1985
- Gepubliceerd in Marketing
overname filmproductiebedrijf 20th Century Fox.
overname filmproductiebedrijf 20th Century Fox.
entree in GB, werd snel machtigste mediatycoon (door opnieuw overnames). Heeft een gave voor tabloid nieuwsbladen, is conservatief maar sterk vermindert door huwelijk dochter
Neemt ‘The Sunday Telegraph’ over en behoort hierdoor tot 1vd 3 grootste Australische nieuwsbladuitgevers.
Ondernemingsstrategie van overnames en doorvoeren van radicale management- en redactionele veranderingen.
Sterk voorstander van cross-media ownership: kruisingen tussen mediaplatformen.
Richt ‘The Australian’, allereerste en enige nationale krant, op. Dankzij deze krant aanzien als kwaliteitsnieuwsbladenuitgever.
Tot Amerikaan geneutraliseerde Australiër bouwend aan een global media empire. CEO en grootste aandeelhouder van News Corporation.
BVDU: vereniging Belgische dagbladuitgevers AVBB: vakbond voor journalisten.
verstrekt de Belgische reclamemarkt referentiecijfers.
De info is vertrouwelijk en enkel toegankelijk voor financierders van de studie.
Alle belangen die een rol spelen op de reclamemarkt zijn gelijkwaardig vertegenwoordigd.
Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.
Essentieel belang voor de advertentie-inkomsten.
Niet aantal gedrukte exemplaren, maar aantal verkochte en aantal lezers per nummer
Inkomsten: losse verkoop, abonnementsgelden, reclame, buitenopdrachten en overheidssteun.
Rechtstreekse subsidies: verdeeld onder de kranten via de BVDU, steun naargelang behoefte ipv evenredigheid om zo te vermijden dat grote kranten groter worden en kleine verdwijnen.
-> democratische waaier binnen de pers in stand houden. Betekent niet dat kranten afh worden vd regering.
Onrechtstreekse subsidies: fiscale en andere tegemoetkomingen vd overheid.