Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Doelstellingen van corporate communicatie: stakeholders vs aandeelhouders

- Winst halen voor aandeelhouders

- Duurzame benadering van het bedrijfsleven dat relaties met een breed scala van stakeholders waardeert

  • Je moet er rekening mee houden welke gevolgen je hebt als bedrijf, ook op het milieu
  • Ook duurzaam omgaan met mensen  mensen beschouwen als kapitaal

- Transactioneel kapitaal  goederen en diensten in ruil geven

- Relationeel kapitaal  dit wordt meer en meer belangrijk. Investeren in duurzaamheid, investeren in relaties zodat je als bedrijf langer kan meegaan. Je opteert voor goede stakeholders die het beste voor hebben met je onderneming.

- Bottom line = succes meten in de waarde van de aandelen en het concurrentieel voordeel dat ze behalen

- Tripple bottom line = succes hangt af van de financiële prestatie (profit), maar ook van het effect op de natuurlijke omgeving (planet) en de sociale impact van de organisatie (people)

Lees meer...

Communicatieplan opstellen

Corporate communicatie zoekt uit hoe communicatie specifieke strategische organisatiedoelen kan helpen bereiken en stelt een communicatieplan op om toekomstige communicatie-inspanningen te leiden  hoofd corporate communicatie en communicatiemanagers kiezen manieren waarop communicatie kan helpen algemene doelstellingen van het bedrijf te behalen

Lees meer...

Bedrijfsstrategie bepalen

Strategie bepaalt de richting en reikwijdte van een organisatie over LT zodat de organisatie voordelen kan behalen door de doelbewuste inzet van middelen binnen een veranderende omgeving, om te voldoen aan de behoeften van de markt en aan de verwachtingen van de stakeholders  dominante coalitie bepaalt ondernemingsstrategie en legt die vast in missie en bedrijfswaarden en een vijfjarenplan (beïnvloed door commerciële en andere verplichtingen waaronder verwachtingen van stakeholders, overheidsbeleid en andere issues die in de omgeving voorkomen)

Lees meer...

Het verschil tussen PR en marketing

Marketing

PR

Doelgroep

Markt / klanten / consumenten

Stakeholders

Voornaamste doel

Aantrekken en tevreden stellen van klanten door ruil van goederen en geld  winst maken

Vestigen en handhaven van positieve en gunstige relaties tussen verschillende groepen  LT-relaties

Gelijkenissen tussen PR en marketing

- Algemeen imago van de organisatie  elke actie moet passen in het kader van de organisatie (zowel commercieel als PR)

- Communicatie als een voortdurende dialoog met de externe wereld  externe communicatie

- Flexibiliteit van de organisatie en responsiviteit tegenover externe wensen en vragen  interactie: communicatiebeleid afstemmen om de wensen van de doelgroep

Lees meer...

Relatiemanagement vs reputatiemanagement

- Relatiemanagement

  • Relatie = relevant voor de stakeholders die een band hebben met het bedrijf (vb.: leveranciers, werknemers,…)
  • Relatiemanagement = term die gebruikt wordt als je een bedrijf hebt die vooral in bestaande stakeholders gaat investeren  bestaande relaties onderhouden
    • Relaties die al een band hebben met het bedrijf staan centraal
    • Vaak als synoniem voor PR

- Reputatiemanagement

  • Reputatie
    • Goed  bedrijf ondersteunen en onderscheiden van concurrentie
    • Relevant voor mensen die geen directe band met het bedrijf hebben
    • Commercieel geformuleerd concept  onderscheidend
  • Reputatiemanagement = nieuwe relaties aanknopen met stakeholders die enkel op de hoogte zijn van de reputatie van het bedrijf  investeren in toekomstige stakeholders

ð In de praktijk: beide termen door elkaar, maar de nadruk ligt op reputatiemanagement

- Spin = wat er ook gebeurt met het bedrijf, je blijft positief om je bedrijf toch te verkopen (~ mensen manipuleren en voorliegen)

  • Negatieve vorm van PR om ten allen tijden goed in de pers te komen en waarbij niet ethisch wordt omgegaan met de waarheid
  • Enorm gelinkt aan de politiek  bij politiek probeert men ook met veel blabla elk soort statement te verkopen
Lees meer...

Definitie van corporate communicatie en belangrijkste termen

- Corporate communicatie = communicatie van de bedrijfswaarden (corporate values) in plaats van de promotie van consumentenproducten of –diensten

  • Gericht op andere publieksgroepen en stakeholders
  • Definitie volgens Van Riel
    • Corporate communicatie kan gezien worden als de orkestratie van alle instrumenten in het veld van de identiteit van de organisatie, zo aantrekkelijk en realistisch mogelijk zodat er een positieve reputatie gecreëerd wordt bij de stakeholders van de organisatie. Dit resulteert in een concurrentievoordeel voor de organisatie.

- Marketingcommunicatie = algemene communicatie

  • Bedoeld voor consumenten  consumenten worden als 2 groepen beschouwd

- Corporate communicatiemanager beheert:

  • Bedrijfsreputatie
  • Bedrijfsimago
  • Identiteit van de organisatie
  • Relatiemanagement
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen