Logo
Print deze pagina

Kindertijd Phillipe Aries

Deel dit artikel:

 Historisch onderzoek naar leef- en kindertijd: Philippe Ariès ‘60

  • beschreef de ME-samenleving als een wereld waar het leven zich op straat afspeelde, (..) en er weinig aandacht aan de kinderen werd besteed
    • kinderen werden gezien als potentiële arbeidskrachten, als kleine volwassenen : onderwijs en vorming werden aldus niet nodig geacht
    • in loop VMT: ontstaan van de liefde voor het kind en de affectieve band tussen ouders en kinderen, die voorrang kreeg op die van de traditionele familiebanden

Le sentiment d’enfance

  • Dankzij deze ontwikkelingen naar het inzicht van de verschillen tussen jong en oud, tussen kind en volwassene, werd vorming buiten de huiselijke kring nodig geacht
    • belangrijke onderwijshervormingen : oprichting van armen- en dorpsscholen
    • verdwijnen van tradities zoals inbusselen van kinderen en het uitbesteden van kinderen aan voedsters
    • opdeling in aparte leeftijdsgroepen en sociale segregatie: kinderen werden op verschillende manieren opgevoed en opgeleid
    • opdeling in elite – en armenscholen
  • het ‘vormsel’ als beslissende fase in de levensloop
    • intrede tot de katholieke gemeenschap
    • toetreden tot de wereld van volwassenen
    • geen vaste leeftijd, hing af van de bisschoppelijke visite
    • start van het beroepsleven: verlaten vh huis om in een landbouwbedrijf of ambachtsatelier te gaan werken
    • 25 j: meerderjarigheid, onafhankelijkheid vd ouders en recht op een volwaardig loon

Copyright © 2019. All rights reserved.