ethnography
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
focust op het leven binnen een groep en probeert de betekenis van gebeurtenissen te begrijpen. Ze richten zich hierbij op de natuurlijke gebeurtenissen.
focust op het leven binnen een groep en probeert de betekenis van gebeurtenissen te begrijpen. Ze richten zich hierbij op de natuurlijke gebeurtenissen.
studies die gedetailleerde informatie verzamelen over specifieke situaties waarbij ze vaak observeren, survey’s gebruiken, interviews afnemen of een combinatie van deze. Ze beschrijven gebeurtenissen. Een benadering daarbij is klas
ervaren, effectieve leraren die oplossingen hebben ontwikkeld voor veel voorkomende klasproblemen. Hun kennis over onderwijsprocessen en uitvoering is goed en goed georganiseerd. Ze hebben systemen van kennis voor het begrijpen van problemen. Er zijn 7 gebieden van professionele kennis:
wat ze ook moeten kennis is zichtzelf, hun eigen bias, sterkte en zwaktepunten.
Om iets te weten over de psychologie van de educatie moet je kennis hebben over de pupillen, leren en motivatie en teaching en assessing.
Educational psychologie ontstond in de mid 1900’s. in ’40 en’50 concentreerde het zich op de individuele verschillen, assessment en leergedrag. In de ’60 en ’70 veranderde dit naar een richting van cognitieve ontwikkeling en leren, hoe leren individuen concepten en onthouden deze. Nu wordt er gekeken wat het effect is op het leren bij culturele en sociale factoren.
Educational psychology is een discipline met zijn eigen theorieën, onderzoeksmethoden, problemen en technieken. Vroeger en nu bestuderen ze nog steeds leren en onderwijzen. Er zijn twee grote taken in de educational psychology: 1) onderzoek uitvoeren om mogelijke relaties te onderzoeken. 2) combineren van resultaten en theorieën.
bedachtzaam en inventief, deze denken terug over de situaties en denken aan wat ze gedaan hebben en waarom en zich afvragen hoe ze dat kunnen verbeteren, met respect voor plaats, tijd en taak.
een discipline die zich bezig houdt met onderwijzen en leerprocessen. Ze passen de methoden en theorieën toe was de psychologie om te onderwijzen en te leren en hebben ook hun eigen methoden en theorieën.
Een positieve relatie van leraar met leerling is een krachtige kracht voor leerlingen. Leerlingen met problemen hebben het meeste baad bij goed onderwijzen.
Een mening is dat onderwijzen een op theorie gebaseerde wetenschap is. Anderen zeggen dat onderwijzen
gaat over een breed gebied van training en werk van educatie psychologen die psychologische theorieen, onderzoek en technieken toepassen voor kinderen en jong volwassenen met mogelijk leermoeilijkheden, emotionele en gedragsmatige moeilijkheden.
Educational psychologists:
- Werken met kinderen en jong volwassenen met moeilijkheden.
- Worden inhehuurd door locale educatie autoriteiten, of werken zelfstandig.
- Werken meestal samen met ouders, leraren ed.
interpreteert therapeut actuele problemen gezin binnen context van opeenvolgende generaties in familie. Volwassenen betrokken bij behandeling dienen zich bewust te worden van invloed die ervaringen in hun gezin van herkomst hebben op hun huidige functioneren in relaties.
Therapeut, taxeert onderlinge verhoudingen familie, 4 dimensies van relationele context;
(1) Feitelijke context (2) Psychologische processen (3) Waarneembare interacties (4) Relationele ethiek.
Pas vanaf jaren 70 kwam effectonderzoek op gang. Resultaten vergelijkend effect-onderzoek op gebied van individuele behandeling en gezinstherapie zijn dikwijls moeilijk te interpreteren vanwege allerlei methodologische tekortkomingen:
Verdienste grondleggers gezinstherapie is in elk geval dat ze aandacht hebben gevestigd op invloed van interpersoonlijke factoren op ontstaan en voortbestaan van afwijkend gedrag en psychisch lijden. Benadering psychopathologische stoornissen uitsluitend gericht op interactionele processen, is echter te beperkt (individueel-psychologische biologische factoren niet uit oog verliezen).
Er is veel kritiek geleverd.
observatie spontane interacties tussen gezinsleden tijdens therapie het belangrijkste diagnostische instrument (therapeutisch systeem)
De therapeut beoordeelt 5 aspecten van het gezinsfunctioneren:
in kaar brengen loyaliteiten door middel van stamboom familie.
kind gedwongen te kiezen voor 1 van beide ouders tegen de ander. Loyaliteitsconflict oplossen (bemiddelen) of ontvluchten (onverschillig gedrag of gedrag dat aandacht afleidt). Mogelijk gevolg, latere leeftijd gekweld door ambivalente houding tov partner kinderen.
niet openlijk loyaal aan oorsprong (loyaliteit blijft ondergronds voortbestaan en veroorzaakt loyaliteitsconflicten in andere relaties) Negeren of ontkennen van de eigen oorsprong zou mensen onvrij maken en ook bij volgende generaties problemen teweeg kunnen brengen.
in de relatie met de partner, vrienden en kennissen (kan zich alleen ontwikkelen als beiden openlijk loyaal kunnen zijn aan verticale verbintenissen)
Horizontale loyaliteit kan worden verbroken verticale loyaliteit niet maar kan beschadigd raken of worden ontkend. Door te sterke verticale loyaliteit kan men niet in staat zijn horizontale loyaliteit te ontwikkelen.
tussen verschillende generaties in familie
eigen aan het bestaan en kan niet worden verbroken (kinderen gebonden aan ouders