de prijselasticiteit van het aanbod
- Gepubliceerd in Economie
lezen in boek. Analoog met vorige.
lezen in boek. Analoog met vorige.
De prijselasticiteit van de vraag is altijd negatief of 0.
p kleine wijziging in p
grote wijziging in q
heel elastisch (grote rico)
v
q
p grote wijziging in p
kleine wijziging in q
inelastisch (kleine rico)
q
v
Voor zeer kleine wijzigingen in de prijs wordt de prijselasticiteit gelijk aan:
= rico van de vraagcurve
Zie figuur p 81!!!
Bij een elastische vraag: prijsstijging leidt tot een daling van de inkomsten
Bij een inelastische vraag: prijsstijging leidt tot een stijging van de inkomsten
Zie figuur p 83!!!
Perfect inelastisch: er is geen reactie van de gevraagde hoeveelheid op prijsveranderingen
Q blijft constant
Perfect elastisch: er is een oneindig grote reactie van de gevraagde hoeveelheid op
prijsveranderingen.
P is de constante
Factoren die de elasticiteit bepalen:
De prijselasticiteit neemt over het algemeen toe in absolute waarde naarmate:
- er meer vervangproducten zijn
- de vraag een minder dringend karakter heeft
- het aandeel van het beschouwde goed in het budget groter wordt
- de beschouwde tijdsperiode langer wordt
De mate waarin de gevraagde en de aangeboden hoeveelheden reageren op prijsveranderingen is van groot praktisch belang.
Dit wordt gemeten door het vergelijken van relatieve prijs- en hoeveelheidsveranderingen.
Het concept dat de relatieve verandering in de gevraagde of aangeboden hoeveelheid relateert aan de relatieve prijsstijging, is de prijselasticiteit.
Bij de meeste prijzen is de gevraagde hoeveelheid niet gelijk aan de aangeboden hoeveelheid.
Bij vrije prijsvorming zal die prijs dan ook de neiging hebben om te veranderen.
Bij een vraagoverschot zal de prijs stijgen.
Bij een aanbodoverschot zal de prijs dalen.
Als de vraag gelijk is aan het aanbod is er evenwicht.
Zeer vaak wordt de evenwichtsprijs niet gerealiseerd.
Dit kan komen doordat de gevraagde of aangeboden hoeveelheden niet snel en vrij kunnen variëren.
Ook het veelvuldig verschuiven van de vraag- en aanbodsfuncties, of de terughoudendheid van de verkopers om hun prijs vaak en drastisch te wijzigen, kunnen ervoor zorgen dat de evenwichtsprijs niet tot stand komt.
Er zijn 3 manieren waarop de evenwichtsprijs kan worden berekend:
- Trial and error: dit heeft veel weg van de praktijk van de veilingmeester die een willekeurige prijs afkondigt, vaststelt of er een vraag- dan we aanbodoverschot is, en dan de prijs aanpast in de gewenste richting.
dit komt voor als de vraag- en aanbodsrelaties niet gekend zijn.
- Grafisch komt het evenwicht overeen met het snijpunt van de vraag- en aanbodrechte.
- Algebraïsch qV = qA
de evenwichtsprijs is die prijs waarbij de gevraagde en de aangeboden hoeveelheid, die beide afhangen van de prijs, aan elkaar gelijk worden.
Algemene aanbodsfunctie:
Pk en Pl = de prijs van de inputs om het goed te produceren
T = belasting
Partiële aanbodsfunctie:
Grafiek:
p
- Inverse aanbodsfunctie
q
algebraïsche weergave: zie boek p 73!!!
Als we een verband leggen tussen de gekochte hoeveelheid van een goed en alle factoren die het koopgedrag beïnvloeden spreken we van de algemene vraagfunctie.
= de gevraagde hoeveelheid van consument i
P = prijs van het gevraagde goed
Pa = prijs van concurrerend goed
Y = inkomen
Ceteris paribus: we veronderstellen dat er 1 factor verandert terwijl de andere constant blijven.
Als we de ceteris paribus stelling volgen en ons dus alleen concentreren op de verandering van 1 factor spreken we van een partiële vraagfunctie.
Alle factoren worden constant gehouden behalve de factor voor “;”.
De constante factoren worden hier niet meer vermeld.
De grafiek:
p
q
Er is een negatief verband tussen prijs en gevraagde hoeveelheid.
Algebraïsche weergave: zie boek p 69!!!
A + B + C + D + E = marktvraag
A = individuele vraag
De marktvraag beschrijft hoe de gevraagde hoeveelheden van een goed variëren wanneer factoren die het koopgedrag beïnvloeden, veranderen.
Volmaakte mededinging = perfecte concurrentie = volmaakte concurrentie = perfecte mededinging
Voorwaarden voor VM:
- Zeer veel kopers en verkopers
- Perfecte informatie voor alle kopers en verkopers
- Homogeen goed
- Vrije toe- en uittreding
Dit is niet realistisch, maar biedt een duidelijk referentiekader voor de studie van de werking van de markt.
Er is meestal geen vrije toetreding.
Er is meestal ook geen vrije uittreding.
Het streven naar productdifferentiatie is een bewuste strategie van de producenten.
De graad van productdifferentiatie is afhankelijk van de mate waarin het goed als gelijkwaardig wordt ervaren door de kopers.
Graad van productdifferentiatie mate van gelijkwaardigheid
Er is een invers verband.
De concurrentie stijgt als de homogeniteit stijgt.