Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Psychosociale theorie

Het ego bemiddelt niet alleen tussen de impulsen van het id en de eisen van het superego. Bij elk stadium vereist het ook attitudes en vaardigheden die het individu een actief, meedraaiend lid van de maatschappij maakt.

  • Er is een basisconflict in ieder stadium
  • Er is een invloed van culturele context

Bv. In 1940 observeerde hij de Yurok Indianen. Daar ontdekte hij dat de baby’s de eerste 10 dagen na hun geboorte geen borstmelk kregen, maar i.p.v. daarvan een dunne, niet zo voedzame soep. Na 6 maanden worden bij sommige kinderen de moeder een tijdje weggehaald als het nodig is. Vanuit ons standpunt kan dit wreed lijken. Maar het is zo dat de Yurok leven in een wereld waar zalm de rivier een keer per jaar vult. Deze omstandigheden vereisen een goede zelfbeheersing voor overleving.

Lees meer...

Erikson

Erikson breidde de theorie van Freud verder uit:
- 5 eerste stadia : zie Freud
- 3 volgende stadia: nieuw

Lees meer...

Kritiek

* Te grote klemtoon op de rol van seksuele gevoelens in de ontwikkeling
* Theorie is cultuur-specifiek (19e eeuw, Victoriaanse maatschappij. In de Victoriaanse tijd werd er nooit over
seks gepraat in vergelijking met de 19e eeuw)
* Hij heeft geen onderzoek gedaan bij kinderen!

Lees meer...

Genitaal Adolescentie

Met de pubertijd komen de seksuele impulsen van het fallische stadium weer naar boven. Men gaat in deze fase o.a. een partner zoeken buiten het gezin. Als de ontwikkeling succesvol is geweest gedurende de eerste stadia, dan leidt dit tot een huwelijk, volwassene seksualiteit en de geboorte en opvoeding van kinderen. Deze stage breidt verder uit doorheen de volwassenheid.

Lees meer...

Latentie 6 - 11 jaar

De seksuele instincten koelen af en het superego ontwikkelt zich verder. Het kind verwerft nieuwe sociale waarden van volwassenen en peers van hetzelfde geslacht buiten de familie. Ze zijn in deze fase bezig met het leren lezen, schrijven, vriendschappen vormen, …

Lees meer...

Fallisch 3 - 6 jaar

Kleuters worden zich bewust van het andere geslacht en voelen een seksueel verlangen voor de ouder van het andere geslacht. Om straffen te vermijden geven ze hun verlangen op en nemen ze de karakteristieken en waarden van de ouder van hetzelfde geslacht over. Dit heeft als resultaat dat het superego wordt gevormd en kinderen voelen zich schuldig elke keer wanneer ze deze standaarden overschrijden.

Lees meer...

Anaal 1 - 3 jaar

vPeuters zijn heel gefascineerd door hun uitwerpselen en leren in deze fase ook om op het potje te gaan. Het is heel belangrijk dat de ouders niet te vroeg gaan eisen dat het kind op het potje gaat en ze mogen ook niet te weinig eisen stellen, want dit kan later voor problemen zorgen.

Lees meer...

Oraal Geboorte - 1 jaar

Het nieuwe ego leidt de zuigactiviteiten van de baby t.o.v. de fles of de borst. Wanneer niet wordt tegemoet gekomen aan deze noden op een gepaste manier, dan ontwikkelt het kind gewoonten zoals duimzuigen, bijten op de vingernagels en overeten en roken in het latere leven. In deze fase steken kinderen ook alles in hun mond.

Lees meer...

Psychoseksuele theorie

: De manier waarop ouders omgaan met impulsen (= driften) van hun kinderen in de eerste levensjaren bepaalt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.

In Freud’s theorie worden 3 aspecten van de persoonlijkheid geïntegreerd in 5 fases/stadia:

3 aspecten van persoonlijkheid:

  • Id
    • Het oudste en ruimste aspect
    • De basis voor biologische noden en verlangen
    • Onbewust, reeds aanwezig bij geboorte
  • Ego (2-6j)
    • Het bewuste, rationele aspect van de persoonlijkheid
    • Komt voor in de vroege kindertijd
    • Stuurt de impulsen van het id door zodat zij ontlaad worden op gepaste objecten en op aanvaardbare tijden en plaatsen. (soort bemiddelaar)
    • Bijvoorbeeld: Geholpen door het ego stopt de hongerige baby met huilen wanneer ze merkt dat de moeder bezig is met het klaarmaken van het eten. (melk opwarmen)
  • Superego (3-6j)
    • = het bewustzijn / geweten
    • Ontwikkelt zich door interactie met de ouders, die erop staan dat hun kinderen de regels volgen van de maatschappij.
    • Relaties id, ego en superego bepalen de basispersoonlijkheid van het individu
    • Het ego heeft de complexe taak om het id, de externe wereld en het geweten (superego) overeen te laten komen (bemiddelaar)
      Bv. wanneer het ego verleid wordt om toe te geven aan de impulsen van het id door een speelkameraadje te slaan om zo een aantrekkelijk speelgoed te bemachtigen, kan het superego waarschuwen dat zoiets fout is. Het ego moet dan beslissen welk van de 2 krachten (id of superego) deze innerlijke strijd gaat winnen of het moet een compromis uitwerken zoals vragen om een beurtrol te krijgen om met het speelgoed te mogen spelen.
    • 5 psychoseksuele stadia

Freud geloofde dat gedurende de kindertijd de seksuele impulsen de focus van de orale naar de anale naar de genitale zones van het lichaam verschuift. In elke fase lopen de ouders op een dunne lijn tussen te veel (fixatie) of te weinig toelaten van die gratificaties van de basisnoden van hun kinderen. Wanneer ouders een goede balans vinden dan groeien deze kinderen op tot welgevormde volwassenen met de capaciteit voor weloverwogen seksualiteit en investering in het familieleven.

Lees meer...

Psycho-analytische visie

= mensen gaan door een reeks stadia waarin ze geconfronteerd worden met conflicten tussen biologische driften (agressief, sexueel) en sociale verwachtingen. De manier waarop deze conflicten worden opgelost bepaald de mogelijkheid van het individu om te leren, om overweg te kunnen met anderen en om om te gaan met angst. (= bepaalt het psychisch functioneren)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen