Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

PRAGMATIC RULES

 regels die de manier waarop spraak werkt in dagelijkse interactie, controleren!

Voorbeeld:

“I like looking at you. I find you very attrselected”  complete anders wanneer van je vader, of baas,…

Coordinatie = wanneer in een conversatie iedereen dezelfde pragmatische regels gebruikt.

Voorbeeld

` “How’s it going?”

– U.S. “Fine thanks, what about you?”

` “Would you like a drink”

– Implies alcoholic drink

– Vs. “would you like something to drink?”

1. Semantische regels: het bevestigen van betekenis aan woorden


2. Syntactische regels: regels om woorden samen te brengen tot een betekenis


3. Pragmatische regels: regels om woorden te gebruiken in de context, ze er met te verbinden

Lees meer...

SYNTACTIC RULES

 regels die de grammatica van taal controleren.

Voorbeeld:

Dear John,

I want a man who knows what love is all about. You are generous, kind, thoughtful. People who are not like you admit to being useless and inferior. You have ruined me for other men. I yearn for you. I have no feelings what-soever

when we’re apart. I can be forever happy – will you let me be yours?

Mary

Dear John,

I want a man who knows what love is. All about you are generous, kind, thoughtful people, who are not like you.

Admit to being useless and inferior. You have ruined me. For other men, I yearn. For you, I have no feelings whatsoever. When we’re apart, I can be forever happy . Will you let me be?

Yours, Mary

--> exact dezelfde woorden, totaal andere betekenis.

Lees meer...

SEMANTIC RULES = het verstaan van woorden

= Manieren die gebruikers van een taal gebruiken om betekenis toe te kennen aan een taalkundig symbool, meestal een woord.

+ semantic misunderstanding = komt voor wanneer mensen verschillende betekenissen geven aan hetzelfde word! De bronnen van deze misvattingen zijn:

` Dubbelzinnigheid
 (equivocation) bestaat uit statements die meer dan een aanvaarde definitie hebben
bv. What is a period? 


` 
Relatieve woorden
krijgt betekenis wanneer men vergelijkt
bv. Is de UA een grote of kleine school? 
Woorden als snel, traag, groot, klein, slim, dom, vaak, een beetje,…


Hoe kunnen we dit vermijden? Bv. Zaken meten op een schaal van 10 bv. Bij dokters: hoe veel doet u oor pijn?

` 
Statische evaluaties  de verkeerde assumptie dat mensen onveranderlijk en consistent zijn, wat leidt tot onjuiste overtuigingen


Bv. 
- Karen is short-tempered

- You can always count on Clark

 Can lead to Halo or Devil effect!

` 
Niveau van abstractie abstracte taal = vage taal --> zorgt voor misinterpretaties en stereotypering. Behavioral taal = specifieke dingen die mensen zeggen of doen (contrast of abstract)
- abstraction ladder


1.You need a better attitude

2.You need to be more positive

3.You need to complain less

4.You need to complain less about working too hard

5.You need to complain less about working overtime on weekends


- why abstract language? Veel informatie geven in een compacte boodschap

Lees meer...

TAAL IS SYMBOLISCH

Symbolisch = willekeurige verbindingen tussen tekens en wat ze vertegenwoordigen!

- overeenkomsten

- bv. '5 = five, cinq, vijf, 0010101

+ Er zijn honderden talen verspreid over de wereld: elk met verschillende regels

Symbolische taal

- maakt communicatie mogelijk op een uniek (menselijk) niveau

MAAR leid vaak tot een misinterpretatie!

Er zijn 3 soorten regels verbonden met taal:

Lees meer...

Wat is taal?

In de natuurlijke wereld hebben tekens een directe connectie met wat ze representeren

Rook --> vuur

Koorts --> griep

MAAR menselijke taal is anders

Lees meer...

Mr Spock : Newman selection tast

Psychopaten nemen hogere risico’s en leren minder van negatieve ervaringen door hun falend ‘negatieve emotie systeem’.

+ ze hebben ook moeilijkheden met het waarnemen van de angst-expressie bij anderen.

Conclusion

  • Denken zonder emoties leidt tot riskante en onsuccesvolle beslissingen
  • Emoties geven motivatie en interne/externe communicatie
  • Emoties en emotionele responsen zijn aangeboren, resultaat van lichaamsreacties en kunnen worden gecontroleerd door DENKEN.
Lees meer...

Empathie

 de capaciteit om iemands’ anders gevoelens te VOELEN  in iemands anders schoenen staan!

 de capaciteit om de gevoelens van iemand anders te delen en te begrijpen.

Hot (affective) empathy

Cold (cognitive) empathy

Het delen en voelen van de emoties van iemand anders

+ vooral de reptilian brain

Het begrijpen van de emotionele staat van iemand anders

 kan worden getest aan de hand van hoe goed je iemands gevoelens uit zijn ogen kunt halen.

+ ook de neocortex

Lees meer...

Emotional intelligence

 de capaciteit om je eigen emotionele ervaringen te managen en te begrijpen, en om de emotionele responsen van anderen te ontvangen, begrijpen en op te antwoorden.

Lees meer...

Het lichaam beinvloedt emoties en oordelen

Bv. het lezen van een strip met een stokje tussen je tanden (dwingt je tot glimlachen) zorgt er voor dat je deze achteraf als grappiger bestempeld.

+ De lichaamsexpressie beinvloed iemands affecten, emoties en overtuigingen!

DUS de expressie van emotie werkt niet enkel in de overdracht van iemands emotie (via communicatie) naar iemand anders, maar het helpt ook met communiceren van emoties naar jezelf!

 interne communicatie

Er zijn twee ‘routes’ naar emotie

Event  emotional response

Event  Appraisal  emotional response

+ emotie en cognitive hebben een wederzijdse wisselwerking!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen