Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Het verleden mentaal ongedaan maken: tegenfeitelijk redeneren

Tegenfeitelijk redeneren (Counterfactual thinking):

= een aspect van het verleden op mentaal niveau veranderen zodat je je kunt voorstellen hoe het had kunnen zijn, nadenken over “wat als … gebeurd zou zijn”

  • Hoe makkelijker we aan alternatieven kunnen denken, hoe sterker de emotionele reactie. Er zijn namelijk meer redenen om aan je eigen keuze te twijfelen. Je grijpt er net naast.
  • Paradox van emoties: Medvec et al. Toonden aan dat zilveren medailles minder tevredenheid geven dan bronzen. Iets net niet gehaald hebben of iets helemaal niet gehaald hebben. Wanneer je het net niet gehaald hebt  meer aanleiding tot tegenfeitelijk redeneren.
  • Het is bewust en vraagt inspanning maar hoe meer en meer je het doet, hoe automatischer het wordt, hoe minder inspanning het vraagt. Als je aan niets meer anders kan denken en je blijft er over doorpiekeren kan het leiden tot depressie.
Lees meer...

Ex-cursus: Macrae et al

  • Opdracht : stereotypische gedachten over bepaalde personen onderdrukken(=O.V.) bv.skinhead
  • Er wordt gevraagd om een dag van die persoon te beschrijven. Er zijn twee condities. Conditie 1: er wordt enkel die vraag gesteld, er is geen sprake van stereotype-onderdrukkin. Conditie 2: de vraag wordt gesteld + men moet proberen geen gebruik te maken van het type waartoe deze persoon behoort.

Na dit te hebben uitgevoerd is het experiment zogezegd ten einde (dekmantel)

Hierna moeten de deelnemers zich verplaatsen naar een andere kamer. Daar staat een tafel met een reeks stoelen aan. Op één van die stoelen zijn spullen achtergelaten die kenmerkend zijn voor bv. Skinhead.

De A.V. is het aantal stoelen dat de personen tussenlaten tussen zichzelf en de spullen van de skinhead.

Resultaat: De persoon die het stereotype heeft onderdrukt zal meer stoelen tussenlaten dan mensen die geen onderdrukkingstaak hadden. Dus onderdrukking leidt soms tot slechte ervaringen.

Lees meer...

Gedachtenonderdrukking en ironische verwerking

Gedachtenonderdrukking = de poging om alle gedachten over iets wat je zo snel mogelijk wil vergeten te vermijden.

Gedachtenonderdrukking is een consequentie van afwezig zijn of je er niet toe kunnen zetten om gecontroleerd te denken.
Het is moeilijk om gedachten te onderdrukken want dat vraagt energie.

Ironische gevolgen van gedachtenonderdrukking:

  • Als mensen hun uiterste best doen om niet aan iets te denken maar ze wel moe of afwezig zijn, dus onder cognitieve druk staan, dan is de kans groot dat deze gedachten toch ongecontroleerd naar boven komen.
  • Een onderdrukkingspoging zorgt voor priming van de te onderdrukken gedachte, de gedachte is daarna nog veel sterker aanwezig.
  • Bij hoge mentale belasting (Cognitive load: er zijn dan al delen van ons 7-eenheden tellend werkgeheugen gereserveerd)  meer fouten in ondedrukking

Experiment:

Bijvoorbeeld: niet aan witte benen denken, als je die instructie bewust maakt door op een briefje te schrijven wordt het juist heel moeilijk om niet aan witte benen te denken. Gevolg: je blijft op een onbewust niveau denken aan dat concept. Als de instructie wegvalt denk je heel makkelijk terug aan witte benen.

Lees meer...

Gilberts theorie over automatisch geloven

Informatie voor waar aannemen hoe onbetrouwbaar ze ook is

Klopt deze info? Adhv motivatie capaciteit en energie bepalen

Het geleerde “ontleren” als het het geval is dat de info niet klopt

Bijvoorbeeld bij reclame: het merk is goed = automatisch, het merk is slecht = bewust

Lees meer...

Automatisch geloven, gecontroleerd niet geloven

Vaststelling Spinoza:

Wanneer mensen informatie meekrijgen, nemen ze dat vaak op een automatische manier aan (bv.reclame heeft een onbewuste invloed)

Daarbij beseffen ze, gecontroleerd, dat de bron misschien niet onvertekend is (reclame heeft als doel overtuigen, je weet dit, dit is een bewust proces).

Als de mensen daadwerkelijk tot dat besluit komen, dan moeten ze moeite investeren om de informatie als vals te markeren.

Lees meer...

The Magical Number Seven”:

We kunnen slechts over een aantal zaken tegelijk nadenken, nl. tussen de 5 en 9 zaken. Bijvoorbeeld: als iemand 20 woorden snel na elkaar zegt en je moet die onthouden, zal je er 7 onthouden. Trucjes om meer te kunnen onthouden = associëren.

Het doel is om automatische processen aan te vullen of tegen te werken.

Lees meer...

Gecontroleerde sociale cognitie: ingespannen denken

= denken dat bewust, opzettelijk en uit vrije wil plaatsvindt en dat inspanning vereist.

= het tegengestelde van automatische processen:

Ze zijn namelijk:

  • Bewust
  • Intentioneel
  • Vrijwillig
  • Vragen inspanning

Belangrijk is ook dat je capaciteit, energie en motivatie nodig hebt om aan sociale informatieverwerking te doen. We moeten het willen en we moeten er tijd en energie in kunnen steken.

MAAR! We zijn gelimiteerd door de capaciteit van het werkgeheugen (Miller)

Lees meer...

De alomtegenwoordigheid van automatisch denken, impact van automatische cognities

  • Mensen denken dat ze bewust omgaan met de realiteit, dat wil niet zeggen dat dat werkelijk ook zo is.
  • Meestal overschatten we de hoeveelheid controle die we uitoefenen maar soms onderschatten we die ook. Bv. Reclame, die heeft geen bewuste maar een onbewuste impact. Je kan het dus moeilijk met bewuste survey’s gaan meten of mensen zich laten misleiden door reclame.
Lees meer...

Ex-cursus: Selective Accessibility Model (Mussweiler)

De rechters gebruiken een dobbelsteen als uitgangspunt als gevolg van afwezigheid van een uitgangspunt dat ertoe doet.

Vergelijking gebeurt in twee stappen:

1) Globaal kijken naar gelijkenissen tussen standaard en object bv. Vind je een persoon tof? vergelijken met je beste vriend/vriendin

2) De uitkomst daarvan is het startpunt van een nauwkeurige vergelijking

Gelijkend: zoeken naar gelijkenissen (Assimilatie)

Verschillend: zoeken naar verschillen (Contrast)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen