Sociologie
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Reageer als eerste!
Wetenschap van het samenleven.
Wetenschap van het samenleven.
- Eerste Internationale
- Tweede Internationale
in theorie nog Marxistisch, maar de facto meer reformatorisch
Integreren succesvol in het systeem
radicaal/revolutionair
- Ontstaat uit de orthodox marxistische minderheid van de Tweede Internationale
- Onder leiding van Lenin
- Volgen trouw de marxistisch-leninistische leer
- Scheiden zich af van het socialisme (° term Communisme)
- Verschil met Tweede Internationale
- Stalin
- 1939: niet-aanvalspact met Duitsland
- Na de overstap naar de geallieerde zijde
- Internationale belangstelling
zien hoe Rusland erin geslaagd was te moderniseren zonder Westerse inmenging
- SU gaat zelf imperialistisch worden
- Systeem begint nadelen te vertonen
augustus 1914 Begin WO I
april 1915 Verdrag van Londen, Italië schaart zich bij de Entente.
februari-december 1916 Slag bij Verdun
juli-november 1916 Slag bij de Somme
maart 1917 eerste Russische Revolutie, val van de tsaar
april 1917 VS mengt zich in WO I
november 1917 tweede Russische Revolutie, Bolsjewieken aan de macht
maart 1918 Verdrag van Brest-Litovsk
maart-juli 1918 laatste offensief in Westen door Duitsland
juni 1918 eerste uitbraak Spaanse Griep
november 1918 het vechten komt ten einde
januari 1919 vredesconferentie in Parijs
maart 1919 begin fascisten beweging in Italië
juni 1919 Verdrag van Versailles
november 1920 Russische burgeroorlog ten einde
maart 1921 Nieuwe Economische Politiek
oktober 1922 Mussolini premier in Italië
november 1923 inflatiepiek in Duitsland
januari 1924 eerste Labour-beweging in GB
dood Lenin
oktober 1925 Verdrag van Locarno
april 1929 eerste Sovjet Vijf-Jaren-Plan
oktober 1929 beurscrash in VS → Grote Depressie
januari 1933 Hitler bondskanselier in Duitsland
maart 1935 Hitler kondigt herbewapening aan
maart 1936 Duitsland remilitariseert het Rijngebied
juli 1936 Spaanse Burgeroorlog begint
maart 1938 Anschluss: Oostenrijk met Duitsland verenigd
september 1938 Appeasement: Sudetenland naar Duitsland
november 1938 Kristall Nacht
mei 1939 fascist-Italië verbonden met nazi-Duitsland via Stalen
Pact
23 augustus 1939 Nazi-Sovjet-Pact
1 september 1939 Duitsland valt Polen binnen
3 september 1939 GB en Frankrijk verklaren Duitsland de oorlog,
begin WO II
22 juni 1941 Duitsland valt Sovjet-Unie aan
7 december 1941 Japanse aanval op Pearl Harbor
augustus 1942-februari 1943 Slag bij Stalingrad
april-mei 1943 Warschau-getto-opstand
6 juni 1944 D-Day
februari 1945 conferentie van Jalta
7-8 mei 1945 Duitsland geeft zich over
juni 1945 oprichting Verenigde Naties
juli-augustus 1945 conferentie van Potsdam
6 augustus 1945 1e atoombom op Hiroshima, Japan
9 augustus 1945 2e atoombom op Nagasaki, Japan
15 augustus 1945 Japan geeft zich over
1947 Marshallplan
maart 1947 Trumandoctrine
april 1949 oprichting NAVO
september 1949 Bondsrepubliek Duitsland (BRD)
oktober 1949 Duitse Democratische Republiek (DDR)
1953 dood Stalin
Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal
Jaartallenlijst Eigentijdse Geschiedenis
1955 BRD sluis zich aan bij NAVO
Warschaupact
1956 Hongaarse Opstand neergeslagen
1961 Berlijnse Muur opgericht
1962 Cubaanse rakettencrisis
1968 de 'Meidagen' in Frankrijk (opstand)
Praagse Lente
1973 eerste OPEC oliecrisis
1978 verkiezing paus Johannes Paulus II
1979 Margaret Thatcher premier in GB
1980 Solidariteit in Polen
1985 Gorbatsjov aan de macht in Sovjet-Unie
1986 Tsjernobyl ramp
1989 val communisme in Oost-Europa
1990 val communisme in Sovjet-Unie, einde Sovjet-Unie
Duitsland weer eenheid
1991 begin gevechten in Joegoslavië
1996 vrede in Bosnië
1997 Tony Blair premier in GB
1999 Euro wordt munteenheid in EU
2000 Poetin president in Rusland
2001 Milosevic berecht voor misdaden in Den Haag
11 september 2001 aanslagen op Twin Towers, VS
2003 regime Saddam Hoessein omvergeworpen in Irak door
VS en GB
2004 EU krijgt 10 lidstaten erbij
aanslagen in Madrid
2005 aanslagen in Londen
Angela Merkel bondskanselier in Duitsland
Het is allemaal verklaarbaar. Dingen die je kent uit het dagelijks leven toepassen, dan wordt het makkelijker.
Thermodynamica
Een rots ligt eigenlijk altijd onderaan een berg. De rots is een systeem de rest is de omgeving. Er zijn allerlei variabelen die de toestand van zo’n systeem beschrijven, niet hoe het systeem in die toestand kwam. Energie is zo’n variabele. Energie geeft aan hoeveel werk een systeem kan uitoefenen op zijn omgeving. Een systeem kan werk uitoefenen en een systeem kan warmte produceren of absorberen. Zo kunnen we de toestand van een systeem veranderen. De energie van de rots gaat omhoog en is het grootst als hij boven op de berg ligt.
Je kunt nooit zeggen hoeveel energie er in een systeem zit. Er is meer dan de energie die erin gestopt wordt. Je kunt wel aangeven dat je een toestand hebt voor en na het werk, deze kun je vergelijken en het verschil aangeven. Als de rots omlaag rolt wordt de energie weer minder.
Als een toestand weinig energie heeft is het waarschijnlijk dat je die aantreft, als een toestand veel energie heeft is het niet waarschijnlijk dat je die aantreft. (wet van thermodynamica)
De eerste wet van thermodynamica geeft aan dat je geen energie maken kunt. Je kunt energieën wel veranderen. Energie verdwijnt ook niet. Als je bij de vorm warmte bent is het moeilijk om weer terug te gaan naar een andere vorm, maar het kan wel.
Enthalpy
Is een energievorm. Als je het hebt over biomoleculen dan verander je de enthalpy van zo’n molecuul door chemische interacties te veranderen. Vaak wordt dit warmte-inhoud genoemd. Je verandert het in een systeem door chemische interacties te veranderen.
Entropy
Is ook een energie. Heeft te maken met informatie. Entropie heeft te maken met zowel orde als wanorde. Hoe goed is de orde binnen het systeem? De hoogste waarschijnlijkheid is dat je een systeem op de laagste energie tegenkomt. Hoe zit dat met wanorde? Wanorde in de biochemie is: hoeveel mogelijke toestanden van gelijke energie zijn er voor een systeem?
Zie de formule. Wanorde van het universum neemt alleen maar toe.
Een cel krijgt energie binnen (eten, drinken), deze wordt gebruikt om de wanorde te verlagen. De entropy in de omgeving verandert in positieve richting. Een cel leeft eigenlijk ten koste van zijn omgeving. Vrije energie
‘Gibb’s free energy’ is belangrijk omdat ze de twee concepten van net met elkaar verbindt. Eigenlijk is de vrije energie gewoon het sommetje van die twee. Is de delta G negatief of positief = belangrijk!! Een systeem streeft altijd naar een toestand van lagere energie. Is de delta G negatief dan geeft het systeem energie af als ie positief is moet er energie bij. Als de waarde negatief is is dat een waarschijnlijke reactie, andersom is het onwaarschijnlijk.
Eigenlijk het je een verandering in wanorde, als deze positief is, wordt delta G negatief, dan verloopt de reactie spontaan.
Je kunt wel een energieverschil meten en aangeven (zie tabel). Enthalpy veranderingen en entrophy veranderingen zie ppt.
Je kunt veranderingen van de vrije energie bekijken. Alle systemen hebben een tendentie om energie kwijt te raken en om een lagere energetische toestand te bereiken.
Indien je een criticus bent, kan je dus moeilijk goed doen want ofwel maak je reclame voor het ene ofwel voor het andere. Kritiek wordt ook meer besproken dan het boek of de film zelf. We leven in een aandachtseconomie waar zeer veel informatie beschikbaar is via het internet maar weinig aandacht om alles of iets te volgen. Indien een boekenprogramma het bijvoorbeeld wil maken op TV heeft men kijkcijfers nodig. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een BV uitnodigen die als model dient. Er is echter zeer weinig kritiek te vinden over tv programma’s. Men maakt alle programma’s zeer luchtig maar daarom ook oppervlakkig.
Door de opkomst van de sociale media valt de gedeelde kennis weg. We zijn niet meer enkel gefocust op de cultuurgeschiedenis maar komen via diverse kanalen in contact met massa’s informatie. Ook is het daarom moeilijk voor jongeren om naar culturele activiteiten te gaan, want ze ontbreken aan voorkennis. Via blogs, facebook en andere sociale media wil men jongeren naar culturele voorstellingen krijgen en hierdoor ook het proces van kritiek terug op gang te brengen . Zo kan een persoon bijvoorbeeld door een filmpje op Youtube al wereldberoemd worden. Maar is dit wel ok? Vroeger werd je beroemd via diverse optredens en dan bracht je maar een cd uit. Toen had je dus eerst geld en toen werd je pas bekend. Nu koopt niemand nog cd’s en krijgen de makers dus minders geld. Facebook creëert wel communicaties maar theater en opera hebben hier hun ingang nog niet gevonden.
Literaire kritiek heeft echter een grote stijging gekend door de sociale media bv fora en blogs om over boeken te praten en films te recenseren.
Zie vraag 17 + Rol media en kritiek + Focus op kunstkritiek binnen het onderwijs en eigen opdracht. Een kritische competente lezer is bij het ideaalbeeld een lezer die het belangrijk vindt om geregeld literatuur te lezen, vanuit persoonlijke behoeften die sociaal ingebed zijn. Wie literatuur leest, moet daar vrije tijd en energie in steken. De behoeften van een lezer zijn afhankelijk van de omstandigheden die voortdurend in ontwikkeling en onderhevig zijn aan sociale interactie. Deze interactie kan vorm krijgen in gesprekken met vrienden en kennissen maar ook in lezen van kritieken. Je gaat kunst ervaren en hier daarna over reflecteren via kritiek. Je vergelijkt je eigen perspectief met het kritisch perspectief en maakt een reflectie over de rol van kritiek en de media.
Kritiek vervult de rol als go-between tussen kunst en publiek. Je leest kritiek vaak omdat je geen tijd hebt om zelf naar een toneelstuk te gaan en praat hier daarna over met vrienden. Je komt hiervoor samen op een agora (of plein), dat vandaag de dag vaak vervangen is door het internet of de radio. Hier ga je dan discussiëren. Kritiek is bemiddelen tussen gespecialiseerde voorzieningen en publiek (dus ook het onderwijs). Critici evalueren kunst en sturen je dan in een bepaalde richting. Kunst wordt bij leerlingen gemaakt als een spontane keuze, maar wordt via het onderwijs beïnvloedt door kritieken die binnen die context worden besproken. Leerlingen gaan reflecteren over hun lifestyles en vormen van kunst waaraan ze deelneem bv de verplichte tonelen.
Het probleem met kunstkritiek in het onderwijs is dat de leerling centraal staat en zijn eigen mening kan zeggen maar je zou de leerling moeten gaan zien als een kenner en de leerling zelf laten bepalen welk boek hij wil lezen. Toen ik zelf bezig was met de opdracht heb ik gemerkt dat kritiek heel je visie op een film kan veranderen. Vroeger zag je alleen het oppervlakkige verhaal, terwijl je door andere visies en perspectieven van mensen een heel ander beeld van de film kan krijgen bv meer technisch, meer achtergrond, …