Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Bandwagoneffect

consumenten met opvallend consumptief gedrag (trendsetter) en mensen die deze nieuwe consumptietrends willen volgen. Zodra de nieuwe consumptietrend algemeen verspreid is, gaan de trendsetters nieuwe consumptievormen ontwikkelen om zich opnieuw van de rest van de bevolking te differentiëren.

Lees meer...

Kruisprijselasticitei

geeft de gevoeligheid weer van de gevraagde hoeveelheid van een goed voor de prijswijziging van andere producten. Zij is gelijk aan de verhouding tussen de relatieve wijziging van de gevraagde hoeveelheid van het ene goed en de –in principe infinitesimaal kleine – relatieve prijswijziging van een ander goed, die tot de wijziging in de gevraagde hoeveelheid van het eerst aanleiding gaf.

Lees meer...

Complementaire goederen

gezamenlijke consumptie van de beide goederen is noodzakelijk met het oog op het bekomen van een bepaald nut. Daling in de consumptie van het ene goed, bijvoorbeeld als gevolg van een prijsstijging, leidt derhalve automatisch tot een afname van de consumptie van het andere product, zij het niet noodzakelijk met dezelfde intensiteit.

Lees meer...

Substitutiegoederen

vormen alternatieven voor het bevredigen van een bepaalde behoefte. Wanneer derhalve de prijs van het ene product toeneemt, stijgt de consumptie van het andere product omdat het in prijs toegenomen goed wordt vervangen door het thans relatief goedkopere.

Lees meer...

Inferieure goederen

de vraag daalt naarmate het budget van de consument toeneemt, omdat hij ze substitueert door duurdere goederen, waaraan hij een hoger nut toekent, maar die hij zich met het lager inkomen niet kon veroorloven. De inkomenselasticiteit bij inferieure goederen is derhalve negatief.

Lees meer...

Inkomenselasticiteit

geeft de verhouding weer tussen de relatieve wijziging in de gevraagde hoeveelheid van een goed en de –in principe infinitesimaal kleine –relatieve verandering in het (beschikbaar) inkomen die de vraagwijziging veroorzaakte.

Lees meer...

Wen van Engel

een toename van het inkomen et de consument er soms toe aan belangrijke wijzigingen in de samenstelling van zijn consumptiepakket aan te brengen, afhankelijk van zijn preferentiestructuur.

Lees meer...

Giffengoederen

een prijsdaling leidt voor die goederen tot een afname van de aangekochte hoeveelheid en een prijsstijging tot een toename ervan.

Lees meer...

Participatie-effect

treedt op wanneer consumenten, die voordien aan andere goederen voorrang gaven, door een prijsdaling aangelokt, het goed beginnen aan te kopen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen