Een nieuwe mentaliteit en een nieuw wereldbeeld
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1221 keer
Moderne wijsbegeerte is tot stand gekomen als resultaat v.e. reflectie op de nieuwe bloei van de wetenschappen tracht de totaliteit v.d. problemen op dezelfde wijze te benaderen
- Begin 17e eeuw
nieuwe mentaliteit door - succes technologie/wiskunde
- socio - economische wijzigingen
- ontdekkingen van nieuwe werelddelen
- Reformatie
- boekdrukkunst
“New Learning”
= nieuwe manier v. kennisverwerving:
- groot vertrouwen in de menselijke rede (‘lumen naturale’)
- wetenschap en filosofie moeten zich bezig houden met de ervaarbare wereld en moet middelen zoeken om op de wereld in te grijpen en die te veranderen
- Francis Bacon
“Novum Organum”
- Organon = naam van de boeken van Aristoteles over logica en wetenschapsfilosofie
- wil het werk van Aristoteles actualiseren, maar er zijn nog veel leemten want de nieuwe mechanica was nog niet ontwikkeld
- Dubbele verandering in de wereldvisie
- Overgang van gesloten naar open wereldbeeld
- Mechanisering van het wereldbeeld
- Overgang van gesloten naar open wereldbeeld
- Geocentrisme wordt heliocentrisme
Geocentrisme
- Heelal = bol waarbinnen zich concentrisch andere bollen bevonden
- Centrum = aarde waarrond zich de kristallen bollen die de maan, zon en planeten droegen, bewogen
- Buitenste bol = vaste sterren
- Centrum van de aarde = hel
- Mens bevond zich in het centrum van het heelal: op de aarde
- Aarde = opgesloten in het ondermaanse = binnen de sfeer van de maan
- Gesloten hiërarchie van sferen werd als iets positiefs ervaren: ‘harmonie der sferen’
- Onveranderlijkheid van de buitenste sferen was te danken aan de goddelijke almacht
- Wisselvalligheden in het ondermaanse = te wijten aan strijd tussen goed en kwaad (engelen duivels)
- Analogie tussen dit wereldbeeld en het statische mens- en maatschappijbeeld van die tijd
Heliocentrisme
- Copernicus
- Giordano Bruno
- Copernicus
- ‘De revolutionibus orbium caelestium’ (1543)
- Biedt wisseloplossing voor het klassieke geocentrische wereldbeeld
- Aarde staat niet meer centraal en beweegt zelf rond de zon
- Sfeer van vaste sterren blijft bestaan
- Giordano Bruno
- ‘De l’infinito universo e mondi’ (1584)
- predikt het idee van oneindigheid van het heelal
- oneindig aantal zonnestelsels
- zon staat niet centraal
- mens = klein stipje in eindeloze heelal
- Bijbel ≠ goede bron voor natuurwetenschappelijke kennis
- ontkende goddelijkheid van Christus
- pleitte voor vredevolle samenwerking tussen godsdiensten
- belandde op de brandstapel als ketter
- Blaise Pascal
‘Pensées’: ervaart de oneindigheid en vrijheid als angstaanjagend
- Galilei en Kepler sluiten zich bij de nieuwe visie aan
- Mechanisering van het wereldbeeld:
Door de nieuwe fysica van Galilei en volgelingen: verklaring van verschijnselen op aarde, vertrekkende vanuit de mechanica.
- Isaac Newton
- ‘Philosophiae naturalis principia mathematica’ (1687)
- zowel aardse als hemelse verschijnselen in dezelfde wetten verklaren
- zowel op aarde als in het heelal zijn dezelfde krachten verantwoordelijk voor de beweging van voorwerpen
- René Descartes
- Ale processen i.d. materiêle wereld zijn d.m.v. mechanica te verklaren
- grondslag voor het enthmythologisierungsproces
- Nieuwe mensvisie
- anatomie en geneeskunde tonen dat het lichaam tot de mechanische wereld behoort
- Andreas Vesalius (‘De humani corporis facrica’) en Pico della Mirandola (‘De homini dignitate oratio’) : stellen dat de mens op eigen kracht de wereld kan begrijpen, erop kan inwerken en er veranderingen in kan aanbrengen
- mateloos vertrouwen in de rede, optimisme en geloof in de mogelijkheid van vooruitgang
- moderne filosofie poogt verantwoording/verdieping te vinden voor dit nieuw wereld/mensbeeld. Men zoekt naar een nieuw inzicht in het menselijk kennen nu men overtuigt is dat ook betrouwbare natuurwetenschap mogelijk is.