HET DUITSE IDEALISME
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1700 keer
Inleiding
Duits idealisme biedt reeks van metafysische systemen, hoewel het uitdrukkelijk op Kant teruggaat. Verklaringen??
Idealistische elementen in filosofie van Kant
- Regulatieve ideeën worden gebaseerd op praktische rede (=het handelen, het willen)
- Uiteenzetting over de rede bevat basisbegrippen van de traditionele metafysica (bv. God, wereld, ziel, het Ik)
- Dualisme: vrijheid van het Ik determinisme van de Natuur
- Er kan enkel over fenomenen worden gesproken en niet over het Ding – an – sich
Ontstaan van de Goethezeit
- Kenmerken periode
- Zowel verderzetting van als reactie tegen de Verlichting
- Aufklärung: Rede staat centraal onstaan van een behoefte aan een filosofie die verder gaat dan een op fysica geconcentreerde theoretische rede
- Geist = oog voor cultuur en alle ermee verband houdende menselijke waarden
- Typische figuren
- J.G.Herder : evolutie van de mensheid: ontwikkeling naar een hogere vorm van Christendom
+ fundamentele eenheid tussen Natur en Geist
- J.W.Goethe: wetenschap aanvullen met kunst
+ streven naar de ‘edele mens’
- F. Schiller: geschiedenisfilosofie in teleologische zin: zoeken naar synthese tussen Natur en Geist
+ hecht groot belang aan esthetische opvoeding (kunst als contact met geestelijke dimensie)
- F.H.Jacobi: Geistige als bovenzinnelijke, ware en goede
+ ‘wereld van het hart’ benaderen vanuit het geloof
- Samenvattend: nieuwe waarden
- Vrijheid en scheppingsdrang van de mens
- Nieuwe culturele waarden zoals kunst, taal en geschiedenis (als vooruitgang gezien)
- Nieuwe ethiek die nadruk legt op de edele mens
- Het schone dat als belangrijke categorie wordt geïntroduceerd
- Thema’s van de romantici
- Het ongrijpbare en onzegbare (onwezenlijk ‘Weltgefühl’)
- Natuur is niet alleen wat de fysica ervan zegt, maar krijgt een magisch – mythische realiteit
- Moraal beklemtoont het belang van het individuele en van het ogenblik; opgaan in het onmiddellijke wordt als belangrijk en waardevol beschouwd
- Nieuwe religieuze belangstelling
- Conclusie
- Ontstaan uit synthese van idealistische elementen in het denken van Kant en belangstelling voor de ontwikkeling van de ‘Geist’ in de Goethezeit
- Spiritualisering van de wereld omdat God wegvalt als grondslag
- Wereld evolueert naar een hoger stadium
- Kantiaanse Ik wordt geïdentificeerd met het ‘Geistige’
gevolgen
- analyse van het Ik kan wetten van de Geist blootleggen
- 2. ontwikkeling van de werkelijkheid (Geist) valt samen met ontwikkeling van een bewust ik (geest)