Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Problemen met de behavioristische interpretatie

1) CONTIGUÏTEIT

Dieren/mensen kunnen ook leren zonder contiguïteit, dus het is niet noodzakelijk zoals Pavlov en de behavioristen beweren.

  • De tijd tussen het aanbieden van de geconditioneerde en de ongeconditioneerde stimulus kan lang zijn.


Bv: Smaakaversie. Bij het eten van een lekker gerecht genieten, maar als je een paar uur later misselijk wordt, wil je daarna waarschijnlijk nooit meer van het gerecht eten.

  • CS en OS mogen uren uit elkaar liggen zonder dat dit afbreuk doet aan het leerproces.


2) BIOLOGISCHE PREDISPOSITIE

Garcia en Koelling stellen vast dat niet alle stimuli even conditioneerbaar zijn. Dieren lijken biologisch voorbestemd te zijn om bepaalde stimuli gemakkelijker met elkaar te associëren dan andere.

  • Hun onderzoek: ze gaven dorstige ratte zoet water via een buis die een lichtflits en geluid veroorzaakte telkens als ze eraan likte. Nadat ze van het zoet water hadden gedronken werden ze ziek gemaakt. Omdat de 3 stimuli aan elkaar voorafgingen werd er verwacht dat de ratten voor alle3 aversie zouden gecreerd hebben. Dit is niet zo: de ratten kregen een degou van zoet water, maar associërde licht en geluid niet met het ziek zijn.

We leren sneller associaties zoals:

  • Smaak en ziekte: omdat die in de natuur ook vaak voorkomen

Besmet en bedorven voedsel
Toepassing: antabuse en alcohol

  • Licht/lawaai en pijn

Natuurlijke associatie: omgevingsgevaar
Bv: brandalarm

3) BLOKKERING

Aanleren van een nieuwe associatie wordt geblokeerd door eerder geleerde associatie (Kamin-effect)

  • Kamin ( 1969) ontdekker
  • Zijn experiment: de conditionering van ratten op lichtflitsen: de ratten werden in 2 groepen verdeeld. De eerste groep zatten, werd eerst getraind op een geluid dat aan een schock vooraf ging. Daarna kreeg dezelfde groep ratten opnieuw een schock voorafgaand met een schock maar met bijkomende lichtflits. De tweede groep ratten kreeg alleen de fase met zowel licht als geluid bij de schock.


Er vindt niet evenveel conditionering plaats bij beide ratten. Groep 1 reageerde niet angstig op lichtflits, enkel op de geluid

Lees meer...

Kenmerken van klassieke conditionering

1. VERWERVING

  • het proces waardoor een geconditioneerde stimulus een geconditioneerde reactie gaat uitlokken
  • de bel koppelen aan het voedsel ( het aantal X dat we de bel moeten laten rinkelen voor de hond respons geeft) de duur van die verwervingsfase hangt af van de intensiteit van de ongeconditioneerde stimulus.
  • Bv: bij een auto-ongeval ( OS) en zware verwondingen ( OR) durven mensen niet meer id auto stappen omdat het zien van een auto ( CS) angst ( CR) oproept.


2. EXTINCTIE EN SPONTAAN HERSTEL

  • Geconditioneerde reactie gaat afnemen (door bv: bel zonder eten)
  • Extinctie: verzwakking van de CR die optreedt als CS herhaaldelijk zonder OS aangeboden wordt.
  • Toen Pavlov stopte met eten geven na horen van bel, nam de speekselproductie bij het horen van een bel af.
  • Spontaan herstel: aangeleerd gedrag kan snel hersteld worden Als Pavlov daarna wel opnieuw de bel liet hoor, nam de speekselproductie van de hond heel snel toe bij het horen van de bel. Afgeleerd gedrag is makkelijk opnieuw te conditioneren.


3. STIMULUSGENERALISATIE EN STIMULUSDISCRIMINATIE

  • Stimulusgeneralisatie: het geconditioneerd gedrag generaliseren naar gelijksoortige stimuli.

Bv: iemand is ooit gebeten door dalmatiër; na de beet angst van alle honden.

  • Stimulusdiscriminatie: omgekeerde van generalisatie. We gaan onze aangeleerde reactie beperken tot specifieke groep. Bv: in plaats van bang van alle spinnen, aanleren dat we alleen bang zijn van gevaarlijke spinnen.

Lees meer...

De inzichten van Pavlov

Ivan Pavlov (20e eeuw)
- Fysioloog, bestudeerde spijsverteringstelsel
- Verschijnsel psychische reflex
- mooi voorbeeld van klassieke conditionering

PSYCHISCHE REFLEX

Hond kwijlt bij het zien van eten. Pavlov deed daar nader onderzoek bij. Hij onderzocht de mate van speesel. Hij veranderde de stimulus van voederbak, naar een bel. (Voedselbak=ongeconditioneerde stimulus) (Bel= neutrale stimulus).Hij liet altijd 1st de bel horen voor de hond eten kreeg.

Na dit meerdere keren te herhalen, vertoonde de hond al bij het horen van de bel heel veel speekselproductie. Nu kwijlt de hond ook bij het horen van de bel. Neutrale stimulus lokt geconditioneerde respons uit.

Ongeconditioneerde respons (OR) = reflexmatige processen die automatisch uitgelokt worden door stimulus. Een reactie die zonder voorafgaans leerproces uitgelokt wordt door een ongeconditioneerde stimulus ( OS) Bv: hond begint reflexmatig te kwijlen wanneer voedsel in aanraking komt met de tong.

Geconditioneerde respons ( CR)= een respons die aangeleerd is. Eerst was de bel een neutrale stimulus, maar door

Pavlov zijn experiment werd het geluid van de bel een geconditioneerde stimulus ( CS). En de reactie die het uitlokte ( kwijlen) werd dus een geconditioneerde respons.

Lees meer...

België is een federale staat

->Bevoegdheden federale staat

  • Bevoegdheden van algemeen
  • defensie
  • openbare veiligheid
  • sociale zekerheid
  • justitie

-> bevoegdheden gemeenschappen

  • persoonsgebonden materie
  • onderwijs
  • cultuur
  • jeugd
  • sport
  • bijstand aan personen ( jeugd, bejaarden,… )
  • gezondheidszorg

-> bevoegdheden gewesten

  • plaatsgebonden materie
  • Economie
  • Energie
  • Huisvesting
  • Landbouw
  • Leefmilieu en natuurbehoud
  • Ruimtelijke ordening
  • Werkgelegenheid

-> Besluit

  • Elk niveau heeft zijn eigen regering en parlement.
  • In Vlaanderen twee niveaus samengevoegd.
  • Nog 5 andere staatshervormingen: steeds meer bevoegdheden
  • 2011- laatste staatshervorming: vlinderakkoord
Lees meer...

Groeiende kloof tussen Walen en Vlamingen

-> Collaboratie

  • Ideologische samenwerking met de Duitsers in Vlaanderen
  • Foutief beeld ontstaat van ‘Vlaamse collaboratie’ : is ook een Waals fenomeen

-> repressie

  • Het soms hardhandig aanpakken van collaborateurs
  • In Vlaanderen grotere vergevingsgezindheid dan in Wallonië

-> koningskwestie

  • 1940 : WO || -> Leopold de 3de blijft in België-> ‘ mijn lot zal het uwe zijn’
  • 1940 ontmoeting met Hitler in buitenverblijfje
  • Voordelen voor het Belgische volk
  • Geen concrete resultaten
  • 1941 : Huwelijk met Lilian Baels ‘princes van Retie’
  • 1944 : gevangenschap in Duitsland
  • 1945 : Verdeeld België
  • Links : tegen collaboratie
  • Rechts : koning heeft ons voor erger behoed
  • 1950 : referendum
  • Kloof tussen links en rechts
  • Kloof tussen Vlaanderen en Wallonië

-> 1961 : Mars op Brussel

  • Tegen discriminatie van Nederlands in Brussel
  • Tegen verfransing van de Vlaamse rand


->1962 : Taalgrens en taalwetgeving

  • Vlaanderen = bestuurstaal is Nederlands
  • Wallonië = bestuurstaal is Frans
  • Faciliteitengemeenten

-> 1963 : Agglomeratie Brussel

  • Brussel : bestuurstaal Frans en Nederlands
  • Faciliteitengemeenten

-> 1968 : Leuven Vlaams

  • Studentenprotest tegen de Franstalige afdeling aan de

Leuvense universiteit

  • Louvain-la-neuve
  • Regering valt
Lees meer...

Sinds wanneer is België een federale staat?

  • 1830 -> Unitaire staat : 1 land – 1 regering – 1 parlement
  • 1970 -> Federale staat (1 land met deelstaten ) : 1 land – meerdere regeringen – meerdere parlementen

-> Dit is niet enkel in België het geval, maar ook in bv. Australië, Amerika, Spanje, …

Lees meer...

Uitgangspunten politieke denkers deel II Politieke Theorie

Dworkin
- De overheid heeft en is het antwoord voor ieder individu als die zich onderwerpt aan de wet. De
wet is juist en nastrevenswaardig.

- Theory of equality
1) Een individu is door het maken van keuzes verantwoordelijk voor diens leven.
2) Natuurlijke verschillen onder mensen mogen de goederendistributie niet hinderen.

Vrijheid: iets doen zolang het de rechten van anderen niet schaadt.

James & Stuart Rachels
- De ethiek van Rachels en Rachels ging voornamelijk om dierenrechten en euthanasie.
- In de tekst worden voorbeelden genoemd ter illustratie van ethische problemen.
- Het principe van dubbel effect: euthanasie bekijken vanuit twee opzichten, namelijk iemand doden
vs. iemand laten doodgaan
- Euthanasie is humaan.
- Het darwinisme heeft sterke implicaties voor de behandeling van dieren; opkomen voor dieren,
want wij komen ten slotte van hun af en vormen samen met hen een algemene diersoort.

Etzioni

- Voorstander communautarisme, dat inhoudt dat:
1) De focus moet liggen op de wijsheid van burgers in een gemeenschap en niet op van bovenaf
opgelegde regels.
2) Burgers zich moeten inzetten voor de gemeenschap, want het lot van naasten is erg relevant.
3) Privacy mag geschonden worden, als hogere belangen hiermee gediend worden.
4) In een gemeenschap is het moeilijk om van het rechte pad te raken.

Nussbaum & Sen
- Capability approach: capabilities (oftewel vrijheden gedefinieerd als mogelijkheden) zijn de kern
van ontwikkeling.
- Armoede leidt tot deprivatie van capabilities: armoede betekent immers dat niet alle capabilites
benut worden.

Kritiek op Rawls:
- Het contract van Rawls is gebaseerd op het nastreven van een groepsbelang.
- De theorie van Rawls gaat voorbij aan asymmetrie in machtsrelaties.
- Procedureel is de theorie ongeschikt voor ongelijken (zoals gehandicapten en dieren).

Robert Dahl

- In Amerika delen verschillende elkaar beconcurrerende groepen de macht.

- De Amerikaanse constitutie is gebrekkig, maar moet niet veranderd worden. De constitutie is
namelijk niet zo democratisch, want de makers ervan hadden een idee van hun toekomstige positie
in de maatschappij (maakten keuzes uit toekomstige belangen).

John Rawls
- Original position (equivalent van natuurlijke toestand vroegere contractsdenkers)
- Justice as fairness
- Reflective equilibrium
- Veil of ignorance

Principes van rechtvaardigheid:
1) Iedereen is gelijk en heeft dezelfde rechten.
2) Sociale ongelijkheid mag bestaan als:
-> Functies voor iedereen toegankelijk zijn.
-> Minderbedeelden profiteren van de situatie (dat ze arm zijn).

Gedachte-experiment: hoe zou men de wereld vormgeven als je toekomstige positie in de wereld
onbekend was.

Nozick
- Mensen hebben recht op zichzelf (op het eigen lichaam).
- Mensen hebben recht op de resultaten die het lichaam voortbrengt.

Principes:

1) Principle of justice in acquisition: wie is de eigenaar van dingen zonder eigenaar?
2) Justice in transfer: hoe kan er rechtvaardig van eigendom gewisseld worden?
3) Rectification of injustice: hoe wordt oneigenlijk bezit gecorrigeerd?
- Iets is rechtvaardig als het proces tot de totstandkoming van de situatie rechtvaardig verliep.
- De overheid moet nooit ingrijpen: dat is immoreel en een aantasting van het self ownership zijn.

Lees meer...

Gebreksverschijnselen overzicht

  • Gepubliceerd in Tuin

Gebreksverschijnselen treden op als 10% van een element ontbreekt. Men maakt een onderscheid tussen:

  • Waarneembaar in het jonge blad
  • Waarneembaar in het oude blad en de plant= mobiel
Lees meer...

Mg in de bodem

  • Gepubliceerd in Tuin

Verschillende mineralen bevatten Mg. Het komt ook voor in het adsorptiecomplex.
Daarom dat het voorkomt in de fijnste bodemfractie.

De K/Mg verhouding is zo belangrijk omdat ze de relatieve opnamen van beide elementen door de plant beïnvloedt.

Enkele elementen beïnvloeden de Mg in een ongunstige zin:

  • Lage pH
  • Te veel neerslag
  • Zandige structuren
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen