Content marketing https://www.bronso.be Thu, 25 Apr 2024 11:18:07 +0000 nl-nl Wat is een blog? | Betekenis en Definitie https://www.bronso.be/blog/content-marketing/wat-is-een-blog https://www.bronso.be/blog/content-marketing/wat-is-een-blog

Wat is een blog

Iedereen heeft wel van een blog gehoord. Blogs bestaan al langer dan vandaag. De eerste keer dat het woord blog gebruikt werd, dateert alweer van december 1997. Toch is het belangrijk om even stil te staan bij woorden zoals blog, bloggen en blogger.

Wat is een blog?

We staan er niet bij stil, maar een blog is in feite een soort website waarop regelmatig nieuwe stukken verschijnen. Daarbij is de inhoud van de blogposts belangrijk. Zo noemen we deze stukken. Enkel goede content zal bezoekers trekken. Dit artikel is trouwens een goed voorbeeld van een blogpost.

Het blog als concept heeft namelijk een hele evolutie doorgemaakt. De meeste mensen weten wel wat een blog is. We kunnen ons feitelijk niet meer voorstellen dat er nog mensen bestaan die nog nooit een blog hebben gelezen. Tegelijk is het duidelijk dat niet iedereen succesvol is als blogger. Waarom heeft die ene succes en de andere niet? Hoe werkt bloggen dan wel? Hoewel we allemaal weten waarover het gaat, blijft het, zeker de dag van vandaag belangrijk om te leren bloggen. Dat is de reden waarom ook wij bij het begin aanvangen.

De volgorde van de blogposts

Bij elk blog staat het laatst gepubliceerde stukje eerst. Dit noemen we de omgekeerde chronologische volgorde. Blogs worden met een zekere regemaat gepubliceerd. Hoe dikwijls er een nieuwe post verschijnt, bepaalt de blogger zelf. Het is wel nodig dat dit duidelijk is voor trouwe lezers. Zo kun je elke dag bloggen, elke week of elke maand. Je trouwe lezers zullen uitkijken naar wat je in je volgende blog te zeggen hebt!

Interactie met je lezers

Een blog heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van een gewone website. De lezers van je blogposts kunnen met jou communiceren. Dit doen ze door commentaren achter te laten als reactie op je blog.

Categorieën

Sommige blogs gaan over één bepaald onderwerp. Andere bloggers schrijven over verschillende onderwerpen. Na verloop van tijd bestaat je blog uit een steeds groter wordend aantal posts. Soms willen je lezers een blog over een bepaald onderwerp nog wel eens terug lezen. Daarom is het goed dat je je blog onderverdeelt in categorieën. Zo kunnen je lezers je blogposts gemakkelijk terugvinden! Zoeken lezers iets over katten, dan hoeven ze alleen maar naar de categorie katten te gaan.

Steeds meer verfijnen is de boodschap

Behalve categorieën, kun je ook nog tags toevoegen aan je blog. Binnen de categorie reizen kun je op die manier de landen en bestemmingen die je beschrijft door middel van een tag beter vindbaar maken. Dit is niet alleen handig voor je lezers, maar trouwens ook voor zoekmachines.

Linken

Nu we het toch hebben over de vindbaarheid van je blog, kunnen we niet anders dan het even te hebben over linken. Door links toe te voegen aan je blog geef je je lezers extra informatie en word je ook vlugger opgepikt door Google die deze interessante informatie altijd oppikt met zijn crawlers.

Soorten van blogs

Vele blogs die je online vindt, zijn nog steeds persoonlijke blogs. Vaak zijn het online dagboeken van gewone mensen zoals jij en ik. Andere mensen schrijven opinieblogs over politiek en maatschappelijke onderwerpen.

Steeds meer zien we blogs verschijnen die buiten deze traditionele sfeer vallen. Alle onderwerpen kunnen: reizen, make-up, mode, producten, babyblogs en technische blogs. Alles kan ongeveer.

De meeste blogs worden geschreven, maar steeds meer mensen maken gebruik van videoblogs. Beelden zeggen soms meer dan woorden. Deze vorm van bloggen wordt vlog genoemd. Verder kun je ook kiezen voor gesproken blogs of podcasts of voor fotoblogs.

Hoe maak je een blog?

Bloggen kun je op verschillende manieren. Er bestaan verschillende platformen en soorten software om mee te bloggen.

WordPress is veruit de bekendste software en content management system (CMS) om te bloggen. Andere CMS zijn Drupal en Joomla. Dit zijn de bekendste, maar je kunt ook Movable Type, Pivot of Bootstrap gebruiken dat door Twitter werd ontwikkeld.

Platformen om te bloggen

Wie liever niet met software werkt, kan ook gewoon online bloggen door het WordPress platform te gebruiken. Andere mogelijkheden zijn Blogger en Wattpad. Belangrijk om weten is dat er altijd platformen bijkomen, weggaan of overgenomen worden door grotere platformen!

Bloggen is een werkwoord

We weten ondertussen wat bloggen betekent: je blog voortdurend en regelmatig van nieuwe content en blogposts voorzien. Je kunt schrijven, filmpjes maken, audiobestanden inspreken en foto’s online zetten. Dit is echter niet voldoende. Om succesvol te bloggen moet je dit regelmatig doen. Bovendien moet je weten wie je publiek en je doelgroep is. Daar kun je achterkomen door er heel wat tijd in te investeren! Je eigen strategie ontwikkelen, is belangrijk!

Veel of weinig bloggen?

Sommige bloggers zetten elke dag meerdere posts online. Dit is behoorlijk arbeidsintensief en is niet voor iedereen weggelegd. Je kunt ook voor slowbloggen gaan. Hierbij zit er wat meer tijd tussen je blogposts in, maar zo heb je de kans om een bepaald onderwerp helemaal uit te werken. Zo wordt de content waardevoller en gaan je lezers er naar uitkijken. Sowieso is het belangrijk om voor kwaliteit te gaan en deze steeds te bewaken.

Niet alleen de inhoud is belangrijk, maar ook de schrijfstijl en een correcte spelling!

Alleen of met meer?

Vele bloggers werken alleen. Al dan niet afhankelijk van het onderwerp, kan het ook zinnig zijn om in groep te werken. Groepsblogs werken vaak rond één bepaald thema. Zo kan het nuttig zijn om verschillende stemmen te laten horen of om specialisten rond een bepaald onderwerp in te schakelen wanneer het nodig is.

Redenen om te bloggen.

Bloggen doe je om verschillende redenen. Vele mensen houden een persoonlijk blog bij. Andere bloggers gebruiken hun blog als platform om hun kennis rond een bepaald onderwerp te verspreiden. Een blog kan gaan over ICT, over techniek, handwerk, breien, mode, kinderen, de natuur of over politiek. Er zijn mogelijk zoveel redenen om te bloggen als er bloggers zijn.

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen reden om te bloggen. Steeds vaker zien we ook zakelijke blogs verschijnen. Deze blogs worden aangemaakt om rechtstreeks of onrechtstreeks geld mee te verdienen. Dit kan door advertenties op te nemen of een je blog te integreren in de website van je eigen bedrijf. Zo weten je klanten en toekomstige klanten waar je mee bezig bent. Dat is op zich een uitstekende vorm van marketing!

Enkele tips voor zakelijk bloggen:

  • Zorg er voor dat je een strategie hebt!
  • Zorg regelmatig voor nieuwe content
  • Promoot deze na de publicatie via sociale media
  • Hou statistieken bij en kijk deze regelmatig na!

Wat kun je met een zakelijk blog?

  • Nieuwe prospects en leads aantrekken
  • Je laat je kennis zien en zorgt ervoor dat deze op peil blijft
  • Je krijgt volgers die je kunt toevoegen aan een zakelijke e-maillijst
  • Bekend worden als een expert in je branche
]]>
info@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Content marketing Sat, 17 Mar 2018 18:30:57 +0000
SEO Copywriting: Succesvol schrijven voor het web https://www.bronso.be/blog/content-marketing/seo-copywriting-succesvol-schrijven-voor-het-web https://www.bronso.be/blog/content-marketing/seo-copywriting-succesvol-schrijven-voor-het-web

Volgens Moz (SEOMoz) heeft Google zijn algoritme dit jaar meer dan 500 keer veranderd. Voor SEO professionals is dit erg verontrustend, maar hoe zit het met schrijvers die content voor het web schrijven. Is het voor hun mogelijk om op elke verandering te reageren? Onmogelijk, ze kunnen niet alles zelf doen. Welke strategie moeten ze dan volgen? Laten we proberen om een antwoord te geven op deze vraag.

Acquisitiestrategie als onderdeel van de SEO strategie

Als je een beetje kennis hebt van zoekmachine geschiedenis en hun visie, zal het je waarschijnlijk al opgevallen zijn dat zoekmachines proberen om zo relevant mogelijke zoekresultaten te leveren aan de gebruiker.

In 2012 is zoekgigant Google de strijd aangegaan met zoekmachine manipulatie met de invoering van de Penguin en Panda update. Vanwege de drastische wijzigen in het zoekalgoritme hebben SEO professionals hun werkwijze en strategie moeten aanpassen om zo afstraffing van Google te vermijden.

In 2013 heeft Google met de invoering van Hummingbird de kwaliteit en de relevantie van de zoekresultaten verder proberen te verbeteren. Met de introductie van Voice Search zijn de zoekfuncties en functionaliteit van de zoekmachine verder uitgebreid. De zoekmachine kan vragen van de gebruiker nu beter begrijpen doordat ze de zoekopdracht behandelen als een volledige zin, waar vroeger de zoekwoorden individueel werden ontleed.

Op het eerste gezicht geen al te grote verandering, maar het is een grote sprong in termen van zoekmachine algoritme, omdat de zoekmachine de relevantie en de inhoud van een webpagina veel beter kan ontleden. Zoekmachines maken constant updates aan hun zoekalgoritme om tevredenheid te bieden aan de zoeker door het tonen van de meest relevante resultaten voor hun vragen. Daarom moet onze content worden gericht op de lezers en niet op Google.

Basisregels van content marketing

Nu dat wij gezien hebben hoe Google systematisch aanpassingen doorvoert aan hun zoekalgoritme om de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten te verbeteren, zou ik graag enkele belangrijke basisregels meegeven.

  • Relevantie: de content moet relevant zijn voor de beoogde doelgroep

  • Toon je expertise: toon uw deskundigheid en unieke analyse van uw onderwerp.

  • In-Depth inhoud: wees informatief en schrijf over de laatste nieuwe trends. Kijk vooral niet naar de keyword dichtheid van uw tekst in plaats daarvan kan u beter zoeken naar trefwoorden die jouw doelgroep gebruikt

  • Gebruik de juiste taal: eenvoudige grammaticale fouten, spelfouten, onjuist gebruik van de taal, enz. kunnen het imago van jouw bedrijf of organisatie negatief beïnvloeden.

  • Uniek: mensen zijn altijd op zoek naar iets uniek en innovatief, iets dat niet overal beschikbaar is. Duplicate content kan ook ernstige gevolgen hebben voor je Google rankings. Daarom is het belangrijk om zelf te komen op nieuwe onderwerpen en deze niet over te nemen van andere websites.

  • Moderne tools: feiten en cijfers visualiseren met behulp van moderne tools zoals grafieken, diagrammen, afbeeldingen , audio, video... De presentatie van uw gegevens visualiseren zorgt ervoor dat de gebruiker de gegevens makkelijker en sneller kan begrijpen.

  • Problemen oplossen: Er zijn heel veel mensen die niet direct op zoek gaan naar een bepaald product of dienst, maar zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Het schrijven van artikels die de problemen van jouw doelgroep oplossen is een effectieve manier voor klanten acquisitie. Ook kan het opzetten van FAQ waar u antwoordt geeft op veelgestelde vragen binnen uw organisatie of bedrijf helpen bij een grotere klanten acquisitie.

  • Maak de tekst visueel aantrekkelijk: het schrijven van teksten en het plaatsen van foto's ergens tussen de tekst zijn niet de enigste manier om tekst aantrekkelijker te maken. Naast tekst probeer jouw lay-out te ontwerpen zodat het voor de lezer overzichtelijk blijft. Het plaatsen van opsommingstekens maakt het voor de lezer natuurlijker makkelijker om de tekst te lezen. Korte alinea's zijn ook snel te lezen. Aantrekkelijke titels en ondertitels kan de lezer overtuigen om verder te lezen en het gebruik van vet en cursief teksten grijpen de onmiddellijke aandacht naar belangrijke berichten.

]]>
info@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Content marketing Mon, 19 May 2014 10:47:12 +0000