Menu

Etnocentrische wereldgeschiedenissen.

Wereldgeschiedenis is ouder als de nationale geschiedenis. De geschiedenissen brengen een beeld van de (gewilde) wereldorde, de verhoudingen tussen samenlevingen en mensen. Ze zijn vaak van teleologische inslag.

Er zijn verschillende wereldgeschiedenissen opgebouwd.

Griekse wereld: Herodotos

Bij zijn zoektocht naar de verschillen tussen Grieken en niet-Grieken kijkt hij naar geografische en etnografische verschillen en samenhangen.

Christendom: historia universalis

Grote religies gaan hun oorsprongsverhaal vastleggen a.d.h.v. mythen, bovennatuurlijke predestinatie en feitelijk gebeurde daden

Chinees sinocentrisme: Sima Qian

De wereld wordt opgedeeld in zones, naargelang de volkeren dichter of verder weg zijn van de Chinese beschaving.

Islamitische wereld: Ibn Khaldun

Gaat op zoek naar de impact van sociale en politieke cohesie op de opkomst en neergang van volkeren en beschavingen. Besteed ook veel aandacht aan klimatologische en geografische factoren.

Lees meer...

Waarom Wereldgeschiedenis?

Doelstelling is inzicht en toepassing in de wereldgeschiedenis, opgedeeld in kennen en kunnen.

Kennen: wat hoe en waarom van de wereldgeschiedenis

Kunnen:

Herformuleren vragen in mondiaal perspectief

Verklaren van verschillen en gelijkenissen op mondiale schaal

Begrijpen processen van interactie en connectie

Beoordelen van veralgemenende uitspraken

Lees meer...

Welke wereldgeschiedenis?

Wereldgeschiedenis bestudeert het ontstaan, de groei en de verandering van menselijke gemeenschappen in een vergelijkend perspectief en in hun onderlinge samenhang. De aandacht gaat naar de verschillen en gelijkenissen tussen de verschillende samenlevingen.

Wereldgeschiedenis is geen: totaalgeschiedenis, internationale geschiedenis, beschavingsgeschiedenis, niet-Westerse geschiedenis, comparatieve maatschappijgeschiedenis, globaliseringsgeschiedenis

3 dominante verhaallijnen:

1) Vorming van menselijke samenlevingen in relatie tot ecologische uitdagingen.

Vormen van sociale orde en cohesie, vormen van taal en communicatie

2) Vorming van overkoepelende culturen/beschavingen.

Welk systeem van (politieke) beheersing, welk systeem van (economische) overleving, welk systeem van (sociale) controle

3) Vormen van interactie/conflict tussen menselijke samenlevingen/culturen/beschavingen.

Handel, migratie, roof, verovering, oorlog, integratie

Keuzes maken: eenheid van analyse (groep, volk, regio), tijd, ruimte en thema.

Drievoudig spoor, één traject:

1) Vergelijkende analyse

Eigen casus krijgt plaats in een breder geheel.

Samenlevingen komen en gaan, maar delen wel enkele basiskarakteristieken. (economische, politieke, sociale en culturele structuren)

2) Analyse van interactie/inter-connectie tussen samenlevingen/systemen

3) Systeemanalyse

Overspannende krachten die in hun geheel moeten worden bestudeerd

We willen iets leren over de lange termijn, de menselijke gemeenschap en de mondiale dimensie.

Lees meer...

Wereldgeschiedenis is een andere manier van denken.

Men stelt zich vragen zoals:

Mensen en hun natuurlijke omgeving (inclusief demografie, techniek);

De ontwikkeling en interactie van culturele systemen (inclusief religies, kunsten, wetenschappen);

Staatsvorming en conflict (inclusief vormen van bestuur zoals rijken en staten, oorlogen, revoluties);

De vorming van economische systemen (inclusief landbouwsystemen, handel, industrialisatie);

De ontwikkeling van sociale structuren (inclusief gender, familie, ras, klasse).

Men moet de vragen en antwoorden opsplitsen in 3 dimensies.

1) De ruimtelijke dimensie (wereld)

Diverse dimensies overlappen elkaar van lokaal, regionaal, nationaal, internationaal, globaal

2) De tijdsdimensie (geschiedenis)

Cultuurgebonden periodisering valt weg

3) De thematische dimensie (wereldgeschiedenis – gesch. v.d. menselijke samenleving)

Wereldgeschiedenis wil betekenis geven op een ruimere schaal

Lees meer...

Wereldgeschiedenis een andere manier van kijken.

Wereldgeschiedenis is groots. Zowel binnen tijd als in ruimte.

Wereldgeschiedenis bestudeert menselijke gemeenschappen in een vergelijkend perspectief en in hun onderlinge samenhang. Kernwoorden zijn Gemeenschappen, Vergelijkingen, Verbanden, Systemen.

Men gaat op zoek naar verhalen over de geschiedenis van de mens en de mensheid die uitgaan van de lokale en regionale ervaring, maar op zoek gaan naar bredere verbanden, patronen, connecties systemen.

Lees meer...

De geschiedenis van een mens in een notendop

De geschiedenis van de moderne mens begint tussen 200.000 en 300.000 jaar terug met het verschijnen van de homo sapiens. De moderne mens onderscheid zich van de anderen door gebruik van communicatie, doorgeven van kennis en processen van collectief aanleren, samengevat als cultuur. Hierdoor kan de mens zich sneller aanpassen aan zijn omstandigheden.

Jager-verzamelaars 250.000-10.000/8000 v.g.t.

Grote migraties die een diversiteit in levenswijze en technische kennis in de hand zal hebben.

Gebruikt en ontwikkeld betere technieken die hem helpen in zijn overlevingsstijd.

Periode van de landbouwsamenleving 10.000/8000 v.g.t.-1750/1800

Grote regionale verschillen. Ontstaan in diverse regio’s rond dezelfde tijd. Sedentarisatie. Technologische veranderingen gaan sneller Bevolkingsgroei. Ontstaan van sociale verschillen.

8000-3000 vgt.

Ontwikkelen landbouwsamenlevingen zich tot conglomeraat van dorpen. Er komen nieuwe soorten leiderstypes, hiërarchie, vrouw krijgt een tweederangsstatus.  geven aanzet tot steden.

Steden kenmerken zich door complexe arbeidsverdeling, met aan de top de specialisten in bestuur, religie en oorlogsvoering.

Steden groeien verder uit tot eerste (landbouw)rijken of beschavingen, gekenmerkt door formeel bestuur, taxatie, uitbouw centrale administratie en religie.

500vgt.-1000gt.

Groeit het aantal rijken en neemt de interactie toe. (axiale periode – de beschavingen gaan dezelfde ontwikkelingen maken los van elkaar).

De contacten zorgen voor culturele en religieuze uitwisselingen.

1000-1750.

Ontstaan van kleine, competitieve, gecommercialiseerde en gemilitariseerde staten. Dit groeit uit tot handelsnetwerken die voor intellectuele en culturele rijkdom zullen zorgen maar ook voor vernieling (slavenhandel). Europa groeit uit tot de dominante speler op dit vlak vanaf de 16de eeuw.

De moderne samenleving, 1570/1800-vandaag.

De Industriele Revolutie vindt plaats. Deze zorgt voor economische en maatschappelijke veranderingen.  Snel opeenvolgende innovaties, veranderende globale verhoudingen.

Ook geografische en sociale verschillen. Pas vanaf 21ste eeuw meer mensen in de stad dan op platteland. Pas in het begin van de 20ste eeuw ontstaan de moderne staten.

Industriële revoluties volgen elkaar snel op: steenkool en ijzer  olie, elektriciteit  digitale revolutie. Zorgt voor globale groei van de economie maar niet voor globale gelijkheid.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen