Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

equilibration

het zoeken naar mentale balans tussen cognitieve schema’s en informatie uit de omgeving. Hierdoor komen de daadwerkelijke veranderingen in het denken.

Lees meer...

Piaget’s Theory of Cognitive Development

Kinderen denken volgens hem anders dan volwassenen. Kinderen weten nog geen concepten van elkaar de onderscheiden en bij elkaar onder te brengen. De manier van denken veranderd radicaal maar langzaam. 4 factoren:

  1. biological maturation (rijping): het uitvouwen van genetische geprogrammeerde veranderingen.
  2. activity
  3. social experiences: ook wel het leren van anderen.
Lees meer...

myelination

het proces waarbij neuronen worden omvat met wattige scheden welke myeline heet. Hierdoor gaat berichttransfers efficiënter.

De cerebrale cortex ontwikkeld zich langzamer dan de rest van de hersenen. Eerst komt het gebied van de fysieke motor-movements, dan komt zicht en gehoor en als laatst de frontale lobe welke de denkprocessen beheerst. De temporale lobe waarin emoties en taal zitten ontwikkelen zich zelfs tot in de basisschool/begin middelbare school.

Lees meer...

synapsen

kleine ruimten tussen neuronen, er worden chemische berichten overgegeven tussen deze ruimten.

Bij de geboorte hebben we alle neuronen die we ooit zullen hebben. Het aantal synapsen neemt toe in de eerste levensjaren. Alleen de neuronen die gebruikt worden overleven. Dit proces heet pruning (collegeaantekeningen).

Er zijn twee soorten overproductie en pruning. De ene is experience-expectant: (ontwikkeling) synapsen worden over geproduceerd en wachten op stimulatie. Deze vorm is erg belangrijk in grote delen van de hersenen. De tweede is experience-dependent: (leren) ‘use it or lose it’, hier worden synapsen gevormd die gebaseerd zijn op de individuele ervaringen. Wordt gebruikt bij individueel leren, zoals het leren uitspreken van een vreemde taal.

Lees meer...

maturation

genetisch geprogrammeerd, ze gebeuren natuurlijk in de tijd.

Principes van ontwikkeling:

  1. mensen ontwikkelen zich in verschillende sterkten (rates): het ene kind leest sneller dan de andere.
  2. Ontwikkeling is relatief ordelijk: je kunt eerst zitten voor je kunt lopen ed.
  3. Ontwikkeling gaat geleidelijk: veranderingen gaan zelfden in 1 dag.

Cerebellum (kleine hersenen): coördinatie en het gladjes verlopen van bewegingen.

Hippocampus: zit in de temporale lobe, belangrijk voor het ophalen van nieuwe informatie en recente ervaringen.

Amygdala: sturen van emoties.

Thalamus: betrokken bij het leren van nieuwe dingen. Deze laatste twee liggen diep in de hersenen.

Formatio reticularis: is een deel van de hersenstam, speelt een rol bij attentie en arousal.

Corpus callosum: stuurt informatie van de ene kant van de hersenen naar de andere.

Cerebrale cortex: grootste buitenste plaat van de hersenen gaan over complexe problemen en taal. Dit deel is bij mensen groter dan bij de lagere dieren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen