Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

De werkparadox

1) “Waar de enen werk en geld hebben maar geen tijd meer, hebben de anderen veel tijd, maar geen werk meer.”

  • We kopen tijd: - bonus opgeven voor extra verlof

- Kant-en-klare maaltijden kopen enz...

  • Veel werk en geld maar geen tijd => ook geen tijd om uit te geven => nog meer geld, enz... EN OMGEKEERD!!
Lees meer...

Plaats: werklplek vs buiten de werkplek

‘On the site’ leren

- Leerprocessen die plaats vinden tijdens de jobuitoefening en op de plaats waar de functie wordt uitgeoefend.

‘Off the site’ leren

- Leerprocessen die niet plaatsvinden in de directe nabijheid van de werkplek.


Lees meer...

Voorstructurering leersituatie: overdrachtsgericht leren versus Ontwikkelingsgericht leren

Overdrachtsgericht

- De beoogde uitkomst van het leren kan op voorhand voorgesteld worden.

- Men weet wat er geleerd moet worden.

- Doel is de overdracht van beschikbare kennis

- Is steeds intentioneel

Ontwikkelingsgericht

- Startpunt is een probleem waarmee men geconfronteerd wordt.

- Het resultaat van wat men wil leren ligt niet van tevoren vast.

- Het leerproces wordt gestuurd door de lerende.


Lees meer...

Doelgerichtheid/Bewustzijn: incidenteel vs intentioneel leren

Incidenteel:

- Iemand leert onbedoeld, als bijverschijnsel bij andere activiteiten.

- Zonder planning of sturing vooraf.

- De lerende wordt zich hooguit achteraf bewust van het resultaat.

- Ook vaak ‘impliciet leren’ genoemd.

- Bvb. Iemand anders handelingen zien doen.

Intentioneel

- Iemand heeft de expliciete bedoeling iets te leren, leerdoelen worden vooral gespecifieerd

- De lerende is zich bewust van het leerdoel en het leerproces.

- Ook vaak ‘expliciet leren’ genoemd.

- Bvb. Collega vragen om uitleg, deelnemen aan studiedagen

Lees meer...

Opzet leersituatie: formeel vs informeel leren

Formeel:

- De leersituatie wordt opzettelijk georganiseerd door derden.

- Een autoriteit bepaalt de gang van het leren.

- Bvb. Projectgroepen, workshops, cursussen, afstandsleren, stages (met de bedoeling om te leren).

Informeel:

- De leersituatie wordt niet door iemand expliciet gecreëerd met de bedoeling om te leren.

- Door mensen zelf gestuurde kern

- Bvb uitwisselen van informatie, discussies tussen collega’s (niet opzettelijk).

Lees meer...

Opzet leersituatie: formeel vs informeel leren

Formeel:

- De leersituatie wordt opzettelijk georganiseerd door derden.

- Een autoriteit bepaalt de gang van het leren.

- Bvb. Projectgroepen, workshops, cursussen, afstandsleren, stages (met de bedoeling om te leren).

Informeel:

- De leersituatie wordt niet door iemand expliciet gecreëerd met de bedoeling om te leren.

- Door mensen zelf gestuurde kern

- Bvb uitwisselen van informatie, discussies tussen collega’s (niet opzettelijk).

Lees meer...

Dieptegang: verbeterend vs vernieuwend leren

Verbeterend (incrementeel)

- Gericht op het verbeteren van bestaande competenties.

- Vaak nadat fouten in aanwezige competenties worden vastgesteld.

- Leren de dingen ‘goed doen’: Kwaliteit verbeteren.

Vernieuwend

-Vervangen van het bestaande door iets nieuws.

- Leren ‘de goede dingen’ doen.

Lees meer...

Soorten ‘Leren’ en Trainingsmethodes

6 Indelingen:

1) Schaal: individueel vs collectief leren

Individueel

- Bijstellen van competenties van individuen

- Rond het vakdomein van één persoon (Mentor)

Collectief:

- Bijstellen van collectieve elementen van een organisatie, een groep of team van medewerkers van de organisatie

- Draagt bij tot de kennisontwikkeling van de organisatie

- Bv bijstellen van de organisatiestructuur, strategie, communicatiepartijen

Collectief leren ó

- Individuen leren elk op zich

- De individueel ontwikkelde kennis wordt gedeeld met anderen.

- Delen van de kennis en ontwikkelen van competenties leidt tot een nieuw collectief gedrag.

- De ontwikkelde kennis wordt geconcretiseerd in de organisatie.

- kennis wordt vastgezet in het collectief geheugen.

Lees meer...

o Kenmerken van de lerende organisatie:

1) Het management

Het management legt de nadruk op:

  • Uitzetten van een algemene koers (Strategie-Missie-Visie-Waardenverklaring – Organizational Behavior): zorgen dat er een innovatieve strategei is => 50% van de strategie is veranderlijk
  • Ontwerpen van zelfregulerende organisatie-eenheden (Organizational Design) vb VOLVO cars: manager volgt zelf ook opleidingen
  • Cultuurbeïnvloeding: leren stimuleren
  • ...

Actieve rol van het topmanagement:

  • Ruimte geven voor leer-initiatieven (tijd!)
  • Kaders en structuren bepalen

Nieuw leiderschap:

  • Tegengaan van symptoombestrijding
  • Ondersteuning en begeleiding bieden
  • Een voorbeeld zijn
  • Coachen

2) De werkstructuur

Werkstructuur met vrijheidsgraden:

  • Autonomie geven om initiatieven te nemen.
  • Bv kleinschalige multidimensionele teams.
  • Mengen van leerstijlen, generalismen, specialismen en roloriëntaties.
  • Twee argumenten: motivatie-argument en effectiviteitsargument.

Intensieve interactie en communicatie met andere teams en de buitenwereld

Empowerment:

  • Beslissingsmacht wordt gespreid
  • Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces
  • Zorg voor uitdagingen om te leren

3) Visie-en strategievorming

Gedecentraliseerde strategievorming

Strategie door middel van collectief leren en participerende beleidsvorming.

4) Leercultuur

Bereidheid tot:

  • Afleren
  • Tolerantie voor derden
  • Experimentele houding
  • Openheid en dialoog

Condities voor vernieuwend leren scheppen

Change agents:

  • Opstellen van leer-en veranderingsplannen
  • Bewaken van veranderingsprocessen
  • Belonen van geslaagde veranderpogingen
  • Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces

5) Interne en externe informatie

Feedbacksysteem:

  • Verzameling van informatie over trends, ontwikkelingen, sterktes en zwaktes
  • Terugkoppeling van verzamelde informatie
  • Expliciet tijd vrijmaken voor analyse, interpretatie en evaluatie van de informatie
  • Actie op basis van bevindingen

Openheid naar andere organisaties (Benchmarking)

Aanleggen van adequate databanken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen