Oefenvraag 2
- Gepubliceerd in Psychologie
Counterbalanceren kan het best gebruikt worden...
a)Bij studies met veel condities
b)Bij studies met weinig condities
c)Bij alle studies d)In situaties waarbij condities random geordend zijn
Counterbalanceren kan het best gebruikt worden...
a)Bij studies met veel condities
b)Bij studies met weinig condities
c)Bij alle studies d)In situaties waarbij condities random geordend zijn
Carry-over effecten kunnen gecontroleerd worden..
a)Door de volgorde van de condities te variëren
b)Door het constant houden van storende variabelen
c)Door zowel de volgorde van de condities te variëren als de storende variabelen constant te houden
d)Door de onafhankelijke variabele constant te houden
-Kost tijd om proefpersonen te matchen
-Deelnemers die niet gematched kunnen worden kunnen niet mee doen in het onderzoek
Sterke en zwakke punten Sterke punten
-Toegenomen sensitiviteit voor groeps-/conditieverschillen -Geen volgorde effecten
Match proefpersonen in sets
-Set-grootte is gelijk aan het aantal condities
Matching wordt moeilijker wanneer:
-Aantal variabelen waarop gematched moet worden toeneemt
-Matching op variabelen die continue zijn
-Aantal (onderzoeks-)condities toeneemt
Willekeurig toewijzen van proefpersonen in de set aan de condities
Correlatie door gematchte gerandomiseerde toewijzing
Matchen op relevante variabelen
-Variabelen die invloed hebben op de afhankelijke variabele
-Variabelen die veel variatie vertonen in de populatie
zwakke kanten Proefpersonen ervaren alle omstandigheden, zij vermoeden mogelijkerwijs de hypothese (potentiële subjecteffecten)
Groot probleem: volgorde-effecten:
-De leer- en de carry-over effecten
-Controle door variatie van de volgorde van de condities
-Counterbalanceren
-Willekeurige volgorde van presentatie
-Latijns vierkant
sterke kanten Gevoeliger voor kleine verschillen op de condities
- De variabiliteit te wijten aan individuele verschillen is geëlimineerd Minder proefpersonen nodig
- Elke proefpersoon participeert in elke conditie
Instrueren van proefpersonen kost minder tijd
- De deelnemers waren al geïnstrueerd over de taak in de voorgaande conditie
- De grafiek laat zien hoe de gemiddelde zoektijd toeneemt als het aantal afleiders
(distracters) toeneemt
vaste volgorde van opeenvolgende condities (b.v. B volgt altijd A).
Voorbeeld Zoek-doelwit Studie
Binnen-proefpersonen design
Zes deelnemers; counterbancering drie condities -10 distracters -15 distracters -20 distracters