Stimulus control
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
capaciteit van de aan- of afwezigheid van antecedenten die het gedrag veroorzaken.
capaciteit van de aan- of afwezigheid van antecedenten die het gedrag veroorzaken.
het verdwijnen van een aangeleerde response.
reinforcement die gegeven wordt aan de hand van het aantal responsen.
Zie tabel 6.1 blz 253.
lengte van de tijd tussen de reinforcers
een reinforcer geven na sommige goede responsen, maar niet allemaal.
een reinforcer geven na elke goede respons.
getoond wordt verkleinen door een prettige stimulus weg te halen nadat het gedrag vertoond wordt.
Type 1 straffen: de kans dat het gedrag getoond wordt verkleinen door een aversive stimulus te geven nadat het gedrag vertoond wordt. Voorbeeld: bij leraren door het nablijven of extra werk ed.
is er altijd om gedrag te verzwakken of te onderdrukken.
Ook punishment is er in twee vormen:
het gedrag versterken door een gewilde stimulus te geven na het gedrag. Voorbeeld: pikken op een rode sleutel om zo voedsel te krijgen voor een dier of een nieuwe outfit aan hebben geeft veel complimentjes. Dit kan ook voorkomen als het gedrag niet positief is.
(elke gebeurtenis die volgt op een gedrag en de waarschijnlijkheid dat een gedrag nogmaals vertoont wordt verhoogt) is elke consequentie die ervoor zorgt dat het gedrag versterkt. Dus per definitie is de frequentie vaker of de duur langer bij gereinforced gedrag.
(het gebruik van conequentoes om het gedrag te versterken) wordt vaak gezien als een beloning.
gebeurtenissen die volgen op een actie. Deze relatie kan gezien worden als een antecedent-behaviour-consequence (of A-B-C) relatie. Het type en timing van een consequensie kan zowel het gedrag versterken of verzwakken.