Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Basisemoties en cultuur

  • Paul Ekman  onderzoek bij geïsoleerde culturen naar basisemoties die voorkomen in alle culturen (niemand kon beïnvloed zijn door film of televisie)
    • Ontdekte dat mensen overal ter wereld dezelfde emoties herkenden  angst, woede, verdriet en plezier
Lees meer...

Belang van emoties voor het gedrag

  • Emoties als waarschuwingsfunctie  zeggen ons dat er iets misgaat en dat we er aandacht aan moeten besteden, signaleren ons dat er gevaar dreigt / bevestiging geven dat alles oké is
  • Emoties als aanpassingsfunctie  weten hoe we ons moeten gedragen in een bepaalde situatie
  • Emoties als communicatieve functie  we delen mee wat in ons omgaat (invloed uitoefenen) of we merken wat in de ander omgaat aan zijn gedrag
Lees meer...

Emoties in het licht van de evolutie

  • Gebruik ban gegevens uit neurofysiologie om inzicht te krijgen in onze gedragingen en mentale processen
  • Kennis nodig over evolutie van de hersenen om verband tussen hersenen en gedrag te kunnen begrijpen
  • Amygdala = zetel van emoties
Lees meer...

Het begrip emotie

  • Herkenbaar aan expressie
  • Er moet aanleiding zijn  als je iets hebt opgenomen of waargenomen (impressie)
  • Uitingen niet eigen aan één specifieke emotie (vb.: tranen door verdriet of tranen van geluk)
  • Processen in het lichaam: fysiologisch en psychologisch (cognitief, affectief, conatief)  processen zijn gevolg van verhoogde selectedring van het centrale zenuwstelsel

Indrukken / impressies verhoogde selectedring uitdrukking / expressies

  • Emoties = psychologische reacties die ontstaan op grond van een gebeurtenis die betekenis heeft voor de belangen van de persoon
    • Reacties uiten zich in gedrag, in fysiologische voorbereiding op dat gedrag en in subjectieve beleving
Lees meer...

Onderscheid tussen emotie, stemming en temperament

  • Emotie
    • Relatief korte duur
    • In alle culturen  algemeen menselijk
    • Er moet aanleiding zijn (verwijzing naar een gebeurtenis of een gedachte)
  • Stemming
    • Duren langer
    • Niet altijd een aanwijsbare aanleiding
  • Temperament
    • Horen bij een bepaalde persoon
    • Manier om tegen dingen aan te kijken of op de dingen om zich heen te reageren
    • Aangeboren reactiepatroon dat het gedrag bepaalt
    • Blijft grotendeels onveranderd
    • Hebben te maken met felheid van uitvoeren en reageren, het activiteitsniveau, de bereidheid tot actie
    • Biologische processen liggen ten grondslag
Lees meer...

Inleiding

  • Rationalisme (René Descartes = Ik denk dus ik ben)
    • Emoties = dierlijk, het primitiefste in de mens, staan ratio in de weg
    • Met denkvermogen kan je jezelf beheersen en planmatig handelen
  • Romantische visie (Jean-Jacques Rousseau)
    • Emoties als puur natuur
    • Ratio = iets dat opgelegd wordt door de cultuur
  • Darwinistische visie
    • Emoties zijn vroeg ontstaan in de evolutie en zijn zeer belangrijk
    • Survival of the fittest, evolutietheorie
    • Bepaalde emoties zijn heel belangrijk om te overleven  fight of flight
  • Neurologisch en biochemisch onderzoek
    • Sterke band tussen gevoelsmatig gedrag en biologische processen die eraan ten grondslag liggen
    • Joseph LeDoux  belangrijke rol van amygdala + legt verband tussen de emoties en de structuur en de werking van de hersenen
    • Amygdala = zetel van de emoties in ons lichaam  hier worden emoties gestuurd
Lees meer...

Behoefteleer  psychologische invalshoek

  • Maslow = vertegenwoordiger (humanistische psychologie)
  • Mens wil een aantal behoeften realiseren  mens heeft niet zomaar 1 doel + streeft ook groei na
  • Vertrekt van een positief mensbeeld  iedere mens tracht zijn kwaliteiten te ontwikkelen en zijn vaardigheden te optimaliseren
  • Oorspronkelijk behoeftemodel
    • Onderscheidt 2 tendensen

Behoeften die voortkomen uit een tekort = deficiëntiebehoeften

Behoeften die voortkomen uit de wil tot groei of zelfverwezenlijking

  • Mens streeft 5 behoeften na behoefte op hoger niveau zal pas actief worden wanneer aan de behoeften op een lager niveau al in voldoende mate is voldaan
    • Fysiologische behoeften  meest dringende behoeften (gericht op overleving van individu en van de soort)
    • Veiligheidsbehoeften  veiligheid, bescherming, zekerheid, stabiliteit en orde

Niet voldaan  kunnen ons gedrag domineren

  • Behoefte aan affectie, liefde en genegenheid  behoefte ergens bij te horen
  • Behoefte aan achting, waardering  behoefte hebben aan stabiele en hoge waardering zowel van zichzelf als van anderen

Bevrediging  gevoel van zelfvertrouwen en grote eigenwaarde

Frustreren  minderwaardigheidsgevoelens en hulpeloosheid

  • Behoefte aan zelfrealisering  individu tracht zich volledig te ontplooien, te realiseren waar men geschikt voor is
  • Aanpassingen aan oorspronkelijk model
    • Cognitieve behoeften  nastreven van kennis, het opzoeken en het begrijpen van nieuwe dingen
    • Esthetische behoeften  het opzoeken van het mooie in de wereld om ons heen
    • Op het einde van zijn leven overwoog hij om een achtste niveau toe te voegen  niveau van transcendentie = het nastreven van behoeften is niet een uitsluitend persoonlijke aangelegenheid, het draagt ook bij tot de gemeenschap waartoe men behoort
  • Bedenkingen bij Maslow
    • Weinig precisie
    • Gebrek aan ondersteunend onderzoek
    • Cultuurgebonden
  • Gewaardeerd o.w.v.
    • Invoeren van de idee van zelfrealisering (ontwikkelen van de talenten van iedereen op welk domein ook)

Artikel: Psychologen verklaren motivatiedip

Waarom daalt motivatie in het midden van een project?

In het begin moet je nog veel doen en meten mensen hun vooruitgang aan wat ze al gedaan hebben. Daardoor gaat hun motivatie sterk dalen. Maar in het midden meten ze hun vooruitgang aan wat ze nog moeten doen en zo geraken ze terug gemotiveerd (U-curve).

Lees meer...

Wilt u vaker gevonden worden op Google?

Probeer AdWords vandaag met €75 gratis advertentietegoed*

75
Gebruik uw promotiegeschenkcode!
*Algemene voorwaarden
AdWords
Aan
Invalid Input
E-mail
Invalid Input
Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee u gemakkelijk en flexibel online kunt adverteren. Met Google AdWords kunt u doelgericht adverteren en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft.

Hoe het werkt

U maakt uw advertenties

Kies de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden en schrijf een advertentietekst. U kunt ook bepalen in welke geografische gebieden (landen, provincies, steden) of in welke talen uw advertentie te zien is.

Uw advertenties worden op Google weergegeven

Als op Google wordt gezocht naar één van uw zoekwoorden, dan wordt uw advertentie mogelijk boven of naast de zoekresultaten weergegeven. U bereikt op dat moment dus een doelgroep die al in uw bedrijf is geïnteresseerd.

U werft klanten

Mensen kunnen gemakkelijk op uw advertentie klikken om iets te kopen of meer over uw bedrijf te weten te komen.

Lees meer...

Cognitieve theorieën  psychologische invalshoek

We zetten ons voor iets in omdat we weten dat we ons prettig zullen voelen wanneer we ons doel bereiken

 verwachtingen zijn opgebouwd door vroegere ervaringen

Attributietheorie (Weiner)  we schrijven aan het handelen een oorzaak-gevolgverklaring toe, we trachten elke handeling te verklaren

  • Attributies = ideeën die mensen hebben over de oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
  • Causale attributie = beschrijft hoe personen gedrag oorzakelijk verklaren
  • Slagen en mislukken wordt verklaard op 4 verschillende wijzen

Intern of extern  de oorzaak ligt binnen of buiten de persoon

Stabiel of onstabiel  de oorzaak kan gewijzigd of niet gewijzigd worden

Controleerbaar of niet-controleerbaar  de persoon kan de situatie al dan niet beheersen

Globaal of specifiek  de oorzaak slaat op vrijwel alle situaties of op een specifieke situatie

Fundamentele attributiefout

  • Falen  we overschatten de invloed van de omgeving en onderschatten de persoonlijke eigenschappen
  • Bij anderen  we onderschatten de invloed van de omgeving en overschatten de persoonlijke eigenschappen

Bij onszelf

Bij anderen

Oorzaak van successen

Interne attributie

Externe attributie

Oorzaak van falen

Externe attributie

Interne attributie

Intrinsieke motivatie

  • Het doel van het gedrag ligt in de aard van de activiteit
  • Gemotiveerd omdat het doel de handeling zelf is
  • Leergierigheid, iets goed willen kunnen, verwachting dat je iets goed zal kunnen

Extrinsieke motivatie

  • Het doel van het gedrag ligt in de gevolgen van het gedrag
  • Je stelt gedrag o.w.v. de gevolgen die je ermee kunt bereiken.

Krijgen van een beloning

Vermijden van iets vervelends

Het krijgen van waardering

Het aanknopen bij een toekomstperspectief

  • Vertegenwoordiger = Kurt Lewin
  • Aspiratieniveau = niveau dat het individu denkt te kunnen bereiken
  • Verschil in aspiratieniveau door

Eigen unieke (succes)ervaringen

Het beeld dat we van onszelf hebben

Het feit of we al dan niet aandacht krijgen

Motivatieprobleem (Bergen) = resultaat van een proces  5 fasen

  • Aspiratie

Leerling moet zich een doel leren stellen dat met enige moeite kan worden bereikt (te gemakkelijk en te moeilijk schenken allebei geen voldoening)

  • Werkhouding
    • Vermijdingsgedrag (excuses hebben om ergens niet aan te beginnen) en toenaderingsgedrag (het wel zien zitten om ergens aan te beginnen)
  • Toeschrijving
    • Falen of slagen toeschrijven aan inzet  positief resultaat in toekomst
    • Falen of slagen toeschrijven aan factoren waaraan ze zelf niets kunnen doen  niet beter presteren in de toekomst
  • Het gevoel
    • Teleurstelling of tevredenheid na het maken van een opdracht wordt beïnvloed door de waardering die iemand al dan niet krijgt vanuit zijn omgeving enerzijds en door het toeschrijven van succes of falen anderzijds
  • Toekomstverwachting
    • Realistische doelen hebben, succes en falen toeschrijven aan zichzelf en een positief gevoel hebben over gemaakte opdrachten  gemotiveerd zijn om te werken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen