Menu

Ontstaan en gevolgen van de economische crisis in de jaren ‘30

  • Optimisme -> idee van nieuw kapitalisme, zonder crises en uitgeputte arbeiders
  • Welvaart steeg enorm
  • Aandelenkoers op de effectenbeurs storten in -> ‘Live now, pay later’
  • Wereldkapitalisme deed ten dode opgeschreven
  • Pas herstel met de New Deal -> ingrijpen van de overheid
  • Het enige land zonder werkloosheid was de Sovjet-Unie , daar groeide de economie
Lees meer...

Aanloop en oorzaken WOI

  • Wapenwedloop

  • Nationalisme
  • Imperialisme
  • Bondgenootschappen waren al gemaakt
  • Wankel machtsevenwicht
  • Frankrijk wilde Elzas-Lotharingen terug van Duitsland
  • Er waren sterk nationalistische stromingen
  • Duitsland en Oostenrijk-Honagrije waren bondgenoten en Frankrijk en Rusland. Na de Boerenoorlog was Engeland op zoek naar bondgenoten, maar een Engelse toenadering tot Duitsland werd door de Duitsers afgewezen. Engeland zocht nu toenadeering tot Frankrijk en Rusland -> Triple Entente. Duitsland zag zich hierom als het slachtoffer van een tegen haar gerichte samenzwering. De Duitsers maakten zich tevens zorgen over het snelle Russische herstel na de nederlaag tegen Japan in 1905 en de daarop volgende revolutionaire onrust.
  • Duitsland had zich na de Frans-Duitse Oorlog snel herstelt en dat wekte zorgen bij Frankrijk -> sloot bondgenootschap met Rusland
  • Nationalisten bepaalden steeds met het beleid in een regering
  • In tegenstelling tot Frankrijk en Groot-Brittanië bezat Duitsland nauwelijks koloniën, waardoor het minder als grote mogendheid werd gezien -> maar het had wel grootste landleger ter wereld
  • In landen werden plannen bedacht om de ‘eerste klap’ uit te delen
  • Sommige landen zoals Italië en Roemenië gingen met de meestbiedende zijde mee
  • Aanloop: moord op de Oostenrijk-Hongaarse kroonprins Frans-Ferdinand door een Serviër.
Lees meer...

Kantekening van Binet bij zijn eigen Testen

1. Een kind moet wel gemotiveerd zijn om de test goed te maken.

2. Voor een kind uit een andere cultuur dan de kinderen die zijn gebruikt bij het opstellen van de test, was de test niet geldig.

3. Hij vond niet dat de harde cijfers niet precies de mentale kwaliteit konden meten. Twee kinderen met dezelfde score konden een verschillende patroon van goede en slechte antwoorden hebben.

Lees meer...

Werkwijze

De vragen van de testen werden steeds moeilijker. Er waren 5 vragen per leeftijdscategorie. Men ging door tot een kind 5 vragen achter elkaar fout had. Men nam de leeftijd van die leeftijdscategorie (bijv 7 jaar) en voor elke bijkomende vraag die het kind verder goed had in de volgende leeftijdscategorie vragen werd er 0.2 punt bij opgeteld. (Bij de 1911 testen ging men door tot 15-jarige leeftijd met ‘tellen’)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen