Logo
Print deze pagina

Visie en opdrachten externe overheidscommunicatie

Deel dit artikel:

Visie: Het vertrouwen van onze burgers in het land en zijn democratische instellingen vergroten in binnen – en buitenland.

Krachtlijnen:

1) Informatie is een recht vd burger en een plicht vd overheid: overheid doorzichtiger maken.

2) Overheidscommunicatie maakt een integraal deel uit vh federaal beleid.

3) Overheidscomm is een open, transparante en actieve tweerichtingscomm met doelgroepen: Er is een duidelijke doelgroepencommunicatie, Per doelgroep is er een mediamix uitgewerkt

4) Communicatieboodschap is neutraal en feitelijk: niet politiek getint dus, neutraal.

5) Overheidscommunicatie is continu over nieuwe én bestaande maatregelen: er is een continue informatiebehoefte bij de burger.

Communicatiestrategie:

  • Voor specifieke, zwakkere ,doelgroepen

Vb. blinden, gehandicapten, ouderen,…

Men moet rekening houden met: het feit dat 50% vd bevolking nog niet online is, dat er nog steeds analfabetisme voorkomt, kansarmen een grotere behoefte hebben aan info.

  • Proactieve en responsieve informatie
    • Proactief: vb. voorlichtingscampagnes, brochures, teksten op internet,…
    • Responsief: op vraag v publiek vb. via mail, telefoon, brief,…
  • Communicatie – en actieplannen
    • Communicatiemiddelen
      • Continu: website, callcenter, internetsites FOD’s
      • Ad hoc (occiasioneel): e-zines, nieuwsbrieven, campagnes met algemeen bereik, doelgroepcampagnes, folders, beurzen,…
Copyright © 2019. All rights reserved.