Logo
Print deze pagina

Bespreek de rol van de sociale media voor de literaire kritiek + vraag 43

Deel dit artikel:

Indien je een criticus bent, kan je dus moeilijk goed doen want ofwel maak je reclame voor het ene ofwel voor het andere. Kritiek wordt ook meer besproken dan het boek of de film zelf. We leven in een aandachtseconomie waar zeer veel informatie beschikbaar is via het internet maar weinig aandacht om alles of iets te volgen. Indien een boekenprogramma het bijvoorbeeld wil maken op TV heeft men kijkcijfers nodig. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een BV uitnodigen die als model dient. Er is echter zeer weinig kritiek te vinden over tv programma’s. Men maakt alle programma’s zeer luchtig maar daarom ook oppervlakkig.

Door de opkomst van de sociale media valt de gedeelde kennis weg. We zijn niet meer enkel gefocust op de cultuurgeschiedenis maar komen via diverse kanalen in contact met massa’s informatie. Ook is het daarom moeilijk voor jongeren om naar culturele activiteiten te gaan, want ze ontbreken aan voorkennis. Via blogs, facebook en andere sociale media wil men jongeren naar culturele voorstellingen krijgen en hierdoor ook het proces van kritiek terug op gang te brengen . Zo kan een persoon bijvoorbeeld door een filmpje op Youtube al wereldberoemd worden. Maar is dit wel ok? Vroeger werd je beroemd via diverse optredens en dan bracht je maar een cd uit. Toen had je dus eerst geld en toen werd je pas bekend. Nu koopt niemand nog cd’s en krijgen de makers dus minders geld. Facebook creëert wel communicaties maar theater en opera hebben hier hun ingang nog niet gevonden.

Literaire kritiek heeft echter een grote stijging gekend door de sociale media bv fora en blogs om over boeken te praten en films te recenseren.

Copyright © 2019. All rights reserved.