Visie en opdrachten externe overheidscommunicatie
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1116 keer
Visie: Het vertrouwen van onze burgers in het land en zijn democratische instellingen vergroten in binnen – en buitenland.
Krachtlijnen:
1) Informatie is een recht vd burger en een plicht vd overheid: overheid doorzichtiger maken.
2) Overheidscommunicatie maakt een integraal deel uit vh federaal beleid.
3) Overheidscomm is een open, transparante en actieve tweerichtingscomm met doelgroepen: Er is een duidelijke doelgroepencommunicatie, Per doelgroep is er een mediamix uitgewerkt
4) Communicatieboodschap is neutraal en feitelijk: niet politiek getint dus, neutraal.
5) Overheidscommunicatie is continu over nieuwe én bestaande maatregelen: er is een continue informatiebehoefte bij de burger.
Communicatiestrategie:
- Voor specifieke, zwakkere ,doelgroepen
Vb. blinden, gehandicapten, ouderen,…
Men moet rekening houden met: het feit dat 50% vd bevolking nog niet online is, dat er nog steeds analfabetisme voorkomt, kansarmen een grotere behoefte hebben aan info.
- Proactieve en responsieve informatie
- Proactief: vb. voorlichtingscampagnes, brochures, teksten op internet,…
- Responsief: op vraag v publiek vb. via mail, telefoon, brief,…
- Communicatie – en actieplannen
- Communicatiemiddelen
- Continu: website, callcenter, internetsites FOD’s
- Ad hoc (occiasioneel): e-zines, nieuwsbrieven, campagnes met algemeen bereik, doelgroepcampagnes, folders, beurzen,…
- Communicatiemiddelen