 – 1980) schetsten de dominante schoolboeken door te zeggen dat ze chronologisch van opzet zijn, de literaire canon primeert en dat ze vooral onder de vorm van teksten over nationalistische en religieuze waarden gaan.

Complementair met het literatuuronderwijs werd een grammatica onderwezen naar model van de klassieke talen. Qua taalvaardigheden lag de nadruk op receptieve vaardigheden en leesvaardigheid. In alle systemen van moedertaalonderwijs werd een basisvorm van literair schrijven aangeleerd: verhandeling. Functionele geletterdheid ging over lezen en schrijven. Culturele geletterdheid ging over kennis van de literaire canon. Deze twee stonden centraal. Vandaag ligt de focus minder op de natie en mede daardoor is er meer ruimte voor meervoudige culturele geletterdheid.

Lees meer...

Boekdrukkunst & Boek en (literatuur)onderwijs

De boekdrukkunst zorgde voor centrale begrippen zoals standaardtaal en de literaire canon. Boeken richten zich tot een algemeen publiek en dat stelt eisen aan een gemeenschappelijke taal (standaardtaal). Er is baat bij de vorming van een natie. Vroeger gebeurde dit vanuit een enkelvoudige culturele geletterdheid, maar vandaag de dag meervoudig.

Boekdrukkunst haalde woord, beeld en klank uit elkaar. Schoolboeken creëren vakken. Kennis wordt dus niet alleen overgedragen maar ook getransformeerd. Boeken bepalen hoe we denken en welke instituties we daar rond bouwen.

Lees meer...

Beschrijf het transhumanisme (posthumanisme)

Toch is aandacht voor de eigen culturele identiteit geen uitsluitend conservatief gegeven. Vanuit progressieve perspectieven steeds meer pleidooi voor belang van historische reflectie op de eigen cultuur. Bedreiging van de literaire cultuur wordt ook geformuleerd als opkomst van het transhumanisme. Transhumanisten onderschrijven in het algemeen de standpunten van het traditionele humanisme maar gaan verder de grenzen verkennen en zelfs proberen overstijgen. Het boek van de humanistische canon, wordt vervangen door het computerscherm en de cybercultuur. De mens wordt vervangen door de cyborg. De mens moet zichzelf verbeteren zoals ook computers en software dat doen. Voor sommigen is dit bevrijdend, voor anderen is deze omwenteling een crisis in onze beschaving.

Er ontstaat bijgevolg een debat tussen doemdenkers of cultuurcritici (vroeger was het beter en het heden is verwerpelijk) en profeten van de nieuwe cultuur of hype (de toekomst geeft ons gelijk en het heden is voor ons). De centrale vraag is of de humanistische leescultuur een essentiële waarde bevat die moet verdedigd worden.

Lees meer...

Beschrijf de Back-to-Basics beweging.

Wat betreft literatuur, verwijst de Back-to-Basics beweging naar een ideale tijd in het verleden. Men wil een herwaardering van de kennis vastgelegd in de literaire canon en de nationale geschiedenis. Dit pleidooi kadert in een normen- en waardendebat dat steunt op 3pijlers: het traditionele gezin, de christelijke godsdienst en de eigen natie.

Men heeft de opvatting dat een gedeelde culturele geletterdheid aan de basis ligt van gemeenschappelijke waarden en normen. Culturele geletterdheid als cement van de samenleving. Volgens Bloom kan er zonder gedeelde visie geen goede communicatie mogelijk zijn. (-)De Back-to-Basics beweging misbruikt de culturele geletterdheid door het concept ten dienste te stellen van de nationale missie. Gevaar daarbij is dat zelfkritiek en/of communicatie onmogelijk gemaakt worden. Ze zijn conservatief ingesteld, pleiten voor eenvoudige geletterdheid.

Lees meer...

Crisis & Cultuurkritiek Beschrijf het genre (en de inhoud) van de cultuurkritiek (focus op ‘het einde van de boekencultuur’).

Over de achteruitgang van de culturele geletterdheid in onze maatschappij wordt veel geschreven en de school en massamedia worden gezien als schuldigen. Deze achteruitgang leidt tot maatschappelijke problemen zoals geweld, weinig respect, enzovoort zouden moeten worden opgelost door het onderwijs. Er is ook een achteruitgang qua theater, klassieke muziek, kunst en in het bijzonder kennis van literaire klassiekers en lezen. Cultuurkritiek is een genre geworden van doemdenkers ‘in de schaduw van de vooruitgang’, namelijk een doemdenken over de culturele toekomst. Idealen van cultuurcritici zijn vaak terug te vinden in het ‘ideale’ verleden (nostalgie), waarbij het misschien over idealen gaat die nooit bestonden. Cultuurcritici klagen over het verdwijnen van het bildungsideaal (traditioneel onderwijs), vervagen van normen en waarden en het verdwijnen van gedeelde kennis.

Arnold Heukemans omschreef dit proces als de seculaire religie van het humanisme. Het lot van het humanistische gedachtegoed (evangelie) wordt verbonden met het lot van de boekencultuur. Ook in het wereldbeeld van George Steiner staat de ‘taal’ centraal. Met de taal ontstaan de mens, met het verdwijnen van de taal zou ook de mens verdwijnen. De teloorgang van de literatuur zou de taal – en dus ook de mens – in gevaar brengen.

Leescultuur is echter een relatief recent verschijnsel. Voor Steiner was de periode van 1820 tot 1915 de meest hoog staande cultuurperiode. Daarna zette het verval in en in onze tijd is er sprake van de dreigende ondergang van de boekencultuur. In plaats van boeken nu televisie, computer,… . De lezer is verbannen uit een ruimte waarin beeld en geluid domineren. Ondanks het feit dat de gevestigde beschavingsmedia (boek, literatuur, muziek) niet in staat waren een WO te vermijden, bleef Steiner de literaire cultuur verdedigen. Hij geloofde in een literair humanistisch cultuurideaal, waarin het geschreven woord domineert.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen