Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Stereotypering

  • Stereotype = verzameling van vaststaande, simplistische en sterk veralgemeende opvattingen over een groep van mensen
  • Groepsstereotypen vormen een onderdeel van impliciete persoonlijkheidstheorie  eigen groep is positief, andere groep is negatief
  • Waarom stereotypen  realiteit vereenvoudigen
  • Hoe beter we de anderen kennen, hoe positiever we gaan denken
  • Stereotypen zorgen voor vooroordelen, zorgen ervoor dat personen uit andere groepen als “anders” en soms ook minderwaardig worden gezien

Vooroordeel = emotioneel geladen houding tegenover personen op grond van hun lidmaatschap van een groep en is vooral negatief

Ingroepfavoritisme = leden van een groep hebben de neiging om hun eigen groep als superieur te beschouwen

  • Hoe verdrijven?
    • Beter leren kennen
    • Veel tijd doorbrengen en contact hebben met anderen
    • Contacthypothese = gedwongen samenwerking tussen groepen  een paar keer met elkaar in contact brengen is niet genoeg
  • Oorsprong van vooroordelen
    • Ze concurreren met elkaar voor schaarse goederen
    • Neiging om op andere groepen neer te kijken is eigen aan de menselijke cultuur
    • Theorie van de sociale vergelijking = we begrijpen en evalueren onszelf in belangrijke mate door te kijken naar de groepen waartoe we behoren  groep waartoe we behoren moet het goed doen in vergelijking met andere groepen
  • Experiment: zinloos geweld
    • Als het slachtoffer een allochtoon was, werd het geweld als minder zinloos gezien dan wanneer het slachtoffer een Belg was

Lees meer...

Eerste indruk

Gebaseerd op uiterlijk, accessoires, gelijkenis met onszelf, stem, “babyface” of omgekeerd

  • Niet veel informatie nodig om een eerste indruk te hebben

Waarneembare koppelen aan kennis uit het geheugen van hoe mensen in elkaar zitten

  • Impliciete persoonlijkheidstheorie = gebaseerd op eigen vroegere ervaringen en kennis van informatiebronnen

Solliciteren

  • Beschrijf kort opzet en resultaat van experiment
    • Door aan het knopje te draaien wordt de indruk doorgegeven. De eerste 5 seconden zijn zeer belangrijk. Daar wordt de beslissing al vaak gemaakt.
  • Waarop baseert men zich om een sollicitant aan te werven?
    • Uiterlijk, glimlach, kleding, houding, …
  • Hoe maakt men een goede eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek?
    • Geen zakken meenemen, spontaan overkomen, glimlachen, net gekleed zijn, …

Een helpende hand

  • Opzet en resultaat
    • Lelijke en knappe vrouw moeten zware koffers de trap op krijgen
  • Welke voordelen hebben “mooie mensen”?
    • Sneller geholpen, succesvoller, zelfzekerder, …

Lichaamslengte

  • Opzet en resultaat
    • Grote en kleine man gaan vragen aan mensen hoeveel ze denken dat hij verdient. De grote man wordt succesvoller en hoger ingeschat dan de kleine man.

Lees meer...

Inleiding en situering

  • Sociaal gedrag = alle vormen van gedrag en mentale processen die onder invloed staan van het gedrag van soortgenoten of die vertoond worden tegenover of in aanwezigheid van soortgenoten
  • Sociologie = hoe de groep zich gedraagt
  • Sociale psychologie = gedrag van het individu in de groep / groep is het uitgangspunt
  • Klinische psychologie = studie van het abnormale gedrag van het individu, afwijkend gedrag
Lees meer...

Emoties op basis van cognitieve processen

  • Prikkels hebben een emotionele waarde gekregen op basis van onze ervaringen
  • Emoties kunnen opgewekt worden door verwachtingen en fantasieën
  • Emoties hebben vaak te maken met het nastreven en het bereiken van onze doelen
  • Emotionele intelligentie = het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te begrijpen, te sturen en op een effectieve manier te gebruiken (vb.: Marshmellowtest bij kinderen)
Lees meer...

Emoties op basis van waarnemingsgegevens

  • Belang van amygdala  amygdala weg = affectieve blindheid  geen emotionele betekenis geven aan gebeurtenissen
  • Momenten in het ontstaan van een emotie o.b.v. waarnemingsgegevens
    • Waarneming
    • Lichamelijke veranderingen
    • Expressie van de emotie
    • Interpretatie van de omgeving
    • Beoordeling van de signalen
    • Actiebereidheid
Lees meer...

Subjectieve gewaarwording van emoties

= persoonlijke interpretatie

3 componenten van emotie

  • Fysiologisch aspect
  • Gedragsveranderingen
  • Cognitieve processen
    • We interpreteren de omgeving (experiment van Schachter en Singer  adrenaline toedienen aan verschillende personen en ze in verschillende groepen plaatsen  dezelfde hoeveelheid adrenaline kon verschillende emotionele ervaringen als gevolg hebben, afhankelijk van de omgeving waarin de proefpersoon zich bevond
    • We beoordelen de situatie  beïnvloedt doro eerder opgedane ervaring en kennis
    • We zijn al dan niet bereid tot actie
    • We evalueren de emotie  emotie prettig of onprettig voelen
Lees meer...

Opvattingen over de rol van fysiologische processen bij emotie

  • Perifere emotietheorie van James-Lange
    • Emoties als gevolg van lichamelijke veranderingen, waarbij verschillende lichamelijke veranderingspatronen voor evenveel verschillende emoties zorgen
    • Emotie is gevolg van de beleving van een specifieke reactie op een bepaalde stimulus

Stimulus specifieke lichamelijke reactie ervaring van de reactie (= emotie)

  • Centrale theorie van Cannon-Bard
    • Stimuli zetten tegelijkertijd zowel de subjectieve beleving als de fysiologische processen in gang

Stimulus emotie + lichamelijke reactie

  • Cognitieve theorie van Schachter
    • Emotie is de interpretatie die het individu maakt van de fysiologische opwinding die hij ervaart

Stimulus algemene fysiologische opwinding interpretatie = emotie

Lees meer...

Lichamelijke verandering

  • Bereiden ons voor op het gedrag
  • We hebben er meestal geen vat op
  • Vb.: hartslag neemt toe, ademhaling wordt sneller
  • Volgens Darwin  restanten van reacties die in een vroegere fase van de evolutie hun nut hadden (vb.: apen die tanden laten zien  mens heeft het overgenomen van de aap)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen