Functies van een krant
- Gepubliceerd in Marketing
Informatie en ontspanning & duidings- en commentariërende functie
Informatie en ontspanning & duidings- en commentariërende functie
P.A.U.P.C.-formule: - Periodiciteit
- Actualiteit: recentheid maar ook feiten die vroeger plaatsvonden en nooit bekend raakten
- Universaliteit: zoveel mogelijk aspecten vh dagelijkse leven bestrijken
- Publiciteit: streven naar een zo ruim mogelijke verspreiding
- Continuïteit: zowel lay-out als levensbeschouwelijke oriëntering moet continu zijn
Brits dagblad op tabloidformaat Sinds 2010 in het bezit van Lebedev, opgericht in 1986.
Politiek liberaal en progressief georiënteerd, half miljoen lezers.
1981, gekocht door Rupert Murdoch: 'just another newspaper'.
Toen had de krant al gekapt met twee heilige tradities: het niet-publiceren van foto's en op de eerste pagina kleine advertenties.
2004: schakelde over op het tabloid formaat, na 200jaar ‘broadsheet’-formaat.
Frankrijks meeste gereputeerde krant, gesticht in 1944 om de vooroorlogse Le Temps op te volgen. Deze krant is uitgegroeid tot een soort instituut.
Elke dag een weekblad, nogal links, liberaal, deftig en conformistisch, chauvinistisch. Niet passend bij de moderne mentaliteit. Daling van de oplage van 445.000 ex. in 1979 naar 385.000 exemplaren vijf jaar later.
Eén van de belangrijkste kranten vh land met in 2011 een oplage rond de 324.000.
Staat symbool voor de Amerikaanse vrijheid, werd pas in jaren ’50 groot.
In de tijd van Kennedy de belangrijkste krant vd op 1na belangrijkste stad. Nu in handen van Amazon oprichter
1967, fusie van de Europese edities vd New York Times en The Washington Post. Brengt het wereldnieuws, maar nooit met grote sensationele koppen.
Voorloper internationale distributie en kan beschouwd worden als een van de weinige kranten met een wereldwijde opzet anno 2014.
De wijze waarop een soort nieuws wordt gebracht. ( =sensatiejournalistiek)
Intellectueel-afstandelijke kwaliteitsjournalistiek <-> populaire journalistiek: het maken van populaire bladen naar het grote publiek die weinig voorkennis heeft over bepaalde onderwerpen.
Kwaliteitskrant: Kranten die van oudsher een gewoonte hebben van intellectuele degelijkheid. Conservatieve lay-out, beeldmateriaal is ondergeschikt Verzorgde taal en typografie
Volgens onderzoek vd Universiteit v Missouri ‘slechts 50 kwaliteitskranten’. Geen enkele Belgische. -> Het is niet omdat het populaire journalistiek is, dat het niet kwaliteitsvol is.
Hoofdredacteuren schrijven nauwelijks maar moeten menselijke en organisatorische aspecten hebben.
Eerder krantenmanagers die als ondernemers geld moeten binnenhalen.
Grote krantenbedrijven zijn verhuisd naar moderne gebouwen met de nieuwste druk- en zettechnieken, gelegen in industriezones met drukke invalswegen.