Analyse https://www.bronso.be Fri, 19 Apr 2024 14:25:31 +0000 nl-nl Wat is een case study? | Betekenis en Definitie https://www.bronso.be/blog/analyse/wat-is-een-case-study https://www.bronso.be/blog/analyse/wat-is-een-case-study

Wat is een case study

Een case study wordt in het van Dale woordenboek verklaard als een ‘onderzoek aan de hand van een praktijkgeval’

In welke sector gebruiken we de klantcase als case study?

De case study als onderzoeksmiddel wordt gebruikt in tal van vakgebieden. Maatschappelijk werk en empirisch wetenschappelijk onderzoek zijn er maar twee van. In dit artikel willen we het echter hebben over een specifieke vorm van case study: de klantcase.

De klantcase wordt veel gebruikt in inbound marketing. In dit geval is de klant het voorwerp van ons wetenschappelijk onderzoek. Tijdens dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre de klant tevreden is over het eindproduct of de diensten die hij of zij heeft aangekocht. Deze case study verloopt in verschillende stappen.

Ook een klantcase kunnen we het best beschrijven als een proces dat geleid heeft tot een aankoop, waarbij onderzocht wordt in hoeverre de klant tevreden is over het verloop van dit proces en de uiteindelijke aankoop. Het is duidelijk dat een dergelijke case study veel dieper gaat dan het neerpennen van een review op een reviewsite.

Bij de klant case worden verschillende stappen gezet en meerdere vragen gesteld. Hoe is de klant bij jouw bedrijf terechtgekomen? Wat was de aanleiding? Wat was de initiële de vraag? Hoe werd het eindproduct of de dienstverlening ervaren? In hoeverre werden de verwachtingen ingelost? Zijn er algemene opmerkingen?

De case study als vorm van marketing

Wie geïnteresseerd is in jouw producten of diensten, wil graag weten wat de ervaringen van je vorige klanten met jouw bedrijf zijn. Een review zegt wel iets, maar een case study gaat veel dieper. Het is een persoonlijk verhaal van een echte klant van vlees en bloed. Een goed uitgeschreven klantcase zegt meer dan een blits reclamespotje.

Andere voordelen van een case study

  • De bezoekers van je website krijgen een realistisch beeld van hoe jouw diensten in de praktijk worden aangeboden en hoe deze dienstverlening in de praktijk verloopt.
  • Een goede case study hoeft niet duur te zijn.
  • Potentiële klanten herkennen zich in de situatie van anderen met dezelfde of soortelijke vraag.
  • Verschillende klantcases op een zakelijke website geven aan voor welk soort bedrijven je werkt. Zo krijgen klanten een zicht op jouw expertise en ervaring.

Hoe bouw je een case study op?

Iedere case study of klantcase bestaat uit verschillende stappen. We zetten ze hieronder op een rij:

1. Doelgroeponderzoek

Als bedrijf heb je een bepaalde doelgroep voor ogen die je wilt aantrekken. Daarbij is het handig om even stil te staan bij je klantenbestand en te bekijken welke van je huidige klanten of vorige klanten relevant is voor deze doelgroep.

2. De keuze van de klant

Hier heb je twee mogelijkheden. Er zijn klanten van wie verwacht wordt dat ze voor jouw bedrijf kiezen. Vaak gaat het over een goede klant die zo tevreden is dat hij telkens weer terugkomt. Dat lijkt aanlokkelijk. Het is weliswaar een goed visitekaartje, maar het loont ook om je onderzoek te voeren naar een totaal andere type van klant. Als je kiest voor een klant die niemand had verwacht, maak je kans om nieuwe klanten binnen te halen die eerst niet aan je bedrijf zouden hebben gedacht.

3. Het klantinterview

Dit interview is cruciaal. Het verloopt meestal in een ongedwongen sfeer. Dit helpt om veel informatie te verkrijgen. Tegelijk moet je wel voldoende sturen om de informatie te krijgen die je nodig hebt voor de case study.

4. Klantbeschrijving

Dit kan in het kort gebeuren: een bedrijfsnaam, de sector, de werkzaamheden en de contactpersoon zijn vaak voldoende.

5. Het probleem van de klant

Hierbij is het belangrijk dat je een klantprobleem uitkiest dat herkenbaar is voor andere potentiële klanten.

6. Hoe heb je het probleem kunnen oplossen?

Je aanpak is cruciaal. De oplossing van iemands probleem en welke stappen daarin gezet worden.

7. Het resultaat

Een positief resultaat spreekt boekdelen. Als je het hard kunt maken aan de hand van cijfermaterialen, wordt het nog tastbaarder voor potentiële klanten.

Extra:

1. Maak gebruik van citaten

Zo laat je je klant zelf aan het woord. Echte commentaren van echte mensen werken het best en vallen positief op.

2. Laat je klant zijn case study beoordelen

Voor je een case study online zet, doe je er goed aan om je klant de case study te laten doorlezen. Zo krijg je iemands goedkeuring voor publicatie. Dat is alleen maar een vorm van respect.

3. Publicatie van je case study op verschillende media

Een case study publiceer je online op je zakelijke website of op sociale media. Quotes kun je gebruiken om door te linken en de aandacht te trekken op de cases.

Vergeet je klant niet te bedanken voor de medewerking!

]]>
info@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Analyse Sat, 17 Mar 2018 18:19:55 +0000
Google Analytics: conversies meten https://www.bronso.be/blog/analyse/google-analytics-conversies-meten https://www.bronso.be/blog/analyse/google-analytics-conversies-meten

Meten is weten, hoor je vaak terug in de wetenschap en met goede reden. Het is met het verzamelen en analyseren van de data dat je pas een duidelijk en helder beeld gaat krijgen van een bepaalde toestand. Met het meten van de conversies op jouw website ga je die inzichten verkrijgen om de gerichte aanpassingen te maken en hier meer rendement uit te halen.

Het nut van een conversiemeting

Of het nu gaat om een download, bestelling, inschrijving, offerteaanvraag, het invullen van een formulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Een conversiemeting helpt je met het verzamelen van gegevens omtrent het gebruikersgedrag van de bezoekers van je website. Het meten van de conversies zorgt ervoor dat je te weten komt wat deze bezoekers daadwerkelijk doen.

Bovendien zorgt Google Analytics er ook voor dat je kunt achterhalen wat de bezoekers deden, net voor ze op je site aanbelandden. Met deze informatie in de hand, kun je toekomstgericht en proactief werken. Zo kun je inspelen op bepaalde trends en meer uit je webstek halen.

Micro-en macro doelen

Als je wilt weten wat de kwaliteit is van deze websiteprestaties, dan is het nodig om op voorhand je doelstellingen hieromtrent te bepalen. Kwantitatieve gegevens zijn hier minder van tel. Het gaat immers niet zozeer over het aantal bezoekers, maar eerder over wat ze komen doen. Daarom is het belangrijk om de doelen van je website goed op een rij te hebben.

Hierbij kun je het onderscheid maken tussen microdoelen en macrodoelen. De macrodoelen hebben betrekking op de hoofdactiviteit van een webstek. Dit kan verkoop zijn, of informatie bieden. De microdoelen richten zich op de nevenactiviteiten van de site. Hiermee wordt bijvoorbeeld klantenbinding bedoeld, of de manier waarop bezoekers aangesproken worden, zodat ze op termijn ook effectieve klanten kunnen worden. Op deze manier wordt de hoofdactiviteit ondersteund.

Op welke manier pak je een conversiemeting aan?

Conversies worden gemeten door de doelen te meten die ze beogen. Wanneer je de conversies van een webwinkel in kaart brengt, krijg je informatie die je kunt verwerken om je online impact verder te vergroten. Zo is het mogelijk om:

  • Te weten te komen hoeveel bezoekers daadwerkelijk ook iets kopen in je webshop
  • Om hoe laat mensen iets kopen en vanuit welke regio dit gebeurt.
  • Hoeveel mensen een tablet, een pc of een ander toestel gebruiken om iets te bestellen
  • De efficiëntie van een reclamecampagne te meten omdat je erachter komt hoeveel klanten je erbij kreeg, en wat de kosten per klant hiervoor zijn.

Zelf aan de slag gaan met conversies

Conversies zijn nuttig. Om ze te meten, is het nodig om te weten welke activiteiten van je websitebezoekers relevant zijn voor jou en hoe je deze meting aanpakt. Wat wil je meten en wat wil je bereiken? Meer bezoekers? Meer klanten? Of wil je weten welke delen van de site werkelijk gelezen worden? Het is belangrijk dat je op dit vlak de juiste keuze maakt, want anders loop je kans dat je waardevolle informatie aan je neus voorbij ziet gaan.

]]>
info@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Analyse Mon, 27 Jun 2016 08:06:25 +0000
Hoe kies je de juiste sleutelwoorden? https://www.bronso.be/blog/analyse/hoe-kies-je-de-juiste-sleutelwoorden https://www.bronso.be/blog/analyse/hoe-kies-je-de-juiste-sleutelwoorden

Begin met het organiseren van een brainstormsessie! Tijdens een brainstormsessie kan je een in korte tijd de kennis die aanwezig is in een team snel en gestructureerd naar boven halen. Gebruik vooral jouw kennis van het product of de dienst om snel een lijst van de eerste zoekwoorden op te stellen.

Het doel is om sleutelwoorden te vinden waar jouw doelgroep naar op zoek is. Vooral de medewerkers die gesprekken voeren met klanten en e-mails beantwoorden hebben de neiging om het best te zijn gekalibreerd voor deze taak, omdat ze een beter begrip hebben van de woorden die klanten gebruiken bij het beschrijven van jouw product of dienst.

De volgende categorieën van trefwoorden zal de brainstormsessie verder op weg helpen:
  • Product - Maak een lijst met trefwoorden die jouw product of dienst beschrijven. Denk daarbij niet alleen aan de naam van jouw product of dienst, maar ook aan de naam van de categorie en eventuele bijnamen. Begin dan te denken in synoniemen. Er zijn meestal verschillende manieren om een product of dienst te beschrijven. Bijvoorbeeld, als je insectenspray verkoopt dan zal je niet alleen zoeken naar sleutelwoorden die het product rechtstreeks beschrijven zoals organische insectenspray. Maar zal je ook op zoek gaan naar een spray voor muggen, vliegen, motten...
  • Probleem- Maak een lijst met trefwoorden die met behulp van jouw product of dienst een probleem van jouw klant oplost. Er zijn heel veel mensen die niet direct op zoek gaan naar een bepaald product, maar zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Bijvoorbeeld: om te blijven bij de insectenspray, "Hoe muggenbeten voorkomen?" of "Hoe kan je vliegen tegenhouden?"
Nadat je een lijst hebt gemaakt van de mogelijke sleutelwoorden, begin je met een grondige analyse van de sleutelwoorden. Hierbij zijn er drie belangrijke factoren die het succes bepalen jouw sleutelwoorden:
  1. Het verkeer – hoeveel bezoekers de sleutelwoorden zullen genereren
  2. Conversie - de waarde van elke individuele klant
  3. Competitie - hoeveel SEO werk is nodig om de competitie voorbij te steken

]]>
info@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Analyse Fri, 28 Mar 2014 00:00:00 +0000