VERLICHTING EN RELIGIE
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1239 keer
Peter Gay: Verlichting = de opkomst van het moderne heidendom
- 18e E: weinig verandering in de officiële staatsreligies
- veel gebieden echter niet religieus homogeen
- verhouding staatsmacht- religieus geloof was centrale uitdaging vd religieuze diversiteit
- bescherming vd staatsreligie ging vaak gepaard met beperkingen op het publieke karakter van andere religieuze groeperingen
- 2e helft 18eE: duidelijke groei van religieuze tolerantie
- politieke tolerantie werd gedreven door een verlangen obstakels voor het goed functioneren van het staatsapparaat weg te nemen
- verschuiving van manier waarop religie beleefd wordt: christendom draait rond algemene nood om beleefd te worden in een spirituele sfeer ‘buiten de wereld’ (religieuze hervorming van de wereld)
vbn: piëtisme, jansenisme
- spirituele bewegingen worden meer en meer geïnterpreteerd als een politiek fenomeen
- methodisme: gesticht door John Wesley: nadruk op innerlijke religieuze ervaring
- hassidim: mystieke vorm van judaïsme in Polen door Israel Ben Elizier: afstand van de reguliere synagoge tvv een innerlijke spiritualiteit
staat krijgt bovenhand op de Kerk en werkt zelf een politieke moraal uit om de relatie met de burgers te organiseren: de individuele gelovige is niet langer een structurerend principe voor de opbouw van de samenleving
Verlichting en Maatschappij
- maatschappij moet op een natuurlijke wijze worden ingericht volgens natuurrecht (universeel door god opgelegd recht)
- John Locke: Two treatises of government – 1690
- Natuurlijke toestand zonder enige vorm van politieke organisatie
- Alle mensen vrij, gelijk en aan geen enkele vorm van gezag onderworpen
- Natuurrecht ligt vast in de menselijke rede: het is verkeerd leven, vrijheid of bezit van anderen aan te tasten
- Geen toestand van volmaaktheid: recht om overtreders te straffen
niet iedereen houdt zich aan het natuurrecht
organisatie = nodig om ieders rechten te kunnen garanderen
- sociaal contract: vrijwilloge overeenstemming om zich in een georganiseerde gemeenschap te verenigen en zo een klein deel vd vrijheid op te geven in ruil voor garantie op de rest
- tolerantiegedachte
- Voltaire: "Je hais vos idées mais je me battrais jusqu'au bout pour que vous puissiez les exprimer."
- Staatsconcept (vanaf 2e helft 18e E)
- staat als hervormingsinstrument en wegbereider van menselijk geluk
- monarchie: kritisch en rationeel benaderd - verloor sacraal karakter
- contracttheorie legde nadruk op de plichten van de vorst: diende zich in te zetten voor zijn volk
- Montesquieu : l'Esprit des Lois 1748 leer van de trias politica: scheiding vd 3 staatsmachten om de burger tegen willekeur te beschermen
- verlichte despotisme bleek in vele gevallen slechts een voortzetting van het eerdere goddelijk verantwoorde absolutisme
- seculiere accenten in het beleid
- toleranter op religieus gebied
- beperkten de privileges vd geestelijken
- snoeiden in aantal religieuze ordes
- naasting van kerkelijke bezittingen
- streven naar rationele, gecentraliseerde organisatie vd staat
meer aandacht voor welzijn vd onderdanen
grotere aandacht voor wetenschap, onderwijs
humanisering v gerechtelijke procedures
uitbreiding van hun eigen macht
De Encyclopédie
- hoogtepunt van de Europese Verlichting
- eerste uitgave: tussen 1751 en 1772 in 28 delen
- Denis Diderot (1713-1784) en Jean d’Alembert (1717-1783)
- Grootste editoriale onderneming ooit in die tijd
- Methodologie:
- Medewerking van 150 vakspecialisten
- Artikels waren samengebracht in logische ordening volgens inhoud
- Veel aandacht aan technologie, productieprocessen en recente uitvindingen
- 11 vd 28 delen volledig ingenomen door illustraties complementair aan de bijdragen