Kindertijd Phillipe Aries
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1249 keer
Historisch onderzoek naar leef- en kindertijd: Philippe Ariès ‘60
- beschreef de ME-samenleving als een wereld waar het leven zich op straat afspeelde, (..) en er weinig aandacht aan de kinderen werd besteed
- kinderen werden gezien als potentiële arbeidskrachten, als kleine volwassenen : onderwijs en vorming werden aldus niet nodig geacht
- in loop VMT: ontstaan van de liefde voor het kind en de affectieve band tussen ouders en kinderen, die voorrang kreeg op die van de traditionele familiebanden
Le sentiment d’enfance’
- Dankzij deze ontwikkelingen naar het inzicht van de verschillen tussen jong en oud, tussen kind en volwassene, werd vorming buiten de huiselijke kring nodig geacht
- belangrijke onderwijshervormingen : oprichting van armen- en dorpsscholen
- verdwijnen van tradities zoals inbusselen van kinderen en het uitbesteden van kinderen aan voedsters
- opdeling in aparte leeftijdsgroepen en sociale segregatie: kinderen werden op verschillende manieren opgevoed en opgeleid
- opdeling in elite – en armenscholen
- het ‘vormsel’ als beslissende fase in de levensloop
- intrede tot de katholieke gemeenschap
- toetreden tot de wereld van volwassenen
- geen vaste leeftijd, hing af van de bisschoppelijke visite
- start van het beroepsleven: verlaten vh huis om in een landbouwbedrijf of ambachtsatelier te gaan werken
- 25 j: meerderjarigheid, onafhankelijkheid vd ouders en recht op een volwaardig loon