Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

VERSNELLENDE VOORUITGANG wetenschappelijke Revolutie

 groei van andere wetenschappelijke disciplines tijdens de Wetenschappelijke Revolutie

  • Van Wezel (1514-1564)
    • Hofarts Karel V, beter bekend als Vesalius
    • Grondlegger van de moderne anatomie
    • De humani corporis fabrica libri septem – 1543

 weerleggen van oa Hippocrates en Galenus

  • dissecteerde mensenlichamen
  • Gerard Mercator (1512- 1594)
    • cartograaf
    • Mercatorprojectie: bolvormige aarde voorgesteld op een plat oppervlak
  • Abraham Ortelius ( 1527- 1598)
    • Ander toonaangevend cartograaf uit de VMT
  • Christoffel Plantijn
    • 1555: uitgeverij te Antwerpen met unieke druktechnieken en culturele uitstraling in heel Europa
    • 1575: 80 personeelsleden, 16 drukpersen

 wijsbegeerte

  • vanaf 17e E losgehaakt van de godsdienst
  • Francis Bacon (1561-1626)
    • Inductieve methode
    • Menselijke ervaring, waarneming en experimenten leiden naar waarheid
  • René Descartes ( 1596-1650)
    • Deductieve methode
    • Steunen op de rede om verbanden te leggen en te ontdekken
    • Methodische twijfel aan elke vaststaande opvatting
    • Cogito ergo sum : enige zekerheid
  • Pascal Blaise (1623-1662)
    • Ontwikkeling wis- en natuurkunde
    • Eerste mechanische rekenmachine
    • Bewees bestaan vh luchtledige
    • Toonde afhankelijkheid luchtdruk-hoogte aan
    • Experimentele bewijsvoering
    • Verdediger van het christelijk geloof en het Jansenisme

 beweging die Kerk wou hervormen naar Augustinus

  • Lettres écrites à un provincial – 1657: tegen jezuïeten
Lees meer...

VAN GEOCENTRISME NAAR HELIOCENTRISME

 Aristoteles (384 -322 BC)

  • aarde bevindt zich onbeweeglijk in het middelpunt van een bolvormig heelal
  • rondom de aarde een om zijn as wentelende hemelbol met oa de maan (verdeelde universum in 2 delen)

1) ondermaanse: aardse

  • chaotisch en vergankelijk
  • aarde-water-lucht-vuur

2) bovenmaanse: hemel

  • volmaakt en onvergankelijk
  • ether: met 7 bolvormige lagen (op buitenste, 8e bol sterrenfirmament –Primum Mobile)
  • daarachter; verblijf vd godheid
  • weinig aandacht voor de exacte details van de bewegingen vd hemellichamen

 Ptolemaeus (90-160)

  • geocentrisch model met Aristotelische volgorde vd hemellichamen
  • wijzigde bewegingen vd hemellichamen tov klassiek model

 Copernicus (1473 – 1543)

  • De Revolutionibus orbium Caelestium – 1543
  • Aarde draait dagelijks rond as en samen met andere planeten rond de zon
  • Niet eerste met idee van heliocentrisme, wel eerste die het onderzocht
  • Receptie
    • Aanvechting door antieke geleerden en de Katholieke Kerk
    • Dankzij groeiende nadruk op empirie en verbeterende instrumenten afbrokkeling van het geocentrische wereldbeeld

 Kepler (1571-1630) en Galilei (1564-1642)

  • inzichten over de planetenbanen en de aantrekkingskracht tussen de hemellichamen

 Isaac Newton (1642-1727)

  • onderzoek van optica, dynamica en de zwaartekracht
  • grondlegger van de moderne natuurkunde
Lees meer...

De Wetenschappelijke Revolutie 1500-1700

5.1 BEGRIP EN PERIODE

 Wetenschappelijke Revolutie = periode tussen de publicatie van Copernicus’ De Revolutionibus orbium caelestium, 1543 en Newton’s Philosophiae Mathematica in 1678

  • Aristotelisch wereldbeeld werd in iets meer dan een eeuw vervangen door een benadering vh heelal op basis van natuurwetten
  • Opmerkelijke reeks ontdekkingen op gebied van astronomie en dynamica
    • Copernicus, Kepler, Galileï, Huygens en Newton
  • ontstaan van een nieuwe benaderingswijze van mens en natuur door de filosofen
    • Bacon en Descartes
    • Wat machtigt de mens om iets voor waar aan te nemen ?

 Renaissance en Humanisme vaak gezien als respectievelijk artistiek en letterkundig, echter wegbereiders van de ontwikkelingen in de wetenschap door hun kritische ingesteldheid

  • geleerden beperkten zich aanvankelijk tot lezen en becommentariëren van Grieks-Romeinse ‘wijsheden’, zonder de juistheid ervan ook maar in vraag te stellen
  • wetenschappers hebben de kritische methode van taal- en tekstgeleerden overgenomen en zo de wetenschappelijke methode ontwikkeld
Lees meer...

UNIVERSITEITEN IN EUROPA 12de , 13de, 14de en 15de eeuw

 in de loop van de 12e en 13e E ontstaan als corporatie (vereniging van mensen die gelijkaardige taken uitoefenen

  • doelstellingen:
    • onderlinge hulp
    • collectieve verdediging tegen externe tegenstanders
    • verwerving van monopoliepositie
  • eerste universiteiten (Bologna, Oxford, Cambridge) zijn spontaan ontstaan, los van enig religieus of wereldlijk initiatief
  • oprichtingspatroon universiteiten vanaf de 13eE:
    • studium generale opgericht door een wereldlijke overheid
    • pauselijke bevestiging gaf universele erkenning en privileges aan de leden
    • gezien als opleidingscentra voor intellectuele, politieke en administratieve elites vd staat
  • faculteiten op de universiteiten van het Ancien Régime
    • artesfaculteit; artes liberales of quadrivium
      • arithmetica
      • geometria
      • astronomia
      • musica
    • hogere faculteiten:
      • theologie (Sorbonne!)
      • rechtsgeleerdheid (Bologna !)
      • geneeskunde ( Montpellier!)
    • problematiek van de nieuwe wetenschappelijke disciplines

 oprichting van gespecialiseerde instellingen

 1e universiteit vd Nederlanden: Leuven

  • gesticht in 1425-1426 door Leuvense stadsmagistraat met Brabantse hertog Jan IV
  • naar model van grote buitenlandse universiteiten zoals Parijs en Keulen
  • 1e decennia 16eE: gemiddeld 2000 studenten
    • huisvesting; colleges
    • 4 pedagogieën waar ook merendeel vh onderricht werd gegeven
    • Latijn als officiële voertaal
    • Voor hogere faculteiten logeerden ze in de colleges of bij burgers
  • licenciatus: studenten met voldoende kennis om zelf les te geven
  • magister: na voltooiing van de artes opleiding
  • doctor: na voltooiing van een vd hogere faculteiten

 2e Universiteit Nederlanden: Douai

  • 1561 voor Franstaligen

 Peregrimatio Academia: studenten trokken van universiteit tot universiteit (ook professoren !)

Lees meer...

KATHOLIEK EN PROTESTANTS ONDERWIJS De vroegmoderne tijd

 gevolgen van de algemene verbetering vh onderwijs sinds de 16e E

1) reformatorische ideeën konden veel gemakkelijker ingang vinden bij het grote publiek: hogere scholingsgraad en kritischere ingesteldheid

  • Europa was verdeeld in ren reformatorisch en contrareformatorisch kamp door de godsdienstoorlogen: opvoeding vd jeugd was cruciaal
  • Verschillende geestelijke orden legden zich toe op het onderwijs
    • Jezuïeten (supra)
    • Augustijnen, franciscanen, dominicanen voor jongens
    • Ursulinen voor meisjes
    • Ongeveer het volledige onderwijs stond onder invloed vd Kerk
  • protestanten hechtten veel belang aan de Latijnse school of gymnasium
  • Calvijn: Academie
    • Schola privata: Latijnse school + basisopleiding
    • Schola publica: hogeschool met vrije kunsten, recht, medicijnen en theologie
  • staat kreeg de verantwoordelijkheid voor het onderwijs binnen het protestantisme
Lees meer...

HET LEREN VAN EEN STIEL De vroegmoderne tijd

 geen georganiseerde of uitgebreide beroepsopleiding in de Middeleeuwen

  • vanaf de 15e E: groeiende behoefte aan adequate beroepsvorming door de groei van de handel en nijverheid
  • ambachten werden traditioneel aangeleerd in het ambacht zelf, op basis van een leercontract (basisvaardigheden werden in de plaatselijke school aangeleerd of bij de ambachtsmeester zelf)
  • vanaf laat 15e E en in 16e en 17eE
    • wezen- en vondelingenhuizen richten eigen werkscholen op
    • jongens: bakken, brouwen, kleren of schoenen maken
    • meisjes: wassen, strijken ed
    • geen groot succes
    • kinderen werden vaker bij particulieren tegen de betaling in de leer gezet: dit leidde vanaf de VMT tot uitbuitende kinderarbeid
  • handel en administratie
    • veel mogelijkheden in de grote steden
    • vb Antwerpen: alle Europese talen, wiskunde, boekhouding en handelscorrespondentie
  • hoger beroepsonderwijs:
    • in de loop vd 17e en 18e E
    • architecten, schilders, ingenieurs, chirurgijns en landmeters
    • grand tour : buitenlandse studiereis voor jongens uit de hoogste klasse op het einde van hun opvoeding
Lees meer...

Onderwijs in de Late Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd

 Onderwijs was in de Middeleeuwen een zaak van en voor de geestelijkheid

  • kloosterscholen
  • kapittelscholen
  • enkel opleiding voor clerici
  • nauwelijks of geen onderwijs voor leken

 pas vanaf 12e E, met ontstaan vd steden en de groei van een nieuwe sociaal-economische orde:

  • oa nood aan kennis vh schrift voor handelaars
  • ontstaan v onderwijs voor niet-geestelijken

1) kleine scholen

  • instellingen voor basisonderwijs verbonden aan de parochie of op initiatief vd plaatselijke overheid  kinderen leren lezen en schrijven in volkstaal + rekenen
  • kinderen van alle leeftijden tesamen, kregen hoofdelijk les
  • school werd vaak gehouden bij de meester thuis, met nauwelijks of geen didactisch materiaal
  • een schoolmeester diende slechts datgene onder de knie te hebben wat hij zelf diende te onderwijzen

 echter wel een onberispelijke levenswandel !

2) Latijnse scholen

  • in stedelijke centra
  • vaak gegroeid uit kapittelscholen
  • lager en middelbaar onderwijs
  • eerste 3 vd 7 artes liberales: grammatica, dialectica en retorica

 zgn. Trivium: drievoudige weg voor de taal vd waarheid

  • humanisten waren zeer geïnteresseerd in het onderwijs, omwille van hun geloof in de maakbare mens
    • door het onderwijs kwam de cultuur ipv de natuur en menselijke vrijheid ipv fataliteit

 vanaf 1400: belangrijke hervormingen in het onderwijs

  • Johan Cele in de Latijnse School van Zwolle
    • scheiding van lager en middelbaar
    • opdeling Latijnse school in 8 klassen
    • hogere gespecialiseerde leraars
    • monitorensysteem waarbij oudere lln de jongere hielpen
    • geïnspireerd door de Moderne Devotie
  • 1599: ratio studiorum ingevoerd door de jezuïeten
    • uitgebreid opvoedingsplan
    • organisatie vd onderwijsinstellingen tot in de details uitgewerkt
    • nadruk op tucht, pietas en eloquentia
  • 16eE: schoolnet sterk uitgebreid
    • 2 op 3 parochies beschikken begin VMT over een kleine school
    • ongeveer elke grote of middelgrote stad had een Latijnse school
    • oprichting van armenscholen in de steden
    • zondagsscholen: arme kinderen die niet naar de dagschool gingen
    • zondags catechismusonderricht op het platteland
Lees meer...

RELIGIEUZE TOLERANTIE IN DE REPUBLIEK De vroegmoderne tijd

 meeste regio’s gold slechts één confessie als de officiële en religieuze minderheden werd er streng vervolgd – de Republiek vormde hier als enige een uitzondering op

  • officiële of publieke Kerk was de gereformeerde
  • overheid betaalde calvinistische predikanten in ruil voor preken en het voltrekken van dopen en huwelijken
  • ! enkel leden vd gereformeerde kerk konden een publieke functie opnemen !
    • slechts 20 % vd bevolking officieel lid in 1620
    • groot deel vd bevolking woonde als liefhebber de gereformeerde diensten bij (ontrekken aan de strenge calvinistische discipline)
  • 1579: Unie van Utrecht: erkenning principe van gewetensvrijheid
    • geen vrijheid van eredienst! (katholieke of lutherse diensten waren dus in theorie illegaal)
    • schuilkerken en synagogen werden toch oogluikend toegestaan
    • wereldlijke overheid stelde de concordia of sociale harmonie boven het ‘monopolie van de waarheid’

 positief voor de handel

 atheïsme of de radicale filosofie van Spinoza werden niet geduld

Lees meer...

NIEUWE LEKEN ? De vroegmoderne tijd

 Europese bevolking pas diepgaand gekerstend in de VMT dankzij de systematische aanpak vd confessionele kerken

  • catechismus: zowel bij protestanten als bij katholieken
  • censuur op teksten met afwijkende ideeën
    • Romeinse Index van Verboden Boeken 1564
  • Regelmatige visitatie van parochies of kerkgemeenschappen door dekens of andere kerkelijke ambtenaren
  • doel: gewone mensen doordringen van de juiste christelijke leer

 effect op de gewone gelovigen ?

  • veel verboden op bijgelovige praktijken en zgn ‘losbandig gedrag’ lijken maar kortstondig effect te hebben gehad
  • protestantse woordcultuur vs. Katholieke beeldcultuur
  • huishouden als belangrijkste plaats voor devotie
    • grotere leesvaardigheid dankzij catechismus
    • groter boekenbezit in protestantse gebieden
  • meer eenvoudigere organisatie van tijd en ruimte
  • soberdere en rationelere aanpak
    • promoten van devotionele lectuur en individueel gewetensonderzoek
    • stroomlijnen vd heiligenverering
    • calvinisten ontvankelijker voor nieuwe kapitalistische werkethiek (Max Weber)
    • 17e E: bollandisten onderwierpen middeleeuwse heiligenlevens aan historische kritiek (Acta Sanctorum)
  • protestanten: voldoening vd persoonlijke relatie met god en Christus
  • katholieken: aantrekkingskracht ve direct, mystiek contact met het ‘heilige’

 sacramentaliën

Lees meer...

EEN NIEUWE CLERUS: De vroegmoderne tijd

 vroege Reformatie was gevoed door het ongenoegen over de laatmiddeleeuwse clerus

  • anglicanisme: behoud vd middeleeuwse parochies en bisdommen, met de vorst aan het hoofd van de Kerk
  • lutheranisme: priesterschap van alle gelovigen maakten de clerus en kerkelijke hiërarchie overbodig
    • niet haalbaar in de praktijk
    • leiding vd kerk door het Staatshoofd: bouwt kerkelijke bureaucratie uit
  • gereformeerden: nadruk op participatie van leken (predikanten echter grote autoriteit)

  • vorming van de clerus stond voor allen centraal
    • tussen 1551 en 1650: 45 katholieke en 26 protestantse universiteiten
    • verschil katholieke – protestantse clerus

 gewijde, celibataire figuren vs een bij voorkeur gehuwde ambtenaar vd kerk

 beiden: nadruk op respectabiliteit en voorbeeldfunctie

 Gevolgen van de hervorming van de clerus

  • protestantse gebieden: inkrimping van de geestelijke stand

(verdwijnen vd kloosters)

  • katholieke gebieden: stijging van het aantal geestelijken

 hernieuwde aantrekkingskracht van religieuze orden !

  • jezuïeten vanaf 1540 met Ignatius van Loyola ‘

 soldaten van Christus

 enkel verantwoording aan paus

 missionarissen in overzeese territoria

 stedelijke colleges met humanistische georiënteerd onderwijs

 rationele benadering vh geloof en ascetische levensstijl

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen