Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Tweede taak van het parlement: controle op de regering

ART 96 en ART 46. 1831 werd er geopteerd voor een monarchie, momenteel is de macht van de koning uitgehold, behalve tijdens regeringsformatie. Omdat men dan geen regering heeft, en men heeft dan een machtsvacuum is, en dat machtsvacuum wordt op dat moment ingevuld door de koning. ART 96: koning benoem en ontslaat zijn ministers

  • Motie van vertrouwen
  • Motie van wantrouwen: vertrouwen in regering intrekken. Lukt dit, dan moet regering opstappen

Dus te allen tijde kon het parlement dit doen.Dit was het basissysteem. In 94 heeft men dit gerationaliseerd.

ART 46: 1. Kamer: Motie van wantrouwen is gestemd,2. Kamer motie van vertrouwen of afgewezen.

Lees meer...

Salduswet

Wetsvoorstel 26 jan 2011 * salduswet

Een turkse jongen die in turkije werd aangehouden, omdat hij deel had genomen aan betoging. Ondertussen waren ook een aantal mensen door turkse rebellen, aangheouden en opgehangen. Saldus werd ook verdacht , en ondervraagd zonder advocaat. Later trok hij die bekentenissen terug in. (zogezegd onder dwang, slaag enz) Niettemin kreeg hij enkele jaren cel, zijn advocaat ging in beroep en ging naar het europees hof. Het hof verduidelijkt dat hij recht heeft op een behoorlijk proces, en dat je van begin af aan in hechtenis word genomen, heb je recht op bijstand van een advocaat. Zo moet advocaat aanwezig zijn bij eerste ondervraging. Is wet geworden in augustus 2011. Senaatsvoorstel. GW ART:77,81 Senatoren schrijven mbh van juristen een ontwerp, wordt ingediend in senaat. Gaat eerst naar parlementscomissie. Op 13 aug is die wet bekrachtigd, en in werking getreden op 1 jan 2012.

ART 82: parlementaire overlegcomissie.

Lees meer...

Senaat

Bestaat uit 71 leden. Vernadering: niet meer rechtstreeks verkozen, minder ledenvan 71 naar 60. 29 vlaamse gemeenschapsparlement, 20 uit franse, en 1 uit Duitse. Senaat wordt niet meer direct betrokken bij wetgeving. P74-85 =Belangrijk!

Monocamerale procedure * formele wetten

  1. Initiatief van de koning, of regering, elk lid en kamer senaat mogen met initatief naar voren komen. Initiatief van de koning noemen we een voorontwerp; van senator of kamer, voorstel.
  2. Voorontwerp gaat naar Raad Van State.Nagaan of voorstel in orde is met grondwet, scheiding der machten, en andere juridische principes. RVST geeft advies.
  3. ….

Bicameral procedure, maar een voorstel moet niet voorgelegd worden aan de raad van state.

Optioneel bicamerale procedure * ART 78, is complexer en bestaat uit 2 mog: 1. Regering ,kamer 2.Senator (ART 78= Belangrijk!) (Valt binnekort weg)

ART 78 tem ART 81 zal verdwijnen, voor alle gevallen, behalve, bijzondere meerderheidswetten zal de monocamerale procedure worden toegepast. Dat zal standaardprocedure worden.

Lees meer...

Brussel-halle-vilvoorde

In 2004 werd het aantal districten hervormd. Per district word een aantal zetels toegewezen. Vroeger 20 districten over belgie. In 2002-2003, regering verhofstad, kiesdistricten ging gepaard met apparentering.Maar men vond dit systeem te ingewikkeld, en bovendien vrij nadelig voor kleine partijen. Districten en provincies ging men laten samenvallen. Omdat dit dan té veel in het voordeel van kleine partijen was, heeft men een kiesdrempel ingevoerd. Want anders kwamen de kleine partijne te makkelijk aan zetel geraken, en dit zou tot versnippering leiden. Voortaan waren er dus maar 11 districten. Maar als districten en provincies samenvallen, zijn er toch maar 10?

Brussel en vlaams brabant vormde één district, enkel voor gewestverkiezingen werd dit gesplitst. Voor federale verkiezingen niet. PROBLEEM: Taalgrens! Brussel zowel vlaamse en franse partijen komen op, dus cdh, ecolo, cd&v kunnen ook in vilvoorde opkomen! Vrij diep in Vlaanderen. Voor ee aantal burgemeesters in halle vilvoorde was dit een probleem. Volgens hen was dit de oorzaak van de verfransing van het gebied, het district.

Juridisch probleem: behalve in brussel, vlaams brabant valt dat district niet samen! Die vallen niet samen met provincie, en daar kan aan apparentering gedaan worden. Strijdig met grondwet, gelijkheidsbeginsel: in alle provincies is het zo, maar in vlaams brabant is het anders. Dus een stem van een vlaams brabander heeft een ander gewicht dan die van een gewone stem.

Lees meer...

De samenstelling van de kamer

150 leden, aan de kamer verandert er niet veel, behalve: in de aanstelling, op basis van het evenredigheidssysteem. (kan een gecorigeerd of niet gecorigeerd zijn)

Meerderheidssysteem= plurinominaal & uninominaal

Lees meer...

Het grondwettelijk standpunt van het parlement

Voorlopig nog steeds Bicameraal systeem,maar veranderingen op komst , senaat zal dan als 2de kamer ingeschakeld worden bij de grote beslissingen (zoals grondwetswijziging) Tot 1994 hadden we een volwaardig 2 kamer systeem. We imiteerden het Britse systeem,waar dat om historsche redenen zo gegroeid is. In vlaanderen en Wallonie ook maar 1 kamer.

Bicameralsime heeft alleen nog maar zin in federale systemen zoals in Duitsland & VS. Met de deelstaten etc. Maar Belgie is een federale staat? Dus men behoudt voor sommige zaken, waar de belangen van de deelstaten op het spel staan, de senaat.

Waarom dubbelzinnige positie van de senaat? Waarom geen volwaardige 2de kamer?

Senaat wordt behouden om de belangen van de deelstaten te behartigen, op het wetgevend en grondwettelijk niveau. Geen volwaardige 2de kamer, want de andere belangen worden door het bestaan van taalgroepen in de kamers al behartigd worden. (Taalgroepen en bijzondere meerderheidwetten,alarmbelprocedure.) De senaat is daar dus niet voor nodig.

Lees meer...

Het grondwettelijk (politiek) statuut van de koning

Gebaseerd op ART 88  koning is onschendbaar, ministers zijn verantwoordelijk. Dit is kernartikel van de grondwet die geleid heeft tot de uitholling van de bevoegdheden van de koning.

De beperkte monarchie: er is een monarch, maar heeft reele bevoegdheden die hij moet delen met het parlement.

Koning was vroeger vrij autonoom in het kiezen van zijn ministers. Samen met ministers vormde hij de uitvoerende macht. Koning is politiek onschendbaar, dus hij kan niet tot verantwoording geroepen worden. Hij is burgerrechterlijk en strafrechterlijk onschendbaar. Ministers kunnen voor daden van koning politiek ter verantwoording geroepen door parlement, en eventueel afgezet worden. Bv kersttoespraak van de koning, met allusie naar NVA en de jaren 30  Di Rupo is met de vinger gewezen.

ART 88 is de oorzaak waarom macht van de koning uitgehold is, en waarom we geevolueerd zijn van beperkte monarchie naar parlementaire democratie. Dit gebeurde zonder grondwetswijziging, dankzij ART 88.

De koning heeft wel nog aanzienelijke macht tijdens de regeringsformatie. Hij duidt formateur, informateur aan. Dus op dat moment oefent hij macht uit. (Sommigen willen dit laten doen door voorzitter van de kamer) Als dit gebeurt, is de koning nog louter een symbolische figuur. Dit zal echter nog wel een tijd duren, want dan zou men ART 106 moeten herzien, maar die artikelen zijn niet voor herziening vatbaar verklaard.

Lees meer...

Deel II De instellingen

Interregum: wanneer koning overlijdt, wie neemt de bevoegdheden waar?

  1. Ministerraad
  2. Regent (als opvolgende koning mindejarig of huidige in fysieke of psychische onmogelijkheid verkeert)

Koningskwestie: 1940 men maakte gebruik van artikel 93, dat Koning niet in staat was te regeren. De onmogelijkheid te regeren. Maar dat artikel schrijft de kamers bijeen te roepen en door die kamers een regent aan te duiden. Dit is toen niet gebeurt, omdat parlementsleden verspreid waren. Die onmogelijkheid was dus niet door parlement vastgesteld, dus ook geen regent. Wie oefent dan de koninklijke bevoegdheden uit? De in raad verenigde ministers. (Het interregnum) (men grijpt terug naar ART 90)

Lees meer...

Ministeriele besluiten = ongrondwettig?

MB zijn eigenlijk ongrondwettig, want worden niet vermeld in grondwet. Het gaat dus om een delegatie van macht. Regering draagt bevoegdheden over aan ministers, maar in GW is hier geen sprake van, dus strikt genomen, ongrondwettig. Maar men beschoudt dit als aanvaardbaar, als het om mineure zaken gaat, zoals besluiten met een individueel karakter gaat. (bv die case met blinde) Maar gaat het om MB met algemene draagweidte, wordt ook niet veel tegen opgetreden. Omdat de delegatie naar minister al in de wet zit.

Lees meer...

Opdrachtwetten

Opdrachtwetten: wetten die door het parlement worden gestemd, en het parlement die materie overdraagt aan de regering.

1. Gewone opdrachtwetten

2. Kaderwetten

3.Volmachtwetten: wetten waarbij het parlement, met een beslissing ter regelementering gaat overdragen naar de koning. Houdt verband met crisis, bv socioaaleconomisch of pensioenen. Impliceert een machtsverschuiving van het parlement naar regering. Dit alles met oog op crisis, na crisis verschuiven die bevoegdheden terug naar parlement. Volgens Raad Van State is dit ongrondwettig. (in strijd met artikel 105) Raad vans State stelt enkele voorwoorden:

  • Residuair
  • Tijdelijk

Bv Dheane, bij het binnenlooden van belgie in de EU, toen heeft dhaene geregeerd met volmachtswettten. En op basis van die wetten zijn besluiten genomen, de volmachtsbesluiten.

Omdat in crisistijd snel moet ingegrepen worden, is het beter dat regering de acties neemt omdat die sneller kan ingrijpen. Vandaar volmachtswetten, zodat de regering in crisis snel kan ingrijpen.

! Controle valt weg  macht van de koning (regering) neemt toe.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen