Logo
Print deze pagina

William Shakespeare (1564-1616)

Deel dit artikel:

Biografisch

Uit stedelijke burgerij, vader was boerenzoon en wolhandelaar; Latijnse school van Stratford: leert er klassieke retorica

Artistieke ontwikkeling

  • 1e fase: 1588-1594
    • Epische gedichten; lyriek conform de smaakconventies van zijn aristocratische broodheren
    • Toneelwerken: naar klassieke voorbeelden (mythische figuren)
  • 2e fase: 1595-1600
    • eerste belangrijke sonnetten
    • succesvol theatermaker: The Globe, Chamberlain's Men
    • stukken worden individueler, meer invloed burgerlijke smaak: hangt niet meer zo af van de smaakconventies van de aristocratie
    • koningsdrama's: individualisme: aandacht persoonlijke problematiek heersers (angst en onzekerheid, probleem van orde en chaos)
    • Tragedie: Romeo en Julia
    • Lichtvoetige en optimistische blijspelen met sterke escapistische tendens (exotische kostuums, zuiderse decors)
  • 3e fase: 1600-1608
    • Pessimistischere werken: persoonlijks tegenslagen (vader sterft), politieke tegenslagen (beschermheren vallen in ongenade)
    • Tragedie
      • Thema: psychologische gegevens (geldingsdrang, machtshonger, jaloezie)
      • Tragische helden als hoofdfiguren (Caesar, Othello, Hamlet)
      • Toch nog humor en ironie (nar): restant volkse inspiratie van het Engelse drama
      • Confrontatie oude aristocratische gewoontes en nieuwe mentaliteit (twijfel, wereldse interesses)
    • Blijspelen: minder luchthartige ondertoon, wrange humor
  • Laatste fase: 1609-1616
    • Toppunt populariteit: meest gevraagde auteur, zijn gezelschap presenteert jaarlijks verschillende stukken
    • Tragikomedies:

- Vermenging ernst tragedie met humor komedie

- Noemt ze 'romances'

- Schijn van luchthartigheid en ontspannen toon

Renaissancistische kenmerken

  • Individualisme: round character: personage is verscheurd, complexe emoties
  • Aandacht voor waarde klassieke tragedies: eigenzinnig → complex
    • Classicisme: eind 17e - 18e eeuw: leeft klassieke regels niet meer na, wordt niet meer gespeeld
    • Romantisme: wordt volop gespeeld
  • Aandacht voor virtuositeit: basispatroon met veel nuances
    → Verschillende lagen:
    • Simpele spanningslijn
    • Persoonlijke laag: psychologische en existentiële problematiek (moeilijker niveau)
    • Details: komische elementen met sketches
  • Vermenging hoge en lage elementen: vb. komische elementen in tragedies
Copyright © 2019. All rights reserved.