Waarom is deze methode slechts in de 17de eeuw ontworpen?
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- technologische factor
- wetenschap was op basis van alledaagse werkelijkheid rekenkunde, meetkunde en statica voor de meest elementaire precisie – operaties (tellen, meten en wegen)
- sterrenkunde = uitgelokt door het bestaan van precieze waarnemingstabellen van de Babyloniërs
- probleemstelling van wetenschappers wordt bepaald door de technische
cultuur waarin men leeft men kwam weinig in contact met mechanische problemen, dus deed men niet aan mechanica - techniek had in de Oudheid slechts een beperkte complexiteit
- kloof tussen technici en geleerden
- wiskundige factor
- Oudheid
huiver t.o.v. algebra door onhandige schrijfwijze van getallen
- 16e eeuw
technologie bereikt nooit eerder gezien stadium uitvindingen: verspreiden snel onder invloed van het kapitalisme:
- Mijnbouw en metallurgie: productie van staal, ijzer, lood, koper, tin en edele metalen
- Mechanisatie van de weefnijverheid
- Glasindustrie en het slijpen van lenzen
- Bouwkunst
- Technieken van drainering
- Dijkenbouw en kanalisatie
- Bruggenbouw
- Scheepsbouw
- Militaire technologie
- Cartografie en navigatiemethodes
- Boekdrukkunst
= illustratief voor het niveau dat de technologie in de XVI bereikt heeft
- Complexiteit stijgt
- belang en complexiteit van technologische problemen te groot voor gewone ambachtsman
- men gaat beroep op experts doen: wetenschapsmensen ontstaan en kloof tussen techniek en wetenschap wordt overbrugd sterke wederzijds invloed
- eerste groep die hierin slaagt = kunstenaars – ingenieurs (cf. Brunelleschi, Albrecht Dürer, Benvenuto Cellini en vooral Leonardo da Vinci)
- tweede generatie = wiskundigen: passen hun wetenschap toe op praktische problemen (= eerste volwaardige ingenieurs)
cartografie en navigatieproblemen: Regiomontanus, Nuňes en Mercator
algebra: Bombelli, Tartaglia en Benedetti (ook geïnteresseerd in artillerie, dijkenbouw, intrumentenbouw…)
- Simon Stevin = prototype van onderzoekers die zowel wiskundige, wetenschapper als ingenieur waren
* baanbrekend werk in rekenkunde, algebra en statica
* drainering, dijken- en vestingbouw
* constructie van pompen en windmolens
* ontwierp zeilwagen die 27 personen kon vervoeren (beschouwde dit zelf als zijn grootste ontdekking)
* vond het niet de moeite waard een boek te schrijven over zijn praktische uitvindingen
ambitie lag in beschouwingen waarvan de schoonheid en verfijndheid niet vertroebeld werden door een contact met de alledaagse noden van het leven (cf. studies over de sfeer, parabool, spiraal…)
- Nieuwe bloeiperiode van de wiskunde (XVI)
- door vertaling werken van Griekse wiskundigen en verspreid door de boekdrukkunst
- nieuwe aanpak van rekenkunde, algebra en driehoeksmeting onder invloed van de Arabische wiskunde
- nieuwe wiskunde is veel handiger
- grotere belangstelling voor mechanische problemen
- mogelijkheid oplossingen in een wiskundige formulering uit te werken
- cf. Galilei: door zijn studie van de valwet de grondlegger van de moderne mechanica en van de experimentele methode