Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Personal power

 taal is een hulpmiddel om je persoonlijke kracht aan te geven, en anderen te domineren.

- Wanneer je praat met veel onderbrekingen (eumm…) geef je aan dat je weinig macht heeft.

- Mensen die met veel kracht praten worden waargenomen als meer competent, dynamisch en meer aantrekkelijk.

- Maar je moet wel een balans houden! Te veel power talk is arrogant!

- + er zijn ook culturele verschillen hier in ! (bv. usa vs china)

Voorbeelden van ‘powerless language’:

` Hedges = ik denk, ik veronderstel,…

` Hesitations = eumm, uhh,…

` Intensifiers = ik ben heel erg blij dat, ik ben heel erg…

` Polite forms = excuseer me, maar…

` Tag questions = is het niet ? denk je niet… ?

` Disclaimers = ik zou je dit niet moeten vertellen maar, ik ben niet zeker dat…

+ Waarom gebruiken vrouwen minder machtige taal ?

  1. Biologische verschillen ?
  2. In de geschiedenis hebben vrouwen altijd minder machtige posities gehad
  3. Vrouwen zijn meer bezig met het opbouwen van harmonieuze relaties (cooperation vs. competition)
Lees meer...

Overzicht ik, jij en wij talen

Voordelen

Risico’s

Gebruik wanneer

Jij –taal

Geeft de verantwoordelijkheid van de ander aan

Kan veroordelend klinken

Jij brengt positief nieuws + om anderen te loven

Ik-taal

Verantwoordelijkheid nemen

Kan egoïstisch en narcistisch klinken

Wanneer je slecht nieuws brengt, wanneer je een probleem waarneemt. Geeft geen schuld aan de anderen, maar vertel ze dat je een probleem met hun gedrag hebt.

Wij-taal

Geeft commitment, saamhorigheid aan. ‘We zijn hier samen in’

Kan verkeerd voor anderen spreken

In een groep, om de eenheid te benadrukken. Bij positieve doelen.

Lees meer...

We language

 impliceert dat de zorg en verantwoordelijkheid over een kwestie zowel bij de ontvanger als de zender ligt!

Dit werkt goed in groep-settings want daar zijn gemeenschappelijke doelen

MAAR is niet goed om persoonlijke gevoelens mee te uiten ‘we hebben een probleem’, JIJ hebt er een!

Lees meer...

I and You Language

_ Jij –taal  vermijd verantwoordleijkheid! Bv. jij neemt nooit verantwoordelijkheid betekent eigenlijk dat IK het niet leuk vind.

_ Ik –taal  vier hoofdingrediënten

- Het gedrag van de andere

- Jouw interpretatie

- Jouw gevoel

- De gevolgen die het gedrag van de ander voor je hebben

- + volgorde hier van maakt niet uit!!

 Gebruik alle vier de elementen wanneer een fout begrip mogelijk is! Maar pas op voor te veel Ik –taal want dit zijn ‘conversational narcissists’ = egoistische, naarzichzelf gekeerde mensen.

Lees meer...

Questions

Sommige vragen hebben een ‘hidden agenda’ zoals= wat doe je vanavond ? betekent: ik ben eenzaam.

Lees meer...

But-statements

‘Maar’  goed om ‘slecht nieuws’ te brengen! Je moet zien dat zowel het positief als negatief bericht gehoord wordt! Bv. ik vind je leuk maar ben niet verliefd oid.

Lees meer...

It-statements

Gebruik ‘het’ in de plaats van ‘ik’  het is goed om je te zien, ik ben blij om je te zien

 Hierdoor vermijd je de verantwoordelijkheid!

Lees meer...

Emotieve taal

 lijkt iets te beschrijven, maar eigenlijk kondigd het de attitude van de spreker aan!

Bv. grandma’s coat vs vintage coat, bargain vs. cheap (allebei ‘inexpensive’)

Lees meer...

Fact- inference verwarring (gevolgtrekking)

j ‘Inferential statements’  conclusies die komen van een interpretatie van bewijs.

j Feit  interference bv. je geeft slechte taak af, ik denk dat je lui bent.

Voordat je een inferential statement maakt, denk dan eerst na over de oorzaken (facts) en vergeet niet om deze ook te vermelden! (verkleint mogelijke verwarring)

Lees meer...

Fact-opinion verwarring

- ‘Factual statements’  kunnen bevestigd zijn = waar of fout

- ‘Opinion statements’  gebaseerd op persoonlijke overtuigingen, kunnen moeilijk worden bewezen. (bv. je geeft niet om mij want je vergeet mijn verjaardag)

Meningen zijn gebaseerd op feiten, MAAR zijn persoonlijke interpretaties van deze feiten!

+ we presenteren onze meningen vaak alsof het feiten zijn.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen