Omvang
- Gepubliceerd in Marketing
PR hangt ook af vd omvang, hoe groter het bedrijf hoe groter de PR-afdeling. Terwijl sommige kleinere bedrijven wordt uitbesteed aan een extern PR-bureau.
PR hangt ook af vd omvang, hoe groter het bedrijf hoe groter de PR-afdeling. Terwijl sommige kleinere bedrijven wordt uitbesteed aan een extern PR-bureau.
Stabiele sector: vooraf geplande en ondersteunende PR-activiteiten kunnen gehandhaafd worden.
Snelgroeiende sector: hebben snel reagerende en ook proactieve programma’s nodig. Men moet als bedrijf bekwaam zijn om te reageren om de dynamische markt.
Voorbeelden van verschillende sectoren: Overheid => gemeenschap, Snoepsector=> marketingcommunicatie,…
Stakeholders: personeelsleden, leveranciers, afnemers, aandeelhouders, geldschieters en dergelijke. De micro-omgeving. Dit zijn zaken dichter bij huis en zij ook beter beheersbaar.
Dit publiek kan onderverdeeld worden in 4 groepen naargelang hun relatie (linkage):
Organisatie heeft hier geen vat op: bijv. overheidsbeslissingen, maatsch. trends,…
Wordt ook de maatschappelijke omgeving genoemd omdat maatschappij grote invloed heeft
Om de macro-omgeving te onderzoeken is er het STEP instrument: Sociaal, Technologisch, Economisch en Politiek
Economisch (rentekoersen, werkgelegenheidspeil, waarde van de euro,…)
Politiek (arbeidsrecht, handelsrecht, politieke verdragen,…)
Voorbeelden van verschillende maatschappelijke trends:
= Van vitaal belang, bepaalt toekomst organisatie.
De externe omgeving kan opgedeeld worden in 2 gebieden:
Bij ieder bedrijf is het belangrijk om rekening te houden met de omgeving. Zij moet meegaan met veranderende trends en zich aanpassen aan de wensen van het publiek. => vb. Google: zij hebben op de wensen ingespeeld en voor 1 goede zoekmachine gezorgd.
Omgeving van bedrijven is dynamisch. De maatschappij verandert continu.
Vroeger waren er enkele mannen die werkten, nu niet meer en op extern vlak moet de organisatie veel meer verantwoordelijkheid afleggen aan het publiek.
Networking: netwerk is zeer belangrijk, mensen kunnen vertrouwen op netwerken.
Perscontacten en de media: bespeel media om PR te voeren
Evenementen: Organiseer evenement en trek veel volk
Lobbying
Website
Corporate communication: communicatie die het bedrijf voert vanuit bedrijfsniveau.
Interne communicatie: communicatie met het personeel
Perscontacten
Woordvoerderschap
Crisiscommunicatie
Issuemanagement: beperken van een issue (=iets waarmee je de confrontatie aangaat, je kan het niet laten voorbijgaan=> Vb. Milieuproblemen)
Finaciële comm
Public affairs: relatie met de overheid
Sponsoring: naambekendheid in ruilvoor geld
Vb. Klanten, concurrenten, pers, personeel, vakbond, aandeelhouders, overheid,…
PR = Het onderhouden van de relatie met alle doelgroepen
Publieke opinie en imago staan centraal.