Menu

Kindertijd Phillipe Aries

Deel dit artikel:

 Historisch onderzoek naar leef- en kindertijd: Philippe Ariès ‘60

  • beschreef de ME-samenleving als een wereld waar het leven zich op straat afspeelde, (..) en er weinig aandacht aan de kinderen werd besteed
    • kinderen werden gezien als potentiële arbeidskrachten, als kleine volwassenen : onderwijs en vorming werden aldus niet nodig geacht
    • in loop VMT: ontstaan van de liefde voor het kind en de affectieve band tussen ouders en kinderen, die voorrang kreeg op die van de traditionele familiebanden

Le sentiment d’enfance

  • Dankzij deze ontwikkelingen naar het inzicht van de verschillen tussen jong en oud, tussen kind en volwassene, werd vorming buiten de huiselijke kring nodig geacht
    • belangrijke onderwijshervormingen : oprichting van armen- en dorpsscholen
    • verdwijnen van tradities zoals inbusselen van kinderen en het uitbesteden van kinderen aan voedsters
    • opdeling in aparte leeftijdsgroepen en sociale segregatie: kinderen werden op verschillende manieren opgevoed en opgeleid
    • opdeling in elite – en armenscholen
  • het ‘vormsel’ als beslissende fase in de levensloop
    • intrede tot de katholieke gemeenschap
    • toetreden tot de wereld van volwassenen
    • geen vaste leeftijd, hing af van de bisschoppelijke visite
    • start van het beroepsleven: verlaten vh huis om in een landbouwbedrijf of ambachtsatelier te gaan werken
    • 25 j: meerderjarigheid, onafhankelijkheid vd ouders en recht op een volwaardig loon

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen