Logo
Print deze pagina

De commercialisering van het platteland

Deel dit artikel:

    • Voor 1066
      • meer dan 150 plaatsen waar regelmatig markten werden gehouden
      • penetratie van geld in de plattelandseconomie

    • XI – XII

eveneens ruime verspreiding van muntgeld onder gewone bevolking

    • Tussen 1180 en XII

commercialisering van de plattelandseconomie in stroomversnelling

      • vooral wanneer de graanprijzen stegen gaven veel grootgrondbezitters er de voorkeur aan om de réserves op hun domeinen commercieel te exploiteren m.b.v. ingehuurde landarbeid.
      • op het platteland groeide het aantal mensen dat niet meer in eigen voedselbehoefde kon voorzien. Rond 1300 reeds 45% van de plattelandsbevolking
      • Het aandeel van de stedelijke bevolking van Eng nam tussen het einde van de elfde en het begin van de veertiende eeuw toe (10 tot 20%).
      • Daardoor ontstonden concentraties van mensen (bvb London) die vroegen om een sterk gecommercialiseerde landbouw in een wijde omgeving. Verder vond een duidelijke versterking plaats van regionale specialisaties; deels als antwoord op een groeiende buitenlandse vraag naar grondstoffen zoals tin en wol.

    • Begin XIV

behoorlijk deel agrarische productie voor de markt bestemd.

Deze commercialisering van de landbouwproducten is hand in hand gegaan met

- verbreding van het aanbod van landbouwproducten

- uitbreiding en verfijning van handelsnetwerken met marktplaatsen als logische knooppunten. Vooral de zgn. intermediare markten waren van belang; die de schakels vormden ts agrarische producten en grotere regionale handelscentra (die op hun beurt aansluiting hadden op het interregionale en ook internationale handelsverkeer / vooral in de dichtstbevolkte streken van Europa interregionale graanhandel; vb. verscheping van tarweoverschotten in Artesië naar Vlaanderen en Brabant).

Copyright © 2019. All rights reserved.