Menu

Avignon-periode is niet zo negatief als men ze voorstelt

door teloorgang universalistische pretenties raakte de Kerk veel v. haar ‘moreel & geestelijk leiderschap’ kwijt, maar daar staat tegenover dat Avignon- pausen wel centralisatiestreven i.d. pauselijke gezagsuitoefening binnen de Kerk hebben kunnen uitbouwen => leidde tot bureaucratische versterking v.d. curie, maar ging gepaard met versteviging v.d. positie v. de paus zelf

  • verdere uitbouw + nieuwe afdelingen of ruimere bevoegdheden voor de 4 vaste departementen v.d. curie sinds 13de eeuw: kanselarij, Camera Apostolica, Penitentiaria, Audientia à groei in productie kanselarij ging samen met uitbreiding v. werkzaamheden v. afdelingen voor financiën & rechtspraak

* opsplitsing Audientia (pauselijke rechtbank) in 2 colleges

* = duur: nood aan nieuwe inkomsten (ook doordat men de macht over Rome kwijt is)

- basis onder de vergroting v.d. financiën v.d. curie werd onder Innocentius III gelegd:

* legde als eerste paus regelmatig belastingen op aan de hele geestelijkheid (= minder afhankelijk v. It. bezittingen & incidentele vorstelijke subsidies)

* 2de nieuwe inkomstenbron = revenuen uit vergeving v. lagere kerkelijke ambten en daaraan verbonden inkomsten (beneficia: provisies & expectanties) à inning geperfectioneerd in deze periode

  • tot 13de eeuw had paus geen bemoeienis met de meeste benoemingen, kon enkel in bijzondere omstandigheden bij conflict tussenkomen à komt nu verandering in en in 1265 vaardigt Clemens IV de bul Licet eccelsiarum uit: paus is hoogste gezagsdrager en kan beschikken over alle beneficies à paus kan ongebreideld ingrijpen
  • toch geen direct einde aan bestaande praktijken, maar stelselmatige uitbreiding pauselijke interventie à hoogtepunt in Avignon-periode (Johannes XXII)
  • pauselijke bemoeienis over benoemingen ging nog verder à onder Johannes XXII & opvolger Benedictus XII is bepaald dat alle ambten ‘ter beschikking’ van de paus stonden
  • de direct betrokken clerus verliest bijna alle inspraak
  • toch bleven wereldlijke vorsten zich moeien met benoemingen
  • grootste deel rekening werd voldaan door degenen die langs deze weg waren benoemd à bisschoppen/abten betaalden 1/3 eerste ambtsjaar, lagere clerus ½
  • deze machinerie kon alleen in gang blijven m.b.v. geolied bureaucratisch apparaat
  • 1350: 500 à 600 stafleden: ruime verdubbeling (inclusief hofhouding met personeel & garde, exlusief staven v.d. kardinalen : ook nog 10tallen personen)
  • kardinalen: ook rechtspraak + gezamenlijke zorg voor beheer v. collegiale inkomsten

    • vervreemding tussen top en basis

Lees meer...

Nieuwe ideeën over de relatie tussen geestelijke en wereldlijke macht

deze confrontaties waren ook botsingen tussen krachtige maar eigenzinnige persoonlijkheden

1) werden allen gesteund door intellectuelen, goed in staat een ideologie op papier te zetten

Pauselijk standpunt

  • vertolkers pauselijk standpunt: Jacopo Cappucci v. VIterbo, Egidio Colonna v. Rome (Aegidius Romanus) voor Bonifatius VIII, Agustinus Triumphus
  • pauselijke ideologie = weinig vernieuwend: meeste hiërocratische argumenten waren overbekend: paus is als vertegenwoordiger v. God geen enkele menselijke autoriteit rekenschap verschuldigd + paus mocht als hoogste macht iedereen ter verantwoording roepen
  • paus deed er toch het beste aan de wereldlijke macht over te laten aan vorsten, omdat men soms geweld moest gebruiken à paus mocht zich wel bemoeien met grote politieke lijnen
  • nieuw = onderbouwing oude standpunten met aan Aristoteles ontleende redeneringen

Filips de Schone

  • positie Filips de Schone verdedigd door Jean Quidort (Johannes v. Parijs: unieftheoloog)
  • variaties op tweezwaardenleer + hij ontzegde de paus & geestelijkheid élk dominium (= alle macht met uitoefening dwang of eigendomsrechten)
  • paus had geen directe zeggenschap over kerkelijk eigendom in deze visie, hij mocht ze alleen beheren en de rechtspersoon “Kerk v. Rome” was de eigenaar à paus mocht zich dus niet met wereldlijke zaken inlaten, mocht alleen stem verheffen als vorsten de Kerkwetten overtraden.
  • geestelijk gezag = superieur, maar enkel op metafysisch niveau: in aardse werkelijkheid waren paus & vorst elk autonoom binnen eigen goed afgebakende sfeer

Lodewijk van Beieren

  • Lodewijk v. Beieren werd ondersteund door Marsilius/Marsiglio di Mianardini (arts uit Padua)
  • vlucht naar hof v. Lodewijk v. Beieren in München en steunt Lodewijk bij tocht naar Rome
  • auteur Defensor Pacis (1324): grondslag alle gezag berust bij volk of universitas civium (gemeenschap stemhebbende ‘burgers’): volkssouvereiniteit ook in de Kerk!
  • revolutionaire opvattingen over relatie wereldlijk-geestelijk gezag die in de ogen v.d. Kerk ketters waren
  • bemoeienissen v.d. paus zouden belangrijkste oorzaak v. vredesverstoring zijn
  • rol Kerk moet beperkt blijven tot zedelijke/religieuze educatie + verstrekken sacrament
  • gemeenschap v. gelovigen moet aan basis v. regelgeving & gezagsuitoefening binnen de Kerk staan à veel praktischer om dit aan civiele autoriteiten over te laten
  • ook concilies zouden het omzetten v. hun gezaghebbende uitspraken in wetten moeten overlaten aan wereldlijke vorsten
  • stelt kerkelijke hiërarchie in vraag: geestelijkheid is overbodig want Christus maakte geen onderscheid in geestelijken dus een paus = dorpspastoor
  • Kerk hoort ook geen wereldlijke bezittingen te hebben (~Christus)
    à haalde dit idee v.d. franciscanen die na een eeuw interne strijd + strijd om acceptatie door de kerk, in 1323 monddood werden gemaakt toen Johannes XXII het idee v.d. absolute armoede v. Christus & apostelen ketters verklaarde
  • kopstukken vluchtten naar München = verzamelplaats radicale dissidenten(o.a. Willem v. Ockham)

John Wyclif

  • Eng. Theolog John Wyclif, werkzaam in Oxford unief + hoven Edward III & Richard II à zag de katholieke Kerk als vals & onwaardig omhulsel waaronder de ware Kerk (onzichtbare gemeenschap v. gelovigen) schuilging à omvatte echter enkel degenen die door goddelijke voorbeschikking uitverkoren waren, en omdat niet uit te maken viel wie dit waren moest de zichtbare Kerk maar blijven bestaan
  • ook invloed franciscanen: meende dat de zichtbare Kerk geen bezittingen en wereldlijke macht hoorde te hebben (= teken gods genade, & dit kan enkel voor de uitverkorenen)
  • koning moet kerkelijk dominium dus beheren
  • volgens Wyclif lag de waarheid v.h. geloof in de bijbel besloten & pleitte voor letterlijke interpretatie ervan à letterlijke bijbellezing in de volkstaal
  • geestelijken waren dus overbodig als tussenpersonen i.d bemiddeling v.d. waarheid
  • door onmogelijke identificatie v. ware Kerk moesten kerkelijke rechten & goederen door de koning geconfisqueerd en beheerd worden à grote aanhang in royalistische kring
  • ook veel sympathisanten in de lagere lagen v.d. maatschappij
  • toch geen reformatie vóór de Reformatie à doordat zijn aanhangers (lollarden) na zijn dood snel radicaliseerden en de steun van de elite kwijtraakten

-Bohemen: grote invloed v. zijn werk op Jan Hus (theoloog aan unief Praag) die deze ideeën verbond met een anti-Duits Tsjechisch nationalisme

1415: Hus op brandstapel (op Concilie v. Konstanz)

- Bohemen leek zich los te scheuren

- 1434: compromis tussen Duitse keizer & de gematigde krachten verhindert dit

Lees meer...

Clemens V

werd tijdens zijn pontificaat (naast met dit staatsrealisme) ook geconfronteerd met de laatste oprispingen v.h. keizerlijk universalisme à start toen Hendrik VII v. Luxemburg in 310 de Alpen overstak om zich tot keizer te laten kronen en zijn gezag in It. te laten gelden

  • Hij maakte einde aan politieke verscheurdheid en trad hard op tegen Lombardische steden die tegenwerkten à 1312: vecht zich naar bijeenkomst en wordt gekroond
  • overleed 1j later op tocht naar Z-It. om Napels te veroveren
  • 1327: opvolger Lodewijk v. Beieren trekt naar It. à paus (Johannes XXII) keerde zich tegen de Rooms-Koning wanneer die zich in Rome tot keizer had laten kronen door een leek
  • paus legt de Heilige Stad onder interdict (zie p.51) en sloeg de keizer in de ban
  • paus & keizer verketterden elkaar en de keizer liet een tegenpaus kiezen
  • 1330: Lodewijk gaat terug naar Duitsland zonder veel uitgericht te hebben
Lees meer...

1309: pauselijk hof komt in Avignon

(lag toen in Provence = van Napels, in leen v. Duitse Rijk)

  • pausen blijven er tot 1377, kochten het in 1348 v.d. Anjous & bouwden Palais des Papes
  • Clemens V koos het als verblijf in 1309 à door affaire Bonifatius: hij wilde voorkomen dat Bonifatius tot ketter werd verklaard à gelukt: prijs = instemming met vervolging & veroordeling v.d. Tempeliers (hadden na de val v. Palestina hun hoofdkwartier in Parijs gevestigd en hadden een succesvol bankiersbedrijf à Fr. zocht manier om van schulden verlost te geraken en de eigendommen van de Orde te confisqueren)
  • 1307-1312: tempeliers werden tot ketters & godslasteraars verklaard die zich overgaven aan homoseksuele uitspattingen en duivelse rituelen à brandstapel en foltering

Lees meer...

Celestinus V (1294) & Bonifatius VIII (1294-1303)

verschilden enorm  beiden waren een levend anachronisme maar in totaal ander opzicht:

- Celestinus was een wereldvreemde kluizenaar die na lange sedisvacatie1 als een door niemand echt gewild compromiskandidaat was komen bovendrijven  schrok zo v. morele verderf in die wereld dat hij niet wist hoe vlug hij moest aftreden  onder druk opvolger kardinaal Benedetto Caetani trad hij af  Bonifatius VIII wordt paus

- Bonifatius wilde zich boven de wereld verheffen ( vroegere man v.d. wereld) en eiste de hoogste macht in de wereld op  via bullen & legaten mengde hij zich overal i.d. hogere politiek v. wereldlijke vorsten, en overal stootte hij zijn neus

- agressie v. Bonifatius richtte zich vooral tegen Fr. Koning Filips IV de Schone, van wie hij het recht betwistte om v.d. Franse geestelijkheid tol te heffen en haar voor wereldlijke gerechtshoven te dagen  spanningen leiden tot uitvaardiging radicale bullen- Unam Sanctam (1302) is samen met de vroegere Dictatus Papae de meest extreme verwoording v.d. pauselijke machtsaanspraken

- Filips verdacht de paus van samenspanning met Aragon tegen hem  wil hem uit de weg ruimen door beschuldiging van ketterij en hem ontvoeren  ontvoering mislukt maar een commando-eenheid kan Bonifatius in zijn buitenverblijf gevangennemen

- werd binnen een dag ontzet maar stierf de volgende dag ‘door zijn trauma’

Lees meer...

Eind 13de eeuw

werd duidelijk dat de hiërocratische aspiraties v.d. pausen definitief moesten wijken voor een nieuw type caesaropapisme, namelijk vorming van ‘nationale kerken’ waarop koningen of andere landsheren een sterke greep hadden à misverstanden & twist tussen kerk & wereld, paus & keizer/Franse koning à 1294: start strijd toen paus Celestinus V terugtrad na pontificaat v. amper 5 maanden & eindigde met de dood v. keizer Lodewijk v. Beieren in 1347

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen