Logo
Print deze pagina

Hoe kies je de juiste sleutelwoorden?

Deel dit artikel:

Begin met het organiseren van een brainstormsessie! Tijdens een brainstormsessie kan je een in korte tijd de kennis die aanwezig is in een team snel en gestructureerd naar boven halen. Gebruik vooral jouw kennis van het product of de dienst om snel een lijst van de eerste zoekwoorden op te stellen.

Het doel is om sleutelwoorden te vinden waar jouw doelgroep naar op zoek is. Vooral de medewerkers die gesprekken voeren met klanten en e-mails beantwoorden hebben de neiging om het best te zijn gekalibreerd voor deze taak, omdat ze een beter begrip hebben van de woorden die klanten gebruiken bij het beschrijven van jouw product of dienst.

De volgende categorieën van trefwoorden zal de brainstormsessie verder op weg helpen:
  • Product - Maak een lijst met trefwoorden die jouw product of dienst beschrijven. Denk daarbij niet alleen aan de naam van jouw product of dienst, maar ook aan de naam van de categorie en eventuele bijnamen. Begin dan te denken in synoniemen. Er zijn meestal verschillende manieren om een product of dienst te beschrijven. Bijvoorbeeld, als je insectenspray verkoopt dan zal je niet alleen zoeken naar sleutelwoorden die het product rechtstreeks beschrijven zoals organische insectenspray. Maar zal je ook op zoek gaan naar een spray voor muggen, vliegen, motten...
  • Probleem- Maak een lijst met trefwoorden die met behulp van jouw product of dienst een probleem van jouw klant oplost. Er zijn heel veel mensen die niet direct op zoek gaan naar een bepaald product, maar zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Bijvoorbeeld: om te blijven bij de insectenspray, "Hoe muggenbeten voorkomen?" of "Hoe kan je vliegen tegenhouden?"
Nadat je een lijst hebt gemaakt van de mogelijke sleutelwoorden, begin je met een grondige analyse van de sleutelwoorden. Hierbij zijn er drie belangrijke factoren die het succes bepalen jouw sleutelwoorden:
  1. Het verkeer – hoeveel bezoekers de sleutelwoorden zullen genereren
  2. Conversie - de waarde van elke individuele klant
  3. Competitie - hoeveel SEO werk is nodig om de competitie voorbij te steken

Copyright © 2019. All rights reserved.