Logo
Print deze pagina

Transtportrevolutie

Deel dit artikel:

Romeins wegennet

      • niet geschikt voor vervoer massagoederen (dienden enkel militaire en bestuurlijke belangen)
      • werd sinds de val van het RR niet uitgebreid, enkel beperkt gemoderniseerd

=> meeste transport diende dus via scheepvaart te gebeuren.

  • Scheepvaart
      • was praktisch: Middeleeuwse steden ontstonden langs waterknooppunten
      • allerlei maatregelen die scheepvaart dienden te vergemakkelijken: aanleg kanalen, sluizen, pakhuizen,...

  • Transportkosten
      • Kostprijs transport was enorm (men moest tol heffen om bv de aanleg van de Gotthard tunnel te financieren)
      • transportkosten hadden een belangrijk aandeel in de marktprijs van de goederen

=> Daarom probeerden handelaars de transportkosten te drukken om zo goedkoop mogelijk te kunnen zijn => door deze pogingen ontstonden vernieuwingen in de scheepvaart

  • Vernieuwingen
      • ontwikkeling kompas + stijgende geografische kennis (beide dankzij arabieren) = ontwikkelen ‘Portolaankaarten’

      • scheepsbouw: roer wordt a achtersteven bevestigd

→ Noordzee: Kogge blangrijkste schip

→ Middellandse Zee:

* Galei, enkel nog luxegoederen

* massatransport eerst ‘Nave’, dan ‘Cocca’ gebruikt

      • Geest vernieuwing transport kwam ook tot uiting in verre reizen (bv Willem Van Ruusbroeck, Marco Polo)

Copyright © 2019. All rights reserved.