BEWUSTZIJN
- Gepubliceerd in Psychologie
- bewustzijn nawaarneming
- phi fenomeen: bewegingswaarneming ontstaat pas na waarneming tweede stimulus
- = principe achter film en TV
- toch een effect op gedrag, bv. een onbewust waargenomen gezichtsuitdrukking wordt een beetje nagedaan
- bij dyslexie weinig activatie pariëtaal & temporaal cortices
zeer waarschijnlijk diverse oorzaken
- ‘gebroken’ spreken: kernwoorden, geen voorzetsels, bijvoegel. naamworden etc.
- ook moeite met schrijven en gebaren
- doven: nauwelijks nog gebarentaal
- (bij-)woorden en grammatica problematisch
- vullen zelf meer in
1 tweede taal
wel kritische periode, geen duidelijke grens: hoe jonger hoe beter
2 opgroeien zonder taal
- onderzoek naar taalontwikkeling bij deze kinderen is moeilijk: zeldzaam en (sociaal) onderontwikkeld
- ‘Genie’, 13 jaar geisoleerd opgegroeid in LA: was al licht achterlijk, nooit echt leren praten (verfilmd in 2001: ‘Mockingbird don't sing’)
dus: wel een gevoelige periode, geen scherpe overgang
hypotheses
1)taal als bijproduct van intelligentie, echter
2)speciale taal ‘module’ (Chomsky, 1980; Pinker, 1994)
- staan op achterpoten
- vaste man-vrouw relaties
- mannetjes voeden ook op
- als een 2-2½ jarig kind, ~150 woorden
- begrijpt meer dan hij kon ‘zeggen’
- beschrijft objecten (die hij niet ziet)
- bonobos hebben meer aanleg voor taal?
- Kanzi & Mulika begonnen erg jong?
- hun training was observatie van moeder?
- zelden in een andere context
- niet ter beschrijving
- niet als antwoord voor anderen