Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Of what does a liberal education consist?

Volgens S. Law hebben liberale scholen verschillende standpunten. Ten eerste geven zij hun studenten de mogelijkheid om het regelement van de school ter discussie te stellen. Dit zien wij bijvoorbeeld terug wanneer leraren niet van hun studenten verwachten het zomaar eens te zijn met hun moral code. De studenten mogen twijfels hebben en deze zullen geaccepteerd worden. Verder zullen de emotionele vaardigheden die komen kijken bij het kritisch denken gekoesterd worden. Liberale scholen zullen zich bezighouden met het aanleren van de volgende vaardigheden. Ten eerste moeten zij leren onderliggende aannames te kunnen openbaren en bevragen (ook hier komt het weer neer op niets zomaar aannemen). Ten tweede zal de leerlingen geleerd worden verkeerde redeneringen te ontdekken en diagnosticeren. Ten derde zal leerlingen geleerd worden bewijs eerlijk en neutraal mee te wegen in de argumentatie. Ook zal van de leerlingen verwacht worden dat zij argumenteren zonder hun persoonlijke interesses hierin te mee te nemen. Ten slotte zal hen geleerd worden standpunten vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, voordat zij hun eigen gevoelens erop loslaten. Het belangrijkste van een liberale school is dat leerlingen een open manier van denken aanleren en daar kritisch mee kunnen omgaan.

Lees meer...

Michel Foucault ( 1926 – 1984 )

Michel was een veelzijdig geleerde en thuis in de geschiedenis, filosofie, psychologie en psychopathologie. Hij verrichte onderzoek rond taal, geesteszieken, gevangenisleven, seksualiteit en macht

Foucault tegen subjectiviteitfilosofie

  • de mens word geschapen door een aantal omstandigheden, niet door godsdienst of door de mens zelf
  • de mens is een product van anonieme structuren : het onderbewuste ( Freud ), de sociale klassen ( Marx ) het taalsysteem ( de Saussure ),… gaan de mens vooraf
  • de mens is niet meer de autonome stichter meet een drager van een vooraf bestaande zin

Lees meer...

aanloop : het structuralistische linguïstiek

Fernand de Saussure ( 1857 – 1913 )

  • Gaat op vernieuwende manier om met taal
  • Onderscheid tussen la langue ( de taal ) en la parole ( het concreet taalgebruik )
  • kunnen niet los van elkaar bestaan
  • de taal kan wel uit het taalgebruik geabstraheerd worden = taal van de

linguïstiek

  • de taal als systeem heeft prioriteit over de delen
  • de mens is niet meer het centrum, hij maakt deel uit van een netwerk
Lees meer...

het structuralisme

Het structuralisme wijst op auteurs met een grote belangstelling voor taal. De mens is niet meer het zelfgenoegzaam subject, maar wel iemand die reeds voor de geboorte deel is van verschillende systemen.

Lees meer...

Poppers visie op de open samenleving en democratie

Popper pleit voor een open samenleving = democratisch & pluralistisch

  • In stand houden door parlementair systeem ; onafhankelijke pers ; vrije
    meningsuiting

We geraken niet dichter bij de waarheid door onze theorieën beter te funderen of door bekende theorieën te bevestigen.

  • Het verkiezen van de meerderheid is niet het beste kenmerk van de democratie
  • Democratie is beste staatinrichting ->voortdurende kritiek zorgt voor
    verbetering

Elk menselijk weten is tentatief, voorlopig en niet absoluut.

  • Centraal bestuur relativeren : door grote verschillen tussen mensen zijn er ook verschillende machtsvormen nodig -> decentralisering = spreiding van de macht
  • Slechte bestuurders zo snel mogelijk elimineren
  • Ongeluk minimaliseren


De waarheid is een regulatief idee ; de groei van de menselijke kennis is een geleidelijk proces dat stapsgewijs verloopt.

  • Popper is een revisionist : hij gelooft in evolutie
  • Geloof in stapsgewijze verbetering van de maatschappij
Lees meer...

De waarheid als regulatief idee

Filosofie van Popper is de filosofie van de feilnare mens

  • Alle menselijke is feilbaar, voorlopig en tentatief
  • Het waarheidsbegrip
  • Zoeken naar de waarheid
  • De waarheid is een regulatief idee : nastreven

Systematisch valse theorieën opsporen en elimineren -> waarheid vinden door falsificatie

Lees meer...

Besluit

  • De arbeid wordt gezien als een waarde op zich
  • Marx zijn determinisme is heel eenzijdig
    • Laat geen ruimte voor individuele, filosofische problematiek
    • Opvolgers doen dit wel ( Freudo- Marxisten )
  • Marx was schepzinnig om traditionele filosofie te interpreteren als een ideologie
  • Marx’ kritiek op het maatschappelijk systeem blijft heel actueel
  • Marx krijgt geen gelijk -> de wetenschappelijke voorspellingen van het historisch materialisme zijn niet uitgekomen
  • Marx speelt belangrijke rol in het bewustwordingsproces van de arbeidsklasse

Lees meer...

het dialectisch materialisme

  • De werkelijkheid is nu wat het is geworden doorheen een dialectische ontwikkeling
    • These ( T ) – antithese ( A ) – synthese ( S )
    • Methode die inzicht geeft in de historische evolutie
  • Feodale tijd ( T ) – Kapitalisme ( A) – Klasseloze maatschappij ( S )
  • Het systeem zal zichzelf ooit wel vernietigen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen