Imago vd organisatie
- Gepubliceerd in Marketing
= Het beeld dat publieksgroepen hebben ve organisatie => is veranderlijk?
= Het beeld dat publieksgroepen hebben ve organisatie => is veranderlijk?
Bij corporate kijkt men naar de organisatie in het geheel, niet naar de verschillende afdelingen.
Corporate PR: Men moet dit zien als een paraplu die de hele organisatie overspant. Ieder sector vd organisatie wordt er door beïnvloed. Corporate PR is een managementfunctie die zijn doel bereikt door het formuleren ve centrale boodschap die bedoeld is om duidelijk te maken en te beïnvloeden hoe iedereen in de organisatie handelt, communiceert,…
Corporate PR werkt proactief aan het opstellen en uitvoeren van strategieën die als doel hebben de kloof te verminderen tussen hoe de uiteenlopende interne en externe doelgroepen de organisatie zien. En ook hoe de organisatie wil gezien worden.
MVO levert een bijdrage aan het imago en de reputatie vh bedrijf:
= Menslievendheid, weldadigheid. Een filantroop is iemand die door weldadigheid het lot van zijn medemensen probeert te verzachten. Het is een manier om iets terug te doen voor de maatschappij.
Dit wordt meestal door grote industriële bedrijven gedaan: vb. donaties geven aan ziekenhuizen,…
Corporate filantropie: een manier om iets terug te geven aan de gemeenschap, de kwaliteit van leven voor de werknemers verbeteren en corporate citizenship (=goed burgerschap van de onderneming) uitoefenen.
Een vaak gebruikte managmentterm is Corporate social responsibility (CSR) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het gaat over de manier waarop organisaties hu relaties met stakeholders plannen en managen. MVO is een manier voor de onderneming om verantwoordelijkheid te dragen voor haar samenleving en stakeholders.
Impact ve bedrijf op de omgeving:
!! Men moet wel een onderscheid maken tussen MVO en het steunen v goede doelen of filantropie.
3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.
Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.
Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.
Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.
3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.
Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.
Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.
Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.
Bedrijven vinden het belangrijker dat mensen veel theorie kennen
Adviesbureaus richten zich meer op praktische kennis
MAAR praktijkervaring blijft hoger gewaardeerd dan theoretische kennis
In volgorde van belang:
1) Lees – en schrijfvaardigheden
2) Teamwork
3) Problemen oplossen
4) Analytisch denken
5) IT-vaardigheden
6) Onderzoeksvaardigheden
7) Gevoel voor cijfers
In het onderwijs worden deze vaardigheden ook belangrijker. Deze vaardigheden worden een integraal deel van benchmarking (= het onderling vergelijken van prestatie – en kwaliteitsniveaus)
De afgelopen 10 jaar is ook het onderwijs fel betrokken in het bepalen van deze vaardigheden. Dit heeft tot competentiegericht leren geleid.
Het begrip competentie heeft betrekking tot 3 soorten vaardigheden:
Er zijn enorm veel benamingen voor PR-functies: PR/corparate communicatieconsultant, executive, manager, director,...
Normaal zijn er 3 categorieën:
Voorbeelden van wat mensen in de PR doen
PR-activiteit | Uitleg | Voorbeelden |
Interne communicatie | Communicatie met mederwerkers | Interne nieuwsbrieven, intranet, veranderingsprocessen,… |
Corporate PR | Communicatie namens de hele organisatie | Jaarverslagen conferenties, imago’s, ethische verklaringen,… |
Mediarelaties | Communiceren met journalisten, specialisten, redacteurs, media, kranten, TV, radio, internet,… | Persberichten, videoberichten, persevenementen, interviews,… |
Business to business | Communicatie met andere organisaties. Vb. leveranciers,… | Tentoonstellingen, handelsevenementen, nieuwsbrieven |
Public Affairs | Communiceren met opinieleiders Bijv. Politici | Presentaties, briefings, private meetings, toespraken in het openbaar |
Relatie met de gemeenschap/ Maatsch. verantwoord ondernemen | Communicatie met plaatselijke gemeenschap, gekozen vertegenwoordigers, onderwijs,… | Tentoonstellingen, presentaties, brieven, vergaderingen, sportactiviteiten, sponsoring,… |
Investors relations | Communiceren met financiële org. | Nieuwsbrieven, events, briefings,… |
Strategische communicatie | Herkenning en analyse vd situatie, probleem en oplossingen zoeken | Onderzoeken, plannen en uitvoeren ve campagne om reputatie te verbeteren. |
Issuemanagement | Monitoren van politieke, sociale, economische en technologische omgeving | Analyses en risico inschattingen maken van het effect op de organisatie |
Crisismanagement | Heldere boodschappen communiceren in snel veranderende situatie of noodgeval | Omgaan met de media na een groot busongeluk |
Copywriting | Commerciële teksten schrijven voor verschillende doelgroepen | Nieuwsbrieven, internetpagina’s, direct mails, persberichten, … |
Middelproductie | Overzicht van drukwerk, mediaprocessen. Vaak met gebruike v nieuwe technologie | Folders, interne magazines, websites,… |
Eventmanagement | Organisatie v events, tentoonstellingen,… | Jaarlijkse conferentie, perslancering,… |