Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

HET LABORATORIUMTHEATER

*Jerzy Grotowski sticht Laboratoriumtheater op

*Theaterruimte wordt een onderzoekplek waarin geëxperimenteerd en ontdekt wordt

*hij mengt fragmenten uit het Nieuwe testament met tekst van Dostojevski

*Scheiding tussen acteur en publiek door hen samen te brengen op het speelvlak.

*Sober door

-licht

-grime

-decor

-objecten

-geluid

-…


*Zijn techniek ‘via negativa’ staat haaks op de vraag van het poolse publiek (zij wouden ‘pracht en praal’)

*Hij wilt dat zijn acteurs alles vergeten en zuiver acteren (zowel in beweging, mimiek, stem,…)

*Spelers en auteur = één geheel, gelijkaardige rol

*Multidiciplinais (multifuncioneel, veelzijdig)

*Het wordt altijd anders gebracht

Lees meer...

ABSURD THEATER

*Absurdisme = pessimisme

Pessemische context

-Geen zekerheid
-Bittere ondertoon

*De voordien strakke, conventionele toneelvorm worden opengebroken tot niet-lineaire, alogische ‘taalopstapelingen’. Geliefde procedés zijn :

-tragische farce
-‘sick joke’
-paradox ironie

SAMUEL BECKETT

*Eenvoudige dialogen *over banale, nietszeggende zaken *een tragiek die toont hoe de stiltes onmacht verbergen en hoe moeilijk communiceren is

EUGENE IONESCO

*in De les slagen de personages er nauwelijks in om echt met elkaar te communiceren. Ze praten als elkaar heen.

HAROLD PINTER

*Bedrog en De thuiskomst speelt de actie zich af in de benauwdheid van een gesloten ruimte waarin de personages de orde van de dag komen verstoren.

Lees meer...

HET THEATER VAN DE WREEDHEID

* Franse dichter, acteur, regisseur en theatertheoreticus ANTONIN ARTAUD

*theater met een metafysische wreedheid Het theater dat de toeschouwer onweerstaanbaar overrompelt, schokt en aangrijpt

-> dit doet ANTONIN ARTAUD door het denken van de acteurs uit te schakelen. Door de acteurs met fysieke oefeningen totaal uit te putten tot ze enkel oergeluiden konden uitstoten

Dus - tekst staat niet meer centraal , ze maken andere geluiden

- Zintuigelijke ervaring. Alles uitzetten

- Geen taboes – NAAKT

- Onlogische verbanden

->Zijn werken = Les Cenci

Lees meer...

EPISCH THEATER (vertellend theater of Brechtiaans theater)

*Belangrijkste vertegenwoordiger : Bertolt Brecht

*Kenmerken episch theater =

-politieke functie
-niet gevoelens maar verstand aanspreken
-wil selectedren
-‘dit is niet echt! Theater is een illusie!’
-4de wand doorbreken (door vervreemdingstechnieken)
-verteld veel en bevat dus ook veel tekst, dialogen, commentaren en liederen.

Brecht stak zijn sympathie voor het communisme en zijn aversie voor het nazisme niet weg. Zijn werken werden dus bestempeld als ‘entartete kunst’ en er is dus veel verbrand.

Enkel een paar van zijn werken overleefden :

Trommeln in der nacht, Mann ist Mann en Mutter Courage und ihre kinder

Lees meer...

ANTON TSJECHOV

*Russische theaterauteur

*ligt meer aan de basis van PSYCHOLOSCH REALISME

*hij schets geloofwaardige personages die zich uit de sleur en het uitzichtloze proberen te werken.

*Schetsen van het milieu = Melancholisch en heerlijke ironie weer te geven

Hij schrijft : De meeuw, de drie zusters, Oom Wanja en de kerentuin

Lees meer...

KONSTANTIN STANISLAVSKI

*Russische theatervernieuwer

*Oprichter van moskous kunsttheater

*Hij was er van overtuigd dat theater een morale opdracht moest vervullen :

-Opvoeden

-bijslijpen

-mens gevoelig maken voor zijn omgeving en de medemens

Magic-if = Echte, authentieke emoties. Acteur moet niet meer doen alsof, maar beleeft werkelijk deze emoties.

Het emotioneel geheugen = acteur put uit eigen gevoelsleven, zijn eigen emoties en herinneringen om een emotie op te brengen.

Method Acting = helemaal in de rol kruipen. Je voelt het écht. Je doet niet langer alsof.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen