Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Maarten Luther – Lutheranisme

A. leven

  • geboren in 1483 te Eisleben
  • monnik-priester-president-professor
  • thesenanschag, gesteund door de keurvorsten van Saksen (zie politiek)
  • legt monnikspij af in 1525
  • huwt met Catharina von Bora

B. ontwikkeling van zijn leer

  • centraal: de zonde en de erfzonde
  • verwerven van hielenzeil door genade van Christus
    • katholieke kerk: via sacramenten: infusio gratiae
    • luther: door het woord
  • geloof verenigd mens en christus
    • mens is dus rechtvaardige en zondaar
    • = simul iustus et peccator
  • tegen de aflaathandel
    • thesenanschag, 31 oktober 1517
    • onderwaarderen van het leergezag van de paus
    • geschrift = onfeilbare gezagsinstantie = sola scriptura
  • algemeen priesterschap
  • consubstantiatie
    • eucharistie, kinderdoop en biecht, maar enkel in combinatie met geloof
    • integenstelling tot transsubstantiatie
  • leven naar het voorbeeld van Christus, relativatie goede werken
  • Duitse versie van de bijbel
    • Luther: De servo arbitrio
    • Erasmus: De libero arbitrio
Lees meer...

broeders van het Gemene Leven

  • beweging van de moderne devotie of prerefomatorisch
  • vanuit de Ijsselsteden
  • inidividuele, verinnerlijkte en praktiche vroomheid
  • sterk individualistisch gericht
  • intellectuele activiteiten
  • beïnvloeden Erasmus
Lees meer...

Jan Hus

  • praags hoogleraar, geïnspireerd door Wyclif
  • ideeen van Hus
    • uitgeschreven door van Stribo in de Vier Praagse Artikelen
    • volkstaal, arme kerk
    • vasthouden aan transsubstantiatie: de eucharistie
    • wel sub utrasue specie: zowel brood als wijn voor de leken
  • gevolgen
    • volgelingen in conflict met boheemse koning
    • gematigden na verloop van tijd compromis met katholieke kerk
    • radicalen verwerpen transsubstantiatie, heiligenverering en beeldencultus: werden gemarginaliseerd
Lees meer...

Johan Wyclif

  • oxfords hoogleraar theologie
  • ideeën
    • kerk moet arm zijn: armoede-ideaal als anti-rooms protest
    • bijbel is enige bron
    • kerk zonder hiërarchie
    • consubtantiatie: afwijzen van de eucharistie
    • verzet tegen aflaten, celibaat, beelden, relikwieën, kloostergeloften en oorbiecht
  • gevolgen
    • maatschappelijk protest tegen sociaal-economische orde
    • ideeën leven verdr in de Lollardenbeweging
    • veroordeling Wyclif in concilie van Constanz
    • verspreiding van de ideeën in Bohemen
Lees meer...

universiteiten in Europa

  • 12e-13eeeuw: ontstaan ans corporatie
    • een eigen terminologie
    • een zegel en een wapenschild
    • insiges, statuten en privileges
    • een verkozen bestuur
    • inkomsten en uitgaven
  • studium generale
    • belangstelling van wereldlijke vorsten
    • staatkundige doelstellingen: juristen
  • vier faculteiten
    • lagere faculteit: artes liberales, polyvalente basisopleiding
      • quadrivium: artithmetica, geometrica, astronomia en musica
      • voorwaarde voor hogere faculteiten
    • faculteit theologie
    • faculteit rechtsgeleerdheid
    • faculteit: geneeskunde
  • problemen
    • nieuwe kennis op natuurwetenschappelijk gebied paste niet in de faculteiten
    • vakgebieden pasten niet in de classificatie van de kennis van de klassieke oudheid
  • eerst van de nederlanden: Leuven
    • 1425-1426
    • Leuvense stadsmagistraat + Brabantse Hertog Jan IV
  • licentiatus: studen die bewezen hadden over voldoend kennis en vaardigheden te beschikken om zelf les te geven
  • tweede universiteit van de nederlanden: Douai in Frans-Vlaanderen
  • derde universitet van de nederlanden: Leiden oiv Willem van Oranje
Lees meer...

katholiek en protestants onderwijs

  1. alfabetisme zorgt voor verspreiding van reformatorische ideeën
  2. godsdienstoorlogen verdelen europa in reformatorisch

KATHOLIEKEN

  1. accent op godsdienstonderricht en zedelijke opvoeding volgens Tridentijn: groter analfabetisme dan bij protestanten
  2. jezuïetisch middelbaar

→ gegroeid uit

  • theoretisch-humanistische bezinning
  • pedagogische ervaring
  • samenwerking van jezuïetenordes

→ methodiek en didactiek: zuiver humanistisch

→ stimuleren van wedijver onder de studenten: aemulatio

→ veel ruimte voor retorica en eloquentia

  1. andere geestelijke orden

→ jongens: augstijnen, franiciscanen, dominicanen

→ meisjes: ursulinen

PROTESTANTEN

- belang van de Latijnse school: gymnasium

- opvoeder van Duitsland: Melanchton, rechterhand van Luther

- academies: calvinisten

  • schola privata: basisopleiding
  • schola publica: hogeschool (vrije kunsten, recht, medicijnen, theologie)

- onderwijs is een zaak voor leken

- verplicht bijbellezen leidt tot afabetisatie

Lees meer...

het leren van een stiel

  • behoefte aan adequate beroepsvorming door toenemende handel en nijverheid
  • via leercontracten
  • werkscholen voor wezen- en vondelingenhuizen (15e-17e eeuw)
  • onderwijs voor handel en administratie 15e-16eeeuw
    • europese talen
    • wiskunde, boekhouden, handelscorrespondentie
  • hoger beroepsonderwijs 17e-18e eeuw
  • buitenlandse studiereis voor kinderen uit de hoogste klassen: de Grand Tour
Lees meer...

lager en middelbaar onderwijs

  • middeleeuwen: zaak van en vor de geestelijkheid
    • 12de eeuw: onderwijs voor niet-geestelijken uit handelsoogpunt
  • kleine scholen, instellingen voor basisonderwijs
    • verbonden aan parochie
    • lezen (volkstaal), schrijven, rekenen
  • verdergezet onderwijs
    • stedelijke centra: Latijnse scholen
    • grammatica, dialectica en retorika = trivium
  • humanisten
    • essentiële aangelegenheid voor vorming van de nieuwe mens
    • door opvoeding onderscheidt de mens zich van de dieren
  • hervormingen vanaf 1400
    • Cele
      • scheiding van lager en middelbaar onderwijs
      • indeling van de latijse school in 8 klassen
      • monitorensysteem
      • gebruik van correct en fraai Latijn
    • ratio studiorum
      • jezuïeten
      • uitgebreid opvoedingsplan
      • contrareformatorisch
  • uitbreiding schoolnet in de 16de eeuw
Lees meer...

de verlichting

A. oorsprong en verspreiding

  • Combineert de verworvenheden van Renaissance en Humanisme:
    • renaissance/humanisme : emancipatie, vrijheid, DE MENS, los van het carcan
    • wetenschappelijke revolutie= rationaliteit.
  • Kant:
    • “Durf na te denken”
    • het licht gaat zegevieren over de duisternis
  • mathematisch rationele benadering van de wereld

B. aspecten van het verlichtingsdenken

1. algemeen

  • emancipatie en ratio
  • optimisch wereldbeeld
    • loskomen van de ‘la condition humaine’ door wetenschap en techniek
    • vooruitgangsdenken
  • kritiek:
    • kritisch onderzoek
    • scepticisme voor overlevering
    • wezen op dingen die niet zo fraai waren, corruptie
    • inspiratie bij Confugius en door nieuw ontdekte landen “Le bon sauvage”, mensen die leven volgens de wetten van de natuur en die niet bedorven zijn door de Westerse cultuur
  • religie
    • niet meer akkoord met de kerk als institutie gedurende 10 eeuwen lang
    • religie behoort tot de private sfeer
    • opvattingen:
      • theisten= openbaring;
      • deisten (groot succes) = god als eerste kracht
      • atheisten
    • scheiding van kerk en staat
    • religieondergravend: openbaring, zondeval en verlossing verworpe
    • Voltaire: “zolang er idioten zijn zullen er religies zijn”
    • de verlichting was niet anti-religieus
  • natuurrecht
    • recht op leven, gelijk geboren, geen slavernij
    • mensen hebben rechten maar samenleven moet mogelijk zijn
    • Locke: in een natuurlijke toestand zijn alle mensen vrij. Natuurrecht ligt in de rede vast. Om tot een voldoende bescherming van ieders vrijheid te komen moet elkeen een stukje vrijheid afstaan met instemming van elkeen
    • Locke “Two treatises of government”, Rousseau “Le contract social”
  • vrijheid en verdraagzaamheid
    • tolerantie op ethisch, religieus en politiek vlak (Voltaire)
  • staatsconcept
    • knabbelen aan vrijheden: Locke en Rousseau.
    • het koningschap verloor zijn sacraal karakter, het werd kritischer en rationeler benaderd
    • Montesqieu: ‘L’esprit des lois’, voorafgegaan door Engeland met een sterk parlement en sterke positie van rechters

2. grondideeën

  • Hobbes : Levithian
  • Locke : empirisme, het experiment
  • Montesqieu : triasleer
  • Diderot
  • Voltaire
  • Rousseau
  • soortgelijke beweging in Duitsland
  • Engeland: deisme

Frankrijk: anti kerkelijk en anti-dogmatisch

Duitsland: redelijke inzichten te verzoenen met het christendom.

3. invloed op de Europese monarchieën

Toch verder zetten van absolutisme: uitbreiding eigen macht, afschaffing lokale machten.

  • Frederik II
  • Jozef II
    • haakt gerechtelijke macht los van de uitvoerende
    • zorgt voor het welzijn van de burgers: vb. tortuur afgeschaft
    • voert leerplicht in (theorie)
    • bevordert handel en infrastructuur (vb.Frankrijk)
    • de kerk moet haar plaats kennen:
      • seculier
      • toleranter
      • snoeien in religieuze orden
      • naasting van kerkelijke bezittingen

C. de encyclopedie

De “Encyclopedie” bestond uit 28 delen.

Gangmakers: Diderot en d’Alembert Een collectieve groep van mensen werd aan het werk gezet en men deed beroep op 150specialisten

Doel: rassembler les connaissances éparses sur la terre

Ook de methodologie was vernieuwend.

  • Geen compilatie maar een nieuwe creatie met polemische bijdragen
  • Grote gehelen, logisch geordend: “dictionnaire raisonné”
  • Aandacht voor technologie en nieuwe uitvindingen
  • Manier van uitgeven: 28 delen waarvan 11 prenten.
Lees meer...

de wetenschappelijke revolutie

A. begrip en periode

  • humanisme en Renaissance brachten geen vernieuwingen in de betawetenschappen
  • bijbel en oudheid waren niet te betwisten
  • wachten tot 1550 op vernieuwingen: van Copernicus tot Newton
    • Copernicus: “Over de omwenteling van de hemelse sferen” 1543
    • Newton: “ Wiskundige beginselen van de natuurfilosofie” 1687
  • astronomie en dynamica: Copernicus, Kepler, Galilei, Huygens en Newton
  • filosofen: Bacon en Descartes
  • wetenschappers namen de kritische methode over van van de tekstgeleerden
  • waarneming, experiment en redeneren waren een erfenis van Renaissance en Humanisme

B. van geocentrisme naar heliocentrisme

  • Aristoteles en Ptolemaeus: geocentrisch model
    • aarde onbeweeglijk, ondermaans en bovenmaans: ether met 7 lagen,
    • buitense: firmament, achtste: primum mobile,
    • daarachter: de onbewogen beweger
    • volmaakt cirkelvormig
    • leefde nog door met Lodewijk XIV: ik ben het centrum, de zon.
  • Copernicus: heliocentrisch model door te observeren:
    • Pythagoras
    • Aristarchus
    • Copernicus: priester, overleed in het jaar dat zijn boek verscheen
    • Kepler: elipsen, woonde in protestants gebied
    • Galilei: moest zijn stellingen herroepen
    • Newton: 1642-1727

C. versnellende vooruitgang

Vesalius

Brussel

“Zeven boeken over de anatomie van het menselijk lichaam”

hofarts Karel V

weerlegging stellingen van Hippocrates en Galenus (dieren)

Mercator

Sint-Niklaas

belangrijk voor zijn mercatorprojectie: bol op een vlak

Ortelius

Antwerpen

cartografie

Plantijn

Antwerpen

internationale drukkerij, zoals in Bazel

Dodones

-

planten- en kruidenboek

Bacon

-

inductieve methoide: waarneming en experimenten

Descartes

-

Wat de mens waarneemt is verdacht. Om tot inzicht te komen moet men vertrekken vanuit principes van de wiskunde. Deductief. Ik twijfel., dus besta ik.

Pascal

-

wetenschapper: uitvinder van mechanische rekenmachine; luchtdruk verschilt volgens de hoogte;

jansenist: leunde aan bij de predestinatie van de calvinisten; terugkeer naar Augustinus

auteur: scherpzinnige pen. “Lettres écrites à un provincial”. Contra Jezuieten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen