Angstopwekkende communicatie
- Gepubliceerd in Psychologie
Persuasieve boodschap die de attitudes van mensen door middel van angst probeert te veranderen.
Persuasieve boodschap die de attitudes van mensen door middel van angst probeert te veranderen.
Persoonlijkheidsvariabele die aangeeft in hoeverre iemand zich bezighoudt met / geniet van inspannende cognitieve activiteiten.
Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden
- Centrale route naar overtuiging
Proces waarbij mensen de persuasieve communicatie zorgvuldig verwerken, er zorgvuldig naar luisteren en over de argumenten nadenken. Dit vindt plaats wnnr ze zowel de mogelijkheid als motivatie hebben naar een boodschap te luisteren.
- Perifere route naar overtuiging
Process waarbij mensen de argumenten in een persuasieve communicatie niet grondig verwerken, maar in plaats daarvan worden beïnvloed door kenmerken uit de periferie vd boodschap.
Onderzoek naar omstandigheden waaronder mensen het meest geneigd zijn hun attitudes te veranderen als reselected op persuasieve communicatie. Richt zich op “wie wat zegt tegen wie”: bron vd boodschap, aard vd booschap & aard vh publiek.
Boodschap die een bepaalde kant v/e kwestie bepleit.
Attitudes die onwillekeurig, onbestuurbaar en vaak onbewust zijn.
Attitudes die we bewust toeschrijven en gemakkelijk kunnen reproduceren.
Verschijnsel waarbij een stimulus die een emotionele respons oproept, herhaaldelijk gekoppeld wordt aan een neutral stimulus (die niets oproept), tot de neutrale stimulus de emotieoproepende eigenschappen van de eerste stimulus heeft overgenomen.
Attitudes omschreven als samengesteld uit 3 componenten:
- Affectief (op affect gebaseerde attitude)
Attitude die meer gebaseerd is op iemands gevoelens en normen dan op zijn/haar opvattingen over de aard v/e atitudeobject.
- Cognitief (op cognitive gebaseerde attitude)
Attitude die voornamelijk gebaseerd is op iemands opvattingen over de eigenschappen v/e attitudeobject.
- Gedragsmatig (op gedrag gebaseerde attitude)
Attitude die is gebaseerd op iemand observatie van hoe hij/zij zich gedraagt tegenover een attitudeobject.
Onze evaluaties van mensen, voorwerpen en ideeën.